יום חמישי, 1 במאי 2008

ספרד - טיול לפירנאים 04/2008

מסלול בפירנאים – צפון ספרד

הטיול התחיל בהפתעה  – חשבנו על טיול לפרינאים אבל מי מחפש טיסה לפמפלונה (שרי מצאה) והיתה טיסה חד פעמית לשמונה ימים לשם.
 (אחר כך התברר שהמטוס הביא לארץ צלינים משם לשבוע) אז טסנו לפמפלונה וזה המסלול שעשינו:-
היום הראשון (יום שבת 05/04/2008)
נחתנו בפמפלונה – שדה קטן (מאד) עברנו את ביקורת הדרכונים, לקחנו את המזוודות, קיבלנו את הרכב שהזמנו בארץ ויצאנו לדרך (13:00).
 בשדה התעופה של פמפלונה
יציאה מפמפלונה Pamplona לכיוון מזרח על כביש מס' A-21/N-240 לכיוון העיר Jacaבדרך עברנו לאורך מאגר המים Embalse de Yesa
Embalse de Yesa
חורבות Tiermas
המשך על כביש N330 ו- N-260 ופניה לכיוון הישוב Torla-Ordesa ולפארק Ordesa.
הפארק הלאומי אורדסה
הפארק הלאומי, שהוכרז לראשונה בשנת 1918, הורחב ב-1982 על מנת לשמר את הנופים הפראיים של הפירנאים ולמנוע את הפגיעה בהם כתוצאה מבנייה, תיעוש ופיתוח. הפארק הוכרז ב-1997 כאתר מורשת עולמית.
עמק אורדסה הוא עמק קניוני שבקרקעיתו זורם נהר אראסאס (Rio Arazas). זהו קניון שעוצב באמצעות קרחון, עם המון עצי אשוח ענקיים ומפלי מים. בתחתית העמק מתחבא מפל "זנב הסוס" (Cola de Caballo), הנשפך מגובה של 70 מטרים.  רסיסי המים שהוא משפריץ יוצרים מסך צבעוני שקוף, שמפריד את המבקרים מהעולם. במימיו הצלולים של הנהר חיים המוני דגי טרוטה המוגנים מפני דייג, כיוון שאסור לדוג בשמורה. קירות הקניון מתנשאים לגובה של 1,000  מטר מעל קרקעית העמק.
בחורף מכוסים הצוקים שלג רב ובאביב, עם הפשרת השלגים, זורמים המים מראשי ההרים ויוצרים על הצוקים שפע של מפלי מים גבוהים וקצרי ימים.
רוב שטחי הפארק נגיש אך ורק ברגל - זהו גן עדן לחובבי ההליכה והטבע.
מסלולים מומלצים
המסלולים לתיירים שאינם טרקרים מתחלקים לשלושה סוגים של מסלולים:
א. מסלול למי שאינו בכושר בכלל הוא מסלול של שלוש שעות על בסיס הנהר לתצפית על המפלים הראשונים של השמורה. הליכה נוחה ופשוטה יחסית.
ב. המסלול הקלאסי של השמורה הוא מסלול הסירקו דה סואסו (Soaso). מסלול זה מתאים למי שיש כושר סביר, זה הוא מסלול ההולך וחוזר למפל זנב הסוס המפורסם של השמורה - מומלץ מאוד ושווה את המאמץ (למי שיש כושר סביר לא צריך יותר מזה). לאחר ההגעה למפל (ולאחר צילום, התרעננות ומנוחה...) מסתובבים וחוזרים באותה דרך חזרה.
ג. למי שיש כושר סביר ומעלה, וזמן, מומלץ לעלות בדרך חזרה ממפל זנב הסוס על הרכס ולחזור למרכז המבקרים מהרכס מעל. נקודת תצפית יפה, אזור עם פחות תיירים ואפשרות לפגוש את האיילים והחזירים של השמורה. "המחיר" 8-10 שעות הליכה הכוללת עליות וירידות קשות.
שימו לב - הבוחרים במסלול זה נמצאים תחת הגבלת זמן חמורה יותר מהמסלולים הפשוטים - יש להתעדכן בשלטים!
השארנו את הרכב בחניה ויצאנו לסיור רגלי בפארק. חלק מהשבילים היו עם כיסוי קל של שלג אבל הנוף פיצה על הכל, הלכנו עד למפלים התחתונים (השביל למפל זנב הסוס היה מלא בשלג) וחזרנו לרכב ע"מ להמשיך בדרכנו.
המשכנו מזרחה לכיוון Ainsa שהגענו אליה לפנות ערב, עשינו סיור במרכז הישוב, עלינו על החומות לתצפית ופה גם ישנו את הלילה הראשון (Casa El Hospital).
Ainsa
Casa El Hospital - המלון שלנו בישוב
מפת מסלול היום הראשון
היום השני (יום ראשון 06/04/2008)
יצאנו בבוקר מאניסה בכיוון כללי צפון מזרח לעבר הישוב Eriste (כביש N-260 וכביש A-139). לכיוון פארק Posets-Maladeta Natural Park
כך נראה הישוב Ainsa בבוקר
 בכביש A-139
עצרנו לתצפית ליד סכר Presa de Benasque והמשכנו לאורך כביש A-139 עד שהיה חסום בגלל השלג
 משפחת יעלים במעלה הדרך
Presa de Benasque
Hotel Hospital de Benasque
חסימת השלג בכביש A-139
לאחר סיור בפארק חזרנו חזרה ונכנסנו לישוב הציורי Anciles לסיור רגלי קצר וממנו חזרנו לכביש הראשי ופנינו דרומה ולאחר מכן פנינו מזרחה על כביש N-260, עברנו מעבר הרים נמוך (Coll de Fadas 1470m)
 הישוב הציורי Anciles
Coll de Fadas
המשכנו בכביש מזרחה עד ל- Mirador Coll de Espina
אנחנו נשארים על כביש N-260 לכיוון דרום מזרח לעבר Port de la Creu de Perves
המשכנו על כביש A-260 עד לישוב Senterada ופנינו בו צפונה לכביש L-503 עד ל- La Pobleta de Bellveí משם פנינו מזרחה בכביש צר ללא שם לעבר   Lago de MontCortésשלצידו אכלנו ארוחה קלה, והמשכנו עד שנפגשנו שוב עם כביש הראשי (N-260) ופנינו צפונה ובהמשך כביש מס' C-13 עד לאגם  Panta De la Torrassa ובתחילת האגם פניה מערבה לתוך השמורה על כביש LV-5004 לכיוון הפארק הלאומי איגואסטורטס (Parc Nacional d'Aigüestortes).
La Pobleta de Bellveí
 נופים בדרך לאגם
Lago de MontCortés
איגואסטורטס‏ (Aigüestortes) היא שמורה לאומית הממוקמת בפירנאים של קטלוניה. שמורה לאומית זו היא השמורה הלאומית היחידה בקטלוניה ואחת משתי השמורות הלאומיות היחידות (יחד עם שמורת אורדסה והר הפרדידו Ordesa Monte Perdido) בשרשרת הפירינאית. זהו אזור הררי פראי בהרי הפירנאים, עם רכסים המתרוממים ל- 3,017 מטרים ועם כמעט 200 אגמים, רבים מהם מקרחונים. הפארק מכיל אזור ליבה המגיע ל- 141 קמ"ר ואזור חיץ של 267 קמ"ר המקיף את הפארק. לפארק מגוון גדול של צמחייה אלפינית, לרבות יערות מחטניים כהים הרריים ויער אורני סבאלפיני. עולם החי כולל בין יונקים אחרים ועופות רבים.
על אף שטחה הקטן (הכל יחסי, כן? שטחה הוא כ-150 קמ"ר), היא כוללת בתוכה יותר מ-50 אגמים ומאגרי מים קבועים, ויותר מ-150 מאגרי מים תקופתיים/עונתיים (חלקם הגדול נוצרים ממימי הפשרה של שלגים).
בזכות האגמים האלה, בתוספת ההרים המדהימים, השלגים, הפרחים, בעלי החיים (וגם בגלל תופעת הקרקסים הייחודית - בהמשך) היא נחשבת לאחת משמורות החובה בחצי האי האיברי, ויש הטוענים שזו אחת משמורות הטבע שהן חובה לביקור.
שמה של השמורה, שפירשו בעברית הוא "מים מנשבים", מסביר אולי בצורה הטובה ביותר את מה שתראו בשמורה. הרבה מים, וכמו שתראו בסרטון על עמק בוי, הרבה רוח נושבת.
הגענו לכניסה לפארק שילמנו כניסה/חניה וקיבלנו פרוספקט של הפארק, מעבר לכך אף מילה נוספת בכניסה.
השארנו את הרכב בחניה והתחלנו לעלות בשביל העץ שנמצא במקום (וגם מסומן בפרוספקט) לכיוון האגם מאוריצ'י (Estany de Sant Maurici).
בפארק הלאומי איגואסטורטס (Parc Nacional d'Aigüestortes)
אף אחד (האדם שבכניסה) לא סיפר לנו על מצב השבילים! והאם אפשר וכמה זמן לוקח להגיע לאגם מאוריצ'י. אז לאחר קטע דרך מסויים השביל נהיה מכוסה בשלג, וכמה דרך נשאר עד לאגם לא ידוע לנו, אבל המשכנו בהתמדה לעלות עד אשר הגענו בסופו של דבר לאגם, אגם אמרנו? את פנינו קיבל משטח שלג/קרח ענק שסימן את מיקום האגם.
את הדרך חזרה עשינו דרך הכביש המוביל מהאגם חזרה לחניה (דרך מנהלתית).
לאחר סיום הסיבוב בפארק נסענו לעיירה La Seu d'Urgell שם מצאנו מקום לינה ל-2 הלילות הבאים, התמקמנו ויצאנו לשוטט קצת בחלק העתיק כאשר גשם מטפטף מידי פעם.
 Seminari Diocesà d'Urgell
 Catedral Santa Maria d'Urgell
 ברחוב Carrer dels Canonges
 ברחוב Carrer dels Canonges
תם היום השני של הטיול
מסלול היום השני של הטיול

היום השלישי (יום שני 07/04/2008)
יצאנו מ- La Seu d'Urgell לכיוון מזרח על כביש N-260 בדרך נופים של אביב ורכס הרי הפרינאים מלווה אותנו בדרכנו, לאחר כ-30 ק"מ אנחנו פונים דרומה (C-16) וחוצים במנהרה את רכס Serra de Cadi שלאחריו פונים מזרחה לכביש מס' B-402, תחנה ראשונה אנחנו עושים בישוב La Pobla de Lillet.
 רכס הרי הפרינאים
 בישוב La Pobla de Lillet
לאחר סיור קצר בישוב אנחנו ממשיכים מזרחה ובכביש N-152 פונים צפונה וממשיכים עד ל-Queralbs.
קווארבלס (Queralbs) הינה עיירה קטנה הממוקמת בנקודה המיושבת הגבוהה ביותר באזור עמק נוריה, שנמצא בהרי הפירנאים. הכפר נמצא בתחומה השיפוטי של חירונה (Girona) ובשטחו של חבל קטלוניה.
מהעיירה הפירנאית-קטלאנית הטיפוסית הזו, ניתן לצאת לטיולים ולמסלולים שונים בעמק נוריה (בעמק רכבת מפורסמת הנוסעת בין ההרים, בעזרתה ניתן להגיע גם לעיירה ריבס דה פרסר) ולעמק ריפול הסמוך.
 בית העיריה
הכנסייה הרומנטסקטית של קווראלבס
 בסמטאות הכפר
לאחר סיור בישוב אנחנו יורדים חזרה לכיוון דרום ופונים לכביש N-260 לכיוון צפון מערב
ועולים לכיוון מעבר ההרים Collada de Toses  (1800 מ').
Collada de Toses

אנחנו ממשיכים עם הכביש עד ל- Puigcerda. שהיא עיירה שקרובה מאד לגבול עם צרפת.
 Puigcerda
ממשיכים לגבול עם צרפת, חוצים אותו לתוך צרפת. ומכאן ממשיכים על כביש מס' E-9/N-20  למעבר ההרים Coll De Puymorens ולאחריו ממשיכים לאנדורה.
 Coll De Puymorens
נסיכות אנדורה (בקטלאנית: Principat d'Andorra) היא נסיכות הררית קטנה בדרום-מערב אירופה, בין צרפת וספרד. אנדורה שוכנת בלב הרי הפירנאים המזרחיים, ומורכבת מהרים ועמקים אשר גובהם נע בין 1,800 ל-3,000 מטרים מעל פני הים. בעבר הייתה מבודדת, אך כיום זוכה לשגשוג רב, בעיקר בזכות ענף התיירות שלה הכולל כ-11.6 מיליון תיירים בשנה (פי 150 ממספר תושביה!) וכן בשל מעמדה כמקלט מס. בירתה, אנדורה לה ולה, היא עיר הבירה הגבוהה ביותר באירופה. למרות שאנדורה לא חברה באיחוד האירופי, המטבע המקומי בפועל הוא מטבע האירו.
אנדורה היא בעת ובעונה אחת שריד עתיק לימי הביניים אשר השפעת הכנסייה הקתולית בה עדיין חזקה, ובמקביל היא מדינה מודרנית לכל דבר - אחת העשירות ביותר בעולם. לצד כפרים היסטוריים ציוריים הכוללים רחובות צרים מרוצפי אבן ומאות מבנים עתיקים, תוכלו למצוא בה גם מרכזי תעשייה ומסחר שוקקים ואף כמה גורדי שחקים.
אנחנו עוברים את הגבול מצרפת לאנדורה ומיד מגיעים לעיירת הסקי Pas de la Casa, סיור קצר במקום ומבינים שכולם פה רק בשביל לעשות סקי.
 Pas de la Casa
אנחנו ממשיכים לתוך אנדורה על הכביש הראשי CG-2 דרך מעבר ההרים Port d'Envalira לכיוון עיר הבירה של הנסיכות Andorra la Vella
אנדורה לה ולה (Andorra la Vella) היא העיר הגדולה בנסיכות ובירתה. העיר יושבת על תל גדול בגובה של כ-1,000 מ' מעל פני הים ומוקפת הרים. היא נמצאת בדרום מערב הנסיכות, במקום המפגש של הנהרות גראן ואלירה, ואלירה דל אוריינטה ו-ואלירה דל נורטה (Gran Valira, Valira del Oriente, Valira del Norte).
התעשייה העיקרית בעיר היא תעשיית התיירות, אם כי המדינה מרוויחה גם מהכנסות חוץ מעצם מעמדה כמקלט מס. ריהוט וברנדי הם מוצרים מקומיים. כיום, סובבת העיר כולה סביב מכירתם של מוצרי אלקטרוניקה ומוצרי יוקרה פטורים ממכס.
מיקומה בגובה של 1,023 מטרים הופך אותה לעיר הבירה הגבוהה ביותר באירופה כמו גם לאתר סקי פופולרי.
למרבה המזל, נותרו כאן כמה שרידים להיסטוריה בת 1,100 השנים. הרובע העתיק המיוחד שימש מרכז העיר בתקופה הכפרית שלה. משני צידי הרחובות הצרים והמרוצפים באבן עדיין ניצבים בתי אבן, שכמו לקוחים מהאגדות.
 אנדורה לה ולה (Andorra la Vella)
לקראת ערב אנחנו עוזבים את העיר חזרה לכיוון ספרד, במעבר הגבול תור ארוך של מכוניות שעוברות בדיקה של המכס הספרדי למניעת הברחות של מוצרים פתורים ממס. לאחר מעבר הגבול אנחנו נוסעים ישר למקום הלינה שלנו ב- La Seu d'Urgell.
תם יום מספר 3 של הטיול
מסלול היום השלישי של הטיול
היום הרביעי (יום שלישי 08/04/2008)
אנחנו יוצאים מהעיירה La Seu d'Urgell שבה ישנו דרומה על כביש מס' C-14 עד הישוב Coll de Nargó ושם אנחנו פונים מערבה לכביש מס' L-511 ומתחילים לטפס במעלה ההר.
 בכביש מס' L-511
מגיעים למעבר ההרים Call de Bóixols, ובהמשך לישוב  Bóixols לאחר שעברנו את הישוב אנחנו מתחילים לרדת בכביש עד לישוב Isona ושם אנחנו פונים לכיוון הישוב Conques.

הישוב  Bóixols
הישוב Conques
ממשיכים מערבה על כביש C-1412b עד לישוב Tremp ובהמשך מערבה על כביש C-1311 לכיוון מעבר ההרים Coll de Montllobar וירידה לכיוון כביש N-230.
אנחנו פונים צפונה בכביש N-230 שהוא כביש שעובר לאורך נהר Riu Noguera Ribagorçana (מצידו המערבי) ומהווה גבול בין מחוז קטלוניה למחוז ארגון, כאשר לארכו מספר תחנות הידרואלקטריות ושורה של מנהרות קצרות לאורך מאגר המים.
 בכביש N-230
לאחר כ-35 ק"מ נסיעה לכיוון צפון אנחנו פונים לכיוון עמק בואי (Valle de Bohí) בכביש מס' L-500.
עמק בּוֹאִי (קטלאנית Vall de Boí - "ואל דה בואי") נמצא בשיפולי הרי הפירנאים, כ־120 ק"מ צפונית לעיר ליידה שבקהילה האוטונומית קטלוניה בספרד. בעמק שוכנות תשע כנסיות רומנסקיות שהעניקו לעמק מעמד של אתר מורשת עולמית בשנת 2000. בנוסף שוכנים בעמק אתרי סקי הכוללים את אתר הסקי הגבוה ביותר בפירנאים, מרחצאות חמים המתבססים על מים עשירים בגופרית ובמינרלים אחרים, וחלק מן העמק נכלל בפארק הלאומי אייגואסטטורטס אי אסטאני דה סנט מאוריסי (Aigüestortes i Estany de Sant Maurici). העיר הגדולה בעמק היא אל פורט דה סוארט (El Pont de Suert), בה מתגוררים יותר מאלפיים תושבים, והכפרים מתרכזים סביב מבנה ציבור - כנסייה או מצודה - ושוכנים לאורכן של דרכים רומיות עתיקות.
עלינו במעלה העמק עד לישוב Caldes de Boí שברישומים שלי היה רשום שיש בו 40 מעינות חמים עם גינה יפה מחורצת בתעלות מים, דשאים,עצים ופסלים והשטח הזה הוא האטרקציה של הכפר, אז הגענו לכפר והכל שומם אין נפש חיה אפילו לשאול מה השעה, הסתובבנו קצת במקום "הנטוש" שמכוסה מעט בשלג וחזרנו לרכבנו.
 בישוב Caldes de Boí
החלטנו להמשיך במעלה הכביש ולנסות להגיע לסכר הגדול, אנחנו עוברים את השלט של הכניסה לשמורה והכל פתוח, וממשיכים בכביש שהולך ונעשה צר וחלקו מכוסה בשלג ובשלב מסויים הכביש היה כולו מכוסה בשלג. חשבנו כבר לחזור אך מאחורנו הגיע טנדר 4X4 שפילס לנו 2 פסים נקיים בכביש והחלטנו להמשיך בנסיעה כמה שאפשר.
  הדרך המושלגת בעליה לסכר
בסופו של דבר הגענו לראש הסכר. והמאמץ היה יותר לכדאי! סיירנו קצת באזור הסכר ה"אגם" מצידו השני קפוא ומהסכר נשקף נוף אל כל "עמק בואי".
 Mirador Presa De Cavallers
בסיום הסיור על הסכר ובסביבתו הקרובה חזרנו לרכב וירדנו (בזהירות) חזרה לכיוון הכביש הראשי (N-230) ופנינו צפונה לכיוון צפון, עברנו במנהרה והגענו לישוב ויילהה (Vielha), במקום רובע עתיק קטן והישוב הוא הבירה של עמק אראן.
 ויילהה (Vielha)
כנסיית סנט מיגל Parròquia de Sant Miquèu
לאחר סיור קצר בישוב אנחנו ממשיכים בדרכנו, ממשיכים עוד קצת צפונה ופונים לכביש N-141 ומתחילים לעלות לכיוון מעבר ההרים Col du portillon מתברר שהמעבר הרים סגור עקב חסימת שלג ואנחנו יורדים חזרה למטה לכיוון הישוב Bosost וממנו ממשיכים צפונה עוברים את הגבול לצרפת ומגיעים ל-Saint-Béa.
הישוב Bosost
 מעבר ההרים Col du portillon
בישוב Saint-Béa
מעט לאחר הישוב Saint-Béa אנחנו פונים לכיוון צפון לעיר Bagnères-de-Luchon (שנמצאת בדיוק מהצד השני של המעבר ההרים שהיה סגור), סיבוב שלקח לנו שעת נסיעה נוספת. כאן גם מצאנו מקום לינה לסיום היום הרביעי.
באנייר דה לושון (bagnères-de-luchon) או בקיצור לושון היא אחת ממרחצאות המרפא הגדולים בפרינאים ואין לה מתחרים בתחום זה בכל האזור. כבר בימי הרומאים היא היתה ידועה בסגולותיה הרפואיות, ובנוסף למעינות החמים היא משמשת, בעונת החורף, גם בסיס לחובבי הסקי.
בעיירה יש מרכז מסחרי עם מסעדות ובתי קפה, פארק יפה ובו קזינו ומעיינות תרמיים, השדרה המרכזית "שדרות ד'אטיני (Allée d'Etigny) תוססת ומושכת אליה מטיילים רבים ודרכה אפשר להגיע למרחצאות המרפא.
 המלון שלנו בשדרה המרכזית
Thermes De Luchon
Etablissement Thermal
הכניסה למרחצאות צילום יום + לילה
מסלול היום הרביעי של הטיול
היום החמישי (יום רביעי 09/04/2008)
בוקר טוב צרפת אנחנו יוצאים לדרך לחלק הצפוני של הפירנאים. נוסעים מערבה ועולים דרך כביש D76 אל מעבר ההרים Col de Peyresourde ויורדים עם כביש D618 לכיוון מערב.
 בעליה למעבר ההרים
Lac de Génos-Loudenvielle  - תצפית בירידה ממעבר ההרים
בסיום הירידה אנחנו מגיעים לישוב Arreau ומיד מתחילים לעלות בכביש D918 למעבר ההרים Col d'Aspin,
מעבר ההרים Col d'Aspin
אנחנו יורדים ממעבר ההרים ופונים דרומה (לא עוזבים את כביש D918) לישוב La Mongie, סיור קצר בישוב, מעבר ההרים Col Du Tourmalet מתברר כסגור ואנחנו נאלץ לעשות עיקוף.
 בישוב La Mongie
אנחנו חוזרים צפונה ופונים מערבה לכביש D935 ונוסעים עד לישוב לורד (Lourdes) ופונים לכיוון דרום על כביש D821
בכביש D821
בהמשך הכביש פונים לכיוון דרום מזרח לכביש מס' D12 ומגיעים לגשר נפולאון
(Pont Napoléon Saut à l'élastique)
אנחנו חוזרים צפונה ובישוב Pierrefitte-Nestalas פונים לכיוון דרום מערב לכביש מס' D920 עוברים ליד המפלים שוצפי מים שצמודים לכביש (Cascade du Cerisey
ממשיכים לעבר גשר ספרד (Pont d'Espagne) במקום שבו הכביש מסתיים יש חניון מסודר משלמים כניסה ומתחילים לצעוד בשביל מסודר לעבר הגשר והמפלים שלידו.
 גשר ספרד (Pont d'Espagne)
בסיום המסלול שחלקו היה חסום עם שלג אנחנו חוזרים לחניה ונוסעים צפונה (יציאה מהעמק) ופונים לכביש D921 לעבר הישוב Argelès-Gazost (עיירת קייט ומעינות מרפא) שם מצאנו מקום לינה לסיום יום מס' 5.
 מקום הלינה שלנו בישוב Argelès-Gazost
בישוב Argelès-Gazost
מסלול היום החמישי של הטיול
היום השישי (יום חמישי 10/04/2008)
בוקר חדש בצרפת והיום מתוכנן לנו מסלול של מעברי ההרים (והרבה) בפירנאים, ממקום הלינה שלנו ב- Argelès-Gazost אנחנו יוצאים לכיוון מערב על כביש מס' D918 לכיוון מעבר ההרים סולור (Col de Soulor), מעבר הרים בגובה של 1474מ',
Col de Soulor
כבר בתחילת העליה ראינו את השלט שהמעבר מ- Col de Soulor ל- Col d'Aubisque סגור! הגענו למעלה ובהמשך הכביש יש מחסום אבל רק בשביל הנוף היה כדאי לעלות למעלה אנחנו פונים צפונה ע"מ לרדת ממעבר סולר בכביש D126 לכיוון הישוב Mifaget (עושים עיקוף של הקטע הסגור) ולאורך כל הירידה מלווה אותנו קשת יפה בשמים שמוסיפה הרבה צבעים לנוף היפה.
בירידה מ- Col de Soulor
כאשר אנחנו מגיעים לישוב Mifaget אנחנו ממשיכים מערבה ופונים דרומה בכביש D934 ע"מ להגיע למעבר ד'אוביסק (Col d'Aubisque) מהצד השני שלו ופונים בהמשך הדרך לכביש D918 שמעלה אותנו למעבר. וגם פה הנוף מדהים ומוכיח שהיה שווה לעלות את כל הדרך (ולחזור אחר כך) עד המעבר הסגור.
 Col d'Aubisque
עברנו ברגל את המחסום שעל הכביש נהננו מהנוף והתחלנו לחזור חזרה למטה לכיוון הכביש הראשי (D934), פנינו להמשך הדרך, בדרך דרומה עוברים ליד הסכר הגדול של Lac de Fabrèges
Lac de Fabrèges
אנחנו ממשיכים דרומה בכביש D934 ועולים לכיוון מעבר פורטאלה (Col de Pourtalet) שהוא גם הגבול בן צרפת לספרד בפירינאים, בדרך עוברים מספר חצאי מנהרות למניעת מפולות וזרימת מים על הכביש.
מעבר פורטאלה
 Col de Pourtalet
לאחר מעבר הגבול (אנחנו בספרד עכשיו) אנחנו יורדים דרומה בכביש מס' A-136 שמתחבר עם N-260 לכיוון העיר ובהמשך E-7 לכיוון העיר Jaca עוברים ליד העיר ומתחילים לעלות צפונה (על כביש E-7) לכיוון הגבול עם צרפת. עוברים ליד Torre De Los Fusileros והסכר היפה שלידו(Embalse de Canfranc).
Embalse de Canfranc
Torre De Los Fusileros
ממשיכים צפונה לגבול שנמצא במעבר ההרים "סומפור" (Col du Somport) ואנחנו שוב בצרפת.
 Col du Somport
ממשיכים בכביש מס' N134 בכיוון כללי צפון מערב ויורדים ממעבר ההרים, בסוף הירידה פונים לכביש D237 ובהמשך ל-D441 שהוא כביש צר ומפותל ובחלקו ללא שוליים לכיוון Col de Labays.
מכאן אנחנו ממשיכים עם כביש מס' D132 למעבר הרים נוסף Col de la Pierre St Martin, שנמצא בגבול עם ספרד,
 Col de la Pierre St Martin
זהו גם מעבר ההרים האחרון שלנו להיום, השעה כבר 7 בערב וצריך למצא מקום לינה, אנחנו מתחילים לרדת ממעבר ההרים ובדרך רואים קמפינג יפה ומדליק ומחליטים לראות אולי יש בו מקום לינה פנוי, לשמחתנו יש כמה ביתנים פנויים ואת אחד מהם אנחנו קיבלנו, לקמפינג קוראים Camping Asolaze.
תם מסלול מעברי ההרים, היו הרבה וגם הרבה נופים ואפילו מזג האוויר היה איתנו 😊
Camping Asolaze
מסלול היום השישי של הטיול
היום השביעי (יום שישי 11/04/2008)
בוקר קר מאד (0 מעלות) יוצאים לדרך, נוסעים דרומה על כביש NA-137 ופונים בכביש NA-140 ומתחילים לעלות לכיוון צפון מערב לעבר מעבר ההרים Laza (1129מ')  במעבר ההרים התחיל לרדת עלינו שלג, לא התעכבנו הרבה במקום כי השלג התגבר ופחדנו להיתקע ב"שום מקום".
במעבר ההרים Laza
התחלנו לרדת ממעבר ההרים והגענו לצומת עם כביש מס' NA-2011 לכיוון צרפת (לכיוון Larrau), החלטנו למרות הכל לעלות עם הכביש עד לאן שאפשר, בדרך נוף מושלג והעצים מכוסים שלג ומכל תמונה אפשר לעשות פוסטר, עלינו עד Mirador de Pikatua וחזרנו חזרה למטה תוך כדי ששלג יורד עלינו.
כביש מס' NA-2011
לאחר הירידה פנינו (בכביש NA-140) לכיוון הישוב Ochagavía פה עשינו הפסקה קלה לסיור בישוב.
 בישוב Ochagavía
מכאן ממשיכים צפונה על כביש NA-2012 עד שהכביש חסום (ע"י שלג וקרח) מסתובבים וחוזרים חזרה לישוב Ochagavía,
ממשיכים מערבה על כביש NA-140 עד לישוב Aribe ופונים דרומה לכביש NA2040 ועוצרים לתצפית ב- Mirador de Ariztokia
Mirador de Ariztokia
ממשיכים בכביש דרומה, עוברים ליד מאגר המים Embalse de Usoz עד למפגש עם כביש NA-1720 (ליד הישוב Zandueta).
ומכאן ממשיכים צפונה עם הכביש ובהמשך עם כביש N-135 עד למעבר ההרים  רונסבו (Col de Roncevaux). במעבר ההרים אנו פונים לכיוון צפון מזרח על כביש מס' NA-2033 ונוסעים בו עד למקום בו הוא חסום ע"י שלג וקרח וחוזרים חזרה למעבר ההרים.
 על כביש מס' NA-2033
מעבר ההרים  רונסבו (Col de Roncevaux)
ממעבר ההרים אנחנו ממשיכים צפונה לתוך צרפת לעבר הישוב Saint-Jean-Pied-de-Port, זה הזמן להסתובב קצת ברגל, ולהכיר את הישוב היפה הזה.
סן ז'אן פייה דה פור (Saint Jean Pied de Port) - (משמעות השם "סאן ז'אן פייד דה פור" בצרפתית פירנאית היא "מרגלות המעבר"). העיירה הקטנה ממוקמת מצפון למעבר ההררי קול דה רונסבו (Col de Roncevaux), העיירה היא הבירה העתיקה של המחוז הבסקי המסורתי של נווארה התחתונה. סאן ז'אן פייד דה פור הייתה בעבר חלק מהמחוז הספרדי של נווארה והשפה הבאסקית עדיין מדוברת בשני צידי הגבול והם עדיין חולקים מסורות דומות.
היא נמצאת על דרך עולי הרגל הנוצרים שפניהם מועדות אל מרכז העלייה לרגל סנטיאגו דה קומפוסטלה. העיירה העתיקה נעימה מאוד, תושביה מסבירי פנים, וכדאי לעצור בה ולשוטט בסמטאותיה הצרות ובין בתיה המטופחים. ברוב הבתים, הבנויים על גדות נהר ניב (Nive), מוצבים עציצים שפורחים באביב ובקיץ. כיום מהווה העיירה מרכז תיירותי חשוב לפירנאים ולארץ הבסקים הצרפתית ויש בה מגוון חנויות, מסעדות ובתי מלון.
 Saint-Jean-Pied-de-Port
לאחר טיול בישוב ממשיכים לכיוון מערב (חזרה לספרד) ומתחילים לעלות למעבר ההרים Col d'Ispéguy (672 מ') שנמצא על גבול צרפת עם ספרד והינה אנחנו שוב בספרד.
 מעבר ההרים Col d'Ispéguy
אנחנו יורדים מהמעבר לתוך ספרד (כביש NA-2600) ומיד לאחר הירידה מתחילים לעלות בכביש N-121-B לכיוון צפון עוברים את Alto De Otxondo (602 מ') ומתחילים לרדת לכיוון צפון, הנוף משתנה וגם הצמחיה, ריח חדש באוויראנחנו עוברים את הגבול צפונה לצרפת והכביש משתנה ל-D4 והנוף נהיה יותר ויותר "שטוח"
עוד קטע נסיעה קצר ואנחנו כבר על חוף האוקיינוס האטלנטי בישוב סן ז'אן דה לוז (Saint-Jean-de-Luz)
סן ז'אן דה לוז (Saint-Jean-de-Luz) – עיירת קיץ מקסימה, משופעת בחן באסקי לרוב, הישוב תוסס ומלא חיים שוכן אל חוף האוקייאנוס האטלנטי וביקור בה יותר בכם זיכרונות נעימים. יש בה אתרים מעניינים, מדרחובים ססגוניים, חנויות הדורות, מסעדות דגים רבות ושפע של מקומות בילוי. תיהנו לשוטט לאורך הטיילת המשקיפה על חוף הים החולי ועל האוקיאנוס האטלנטי הנפרש עד לקו האופק.
 סן ז'אן דה לוז (Saint-Jean-de-Luz)
אחרי סיור קצר בעיירה (הגשם הקל גרם לנו "לחתוך" לאוטו) אנחנו ממשיכים לכיוון דרום מערב לאורך החוף, ומקיפים את המפרץ היפה של Saint-Jean-de-Luz ועולים לתצפית מדרום למפרץ ליד המצודה.
 המפרץ היפה של Saint-Jean-de-Luz
Sémaphore Socoa
ממשיכים בנסיעה וחוצים שוב את הגבול לספרד ועוברים ליד שדה התעופה של סאן סבסטיאן, ועולים בכביש נוף GI-3440 שעובר על הרכס לאורך החוף, עוצרים לתצפית ב- Mirador de Guadalupe וממשיכים דרומה. לאורך כל הדרך (כמעט) יש תצפית לכיוון חוף האוקיאנוס עם מפרצי חניה קטנים לעצירה וצילום.
 - Santuario De Guadalupe Mirador de Guadalupe
 Parador Jaizkibel
נסענו על הרכס עם תצפית לאוקינוס ובסיום הכביש ירדנו ל- Pasai Donibane
עברנו ליד העיר San Sebastian (Donostia) ומצאנו מקום לינה בסמוך לעיר.
תם יום הטיול שלנו
מסלול היום השביעי של הטיול
היום השמיני (יום שבת 12/04/2008)
התעוררנו בבוקר ואנחנו יוצאים דרומה עולים על כביש מס' A-15 ובהמשך ובהמשך על כביש NA-1700 לכיוון הישוב Lekunberri, שמיד אחרי שעברנו אותו אנחנו פונים לכביש NA-7510 לכיוון מעבר ההרים Aralar, בדרך אנחנו נפגשים פעם נוספת בשלג שמכסה שטחים גדולים בהר.
הנוף בכביש NA-7510
 לאחר מעבר ההרים אנחנו מגיעים ל- Santuario San Miguel de Excelsis
מקדש של סן מיגל דה אקסלסיס, הממוקם בין פסגות הר אראלר (Aralar), ליד פסגת הר Artxueta, שממנו תוכלו ליהנות נוף עוצר נשימה, הוא אחד ממרכזי הרוחניות העתיקים והמושרשים ביותר בנווארה, עם יותר מאלף שנות היסטוריה.
הגענו למקום שהיה סגור והחלטנו לעלות לתצפית על ההר ממול (בכביש NA-7515) עלינו עד אשר הכביש היה חסום בשלג וירדנו חזרה לכיוון הכנסיה.
 Santuario San Miguel de Excelsis
מהכנסיה אנחנו מתחילים לרדת בכביש בטון צר (ללא שם) לכיוון הישוב Zamartze ולכביש מס' NA-2410
פנינו מערבה ומיד לאחר קטע קצר פנינו שמאלה לכביש NA-120 והתחלנו לעלות לכיוון מעבר ההרים Lizarraga (1031מ').
לאחר מעבר ההרים אנחנו יורדים דרומה לכיוון הישוב Abárzuza עולים על כביש A-12 ונוסעים ישירות לפמפלונה (Pamplona) לכיוון שדה התעופה, לפני השדה נכנסים למרכז קניות סמוך לקנות קצת שוקולדים להביא למשפחה ואנחנו בשדה התעופה.
שדה התעופה הוא שדה קטן מאד ואין כניסה פנימה ונחנו עומדים צמוד לגדר להמתין לנחיתת המטוס, לאט לאט מתקבצות לידנו משפחות של ספרדים שגם הן מחכות לנחיתת מטוס, מטוס ישראייר מתקרב לנחיתה וכל הספרדים חוגגים איך שנחת המטוס כולם בשמחה וצהלה עוברים לכיוון הטרמינל ואנחנו לא מבינים ממה הם שמחים, ואז בחור שעמד לידנו (התברר שהוא איש ביטחון) מספר לנו שהמטוס החזיר צליינים שהיו בארץ שבוע, ואז הבנו למה הגענו עם מטוס כמעט ריק לגמרי וחוזרים גם באותו מצב.
המטוס המריא בזמן, ולנו תם טיול מופלא ולא מתוכנן בהרי הפירנאים שעל גבול ספרד וצרפת.