יום שישי, 1 ביולי 2016

בולגריה - גבינה בולגרית והרבה נופים חלק א' (צפון בולגריה) 06/2016

גבינה בולגרית והרבה נופים (חלק ראשון)
הקדמה
כבר בשנה שעברה רצינו לצאת לטיול גדול בבולגריה.
ישבתי ותכננתי מסלול, קראתי בבלוגים ובשרשורים, באתרים בארץ ובחו"ל,
רשמתי כל אתר שנראה מעניין אבל ........
הטיול לא יצא לפועל עקב ארועים שלא תלויים בנו...
השנה נפתח חלון הזדמנות חדש בתחילת יוני 9 ימים שלמים הוקצבו לטיול.
המגירה נפתחה, החומר עבר איוורור ובדיקה, האתרים סומנו והודגשו על המפה, ויצאנו לדרך.
תכנון החלק הצפוני של הטיול
 תכנון החלק הדרומי של הטיול
הפעם הצטרפה עלינו שותפה חדשה – הגברת גוגל שמדברת ישר מהטבלט (מהמפה אוף ליין שהורדנו) שאמורה לעזור לנו בניווט ועליה עוד ידובר בהמשך.
היום הראשון (יום שני 06/06/2016)
נחתנו בשדה התעופה בסופיה בשעות הבוקר. קיבלנו את הרכב שהזמנו, העמסנו את המזוודות, פתחנו מפה, הדלקנו טאבלט ואנחנו יוצאים לדרך.
הכיוון – צפון. חוצים את סופיה מבלי לעצור בה ונוסעים לכיוון מעבר ההרים Petrohan, בשעה 13:10 מגיעים לעיירה ברקוביצ'ה (Berkovitsa), גשם קל יורד אבל צריך גם הפסקת קפה ומאפה, סיור קצר במרכז העיירה, כמה צילומים (שיהיה מזכרת).
 בעיירה ברקוביצ'ה (Berkovitsa)
המשכנו בנסיעה לכיוון מונטנה (Montana), ופנינו מערבה לכביש 102, שעובר לאורך חופו הצפוני של אגם Ogosta,
אגם Ogosta
ממשיכים לכיוון שמורת המצוקים של בלוגראדצ'יק (Belogradchishik). סיירנו בשמורה ברגל וברכב
שמורת המצוקים של בלוגראדצ'יק (Belogradchishik)
ונסענו לעיירה עצמה. התחלנו לעלות רגלית לכיוון חומות המבצר וגשם זלעפות התחיל לרדת (ויתרנו על הרעיון). צילמנו מרחוק כמה צילומים ו"התקפלנו" במהירות לרכב, חכינו בו מספר דקות תוך כדי חשיבה מה עושים.
הגשם לא פסק וההחלטה נפלה – נוסעים למקום הלינה המתוכנן בוידין (Vidin) שעל גדת הדנובה.
הגענו ב- 18:30 לעיר. מצאנו מלון חמוד (Hotel Dunav) 3 כוכבים עם ציון טוב מאד בבוקינג (8.9) ליד גדת הנהר והטיילת,
מזג האוויר השתפר ויצאנו לסיור לאורך הטיילת שעל שפת הדנובה. בסיום הסיור ישבנו לארוחת ערב במסעדה צפה עם הרבה הרבה אוכל ומעט מעט כסף.
 נהר הדנובה בוידין (Vidin
וזה כבר הגשר שמחבר את בולגריה עם רומניה מעל הדנובה
קמנו בקושי מהכסאות, סיבוב קצר לאורך המדרחוב של העיר שהיה כמעט שומם לגמרי, וגררנו את עצמנו חזרה למלון.
 בוידין (Vidin
תם היום הראשון של הטיול.

היום השני (יום שלישי 07/06/2016)
יקיצה טבעית, ירדנו מהחדר לאכול ארוחת בוקר ולקראת השעה 9 יצאנו להמשך דרכנו – הכיוון מזרח, היעד העיר Lom שעל גדת הדנובה, סיור לאורך טיילת הנהר והמשך הדרך.
אנחנו נוסעים צפונה לכיוון העיר וראצ'ה (Vratsa) ובדרך עוברים דרך "אסם התבואה של בולגריה".
הכל מסביב שדות תבואה זהובים מאופק עד אופק עם פריחת אביב בצידי הדרך.
חוצים את העיר ומתחילים לטפס (עם הרכב) לכיוון מערת הנטיפים לדניקה (Ledenika),
הגענו למערה ב- 13:20 הסיור הבא יוצא ב-14:00 לא נותר לנו אלה להמתין לתחילת הסיור הבא.
המערה יפה אבל לא מעבר לזה לצלם אסור בתוך המערה אבל המדריך רמז לנו שאחרי שהקבוצה תצא הוא ירשה לי לעשות כמה צילומים לא הבנתי את הרמז (לא רציתי להבין וגם לא רצינו לחכות) ויצאנו החוצה.
אורך הסיור כשעה אחת, ההסברים בבולגרית עם תרגום חלש לאנגלית.
ירדנו עם הרכב מהמערה והתחלנו לנסוע לכיוון פלבן (Pleven) שם רצינו לישון בלילה (עיר גדולה עם אנשים).
הגענו לפלבן ב- 18:00 והעיר הפתיעה אותנו לטובה עיר תוססת עם הרבה חנויות, מסעדות, ואתרים ששווים ביקור. מצאנו מלון סמוך מאד למדרחוב ולמרכז (Hotel Rostov), מלון 4 כוכבים שכנראה קצת ירד מגדולתו (יש סימנים שפעל בו קזינו) אבל במיקום מעולה. התמקמנו בחדר, התארגנות קצרה ויצאנו לתור את העיר.
ראשית הכיכר המרכזית עם שלל המזרקות העובדות בה,
בעיר פלבן (Pleven)
אחר כך עלינו לעבר הגבעה הצופה על העיר.
הגבעה בתוך פארק גדול ובראשה "הפנורמה של פלבן", טיפוס ארוך במעלה המדרגות המובילות לפסגת הגבעה ו....... את הפנורמה הנמצאת בתוך מיבנה לא ראינו (הגענו מאוחר והמבנה כבר נסגר).
סיירנו בפארק וירדנו למטה לעבר מסעדה שעיננו חפצה בה כבר בתחילת העליה (Deja Vu). אכלנו ארוחת ערב וחזרנו לכיוון הכיכר המרכזית.
עכשיו המזרקות היו מוארות, ומאוחר יותר אף התחילו לעבוד בקצב מוזיקה שבקעה מרמקולים סביב.
 ערב בעיר פלבן (Pleven)
העיר הרשימה אותנו מאד ולאחר סיור גם לאורך המדרחוב חזרנו ללינה במלון.
תם היום השני של הטיול.

היום השלישי (יום רביעי 08/06/2016)
התעוררנו קצת מאוחר לאחר בילוי לילה. קודם ירדנו בזריזות לאכול ארוחת בוקר ארזנו הכל ובאנו לצאת מהמלון ו.......
הפקידה בקבלה טוענת שלא שילמנו (שילמנו כשהגענו למלון לפני קבלת המפתח), כן שילמנו, לא שילמתם... ואני מסתכל סביב ויש מצלמות אבטחה בקבלה, אני דורש לבדוק את המצלמות ולראות ששילמנו, איש הביטחון שואל מתי הגענו ואני רץ לרכב להביא את פנקס הסיכומים שלי וקובע לו "בערך ב-18:15". מריצים את סרט האבטחה ו... הופ רואים אותנו סופרים ומוסרים כסף מזומן לפקידת הקבלה של הערב. התגובה שקיבלנו מהפקידה "בסדר אתם יכולים ללכת", איש הביטחון היה יותר מנומס ורץ אחרינו להביע את התנצלותו בשמו ובשם המלון...
יום שמתחיל ככה חייב להמשיך רק בטוב, ויצאנו לדרכנו לכיוון הבירה העתיקה של בולגריה וליקו טרנובו (Veliko Tarnovo).
הסמל של הבירה הישנה הינן הגבעות צארבץ וטראפזיצה. על טראפזיצה שוכנות 17 כנסיות. למרגלות שתי הגבעות ממוקמת שכונת אסן הציורית - עם הכנסיות שלה והגשר ולאדישקי.
סיירנו במצודה ועלינו לכנסיה שבראש הגבעה.
וליקו טרנובו (Veliko Tarnovo)
ואומרים שלראותם בלילה המראה הינו מרהיב, אך אנחנו לא נשארנו במקום והמשכנו בדרכנו.
מרחק קצר מהעיר שוכן הכפר ארבנסי (Arbanasi) - שהוא גן לאומי מוזיאוני / אדריכלי ונכלל ברשימת 100 אתרי תיירות לאומיים.
הכפר נוסד במאה ה-15 והוא כולל כנסיות עתיקות, מזרקות, רחובות אבן צרים, בתים היסטוריים, מנזרים וציורי קיר.
ביקרנו גם בכנסיית הלידה (Church of the Nativity) העתיקה בכפר, הכולל ציור מרתק של גלגל החיים.
 אכלנו באחת המסעדות ברחוב הראשי ארוחת צהרים טעימה, והמשכנו בדרכנו לעבר מנזר דריאנובו (Dryanovo), ע"ש המלאך מיכאל שניבנה במאה ה-12 ושוכן על שפת נחל נחמד ומסביבו מצוקים גבוהים.
מנזר דריאנובו (Dryanovo)
הסתובבנו כחצי שעה במנזר והמשכנו בדרכנו.
עכשיו אנחנו בדרך לעוד כפר שהוא שמורה ארכיטקטונית. כבר די מאוחר (יחסית לשעות פתיחת האתרים) ואנחנו ממהרים לכפר בוז'נצי (Bozhentsi) שהוא אחת השמורות הארכיטקטוניות היפות בבולגריה (הגענו ב-16:50), נכנסנו לכפר רגע לפני הסגירה אחרי הכניסה אין בעיה להסתובב כמה שרוצים (אם לא רוצים לעשות קניות).
בכפר בוז'נצי (Bozhentsi)
הסתובבנו בכפר לכל הכיוונים במשך שעה הרגשנו שמיצינו והמשכנו לדרכנו לעבר העיר גברובו (Gabrovo) שם רצינו לישון.
בכניסה לעיר חיפשנו מלון. כיוונו דרכנו לכיוונו (Hotel Balkana) מלון 3 כוכבים עם ציון 8.3 , התמקמנו ויצאנו לסייר בעיר (די שוממת)
חיפשנו מסעדה פתוחה לארוחת ערב, המבחר של המסעדות הפתוחות היה קטן ביותר (המסעדות בחלק המזרחי של הנהר) אבל יצאה לנו מסעדה טובה עם אוכל טעים מאד ובסיום צעדנו חזרה לבית המלון.
 בעיר גברובו (Gabrovo)
תם היום השלישי של הטיול שהתחיל צולע המשיך והסתיים טוב מאד.

היום הרביעי (יום חמישי 09/06/2016)
לאחר התארגנות קצרה יצאנו מהמלון לכיוון הכפר אטרה (Etarat) – כפר ציורי שהוא גם מוזאון פתוח המשמר מלאכות יד מסורתיות ומכונות שעובדות בכח המים (20 דקות נסיעה מהמלון) סירנו בכפר כשעה ורבע.
 בכפר אטרה (Etarat)
והמשכנו לעבר מנזר Sokolski manastir, (נסיעה הלוך וחזור למנזר היפה).
המשך נסיעה לכיוון מעבר שיפקה (Shipka) – מעבר הרים חשוב שבו הוכרע הקרב בן רוסיה לטורקיה והביא לסיום 500 שנות הכיבוש הטורקי במקום אנדרטה ושבילי טיול ברגל על הפיסגה.
מעבר שיפקה (Shipka)
המשכנו (בירידה) לכפר שיפקה שבו נמצאת כנסיה יפה עם כיפות זהב (Shipka Memorial Church) הסתובבנו בכנסיה ובגן סביבה והמשכנו בדרכנו.
Shipka Memorial Church
מהכפר שיפקה המשכנו בירידה לכיוון העיר קזנלק (Kazanlak) שנמצאת בלב עמק השושנים, כבר לפני הכניסה לעיר נפגשנו בשדות רחבים של שושנים עם ריח שקשה לתאר.
הגענו לעיר כמה ימים אחרי פסטיבל השושנים שנערך בסוף השבוע הראשון של יוני. בעיר עצמה לא מצאנו משהו מיוחד לראות חוץ מגינות עם עשרות סוגי שושנים,
  בעיר הוורדים קזנלק (Kazanlak)
הסתובבנו באחת הגינות והמשכנו בדרכנו לכפר קלופר (Kalofer).
בלב הכפר אנדרטת ענק לזכר כריסטו בוטב (Memorialen kompleks Hristo Botev), עלינו במעלה המדרגות עד לאנדרטה, צפינו בכפר מלמעלה וחזרנו לרכב.
 אנדרטת ענק לזכר כריסטו בוטב (Memorialen kompleks Hristo Botev)
מכאן נסענו לעיר פלובדיב (Plovdiv), מקום הלינה המתוכנן. בחרנו את מלון Avion Hotel מלון בוטיק קטן עם ציון 8.8 שנמצא במרחק הליכה מהעיר העתיקה. התמקמנו בחדר ויצאנו לטייל במדרחוב ובעיר העתיקה, חצינו את הנהר דרך גשר הולכי הרגל שהוא מאין שדרת חנויות ומוביל ישר לתוך המדרחוב היפיפה של העיר שאפשר לשרוף בו שעות.
במרכז המדרחוב נמצא מסגד Dzhumaya Mosque, ובכיכר מולו הרבה חפירות של עתיקות והכל מטופח נקי ויפה.
 בעיר פלובדיב (Plovdiv)
בסוף המדרחוב יש גינה גדולה ויפה (Garden of Tsar Simeon) ובקצה הרחוק שלה אגם עם מזרקות
שבלילה יש בו מופע מוזיקלי (ביוני בשעה 22:00).
מכיוון שאנחנו אחרי יום טיול ארוך ויתרנו על המופע חזרנו לאורך המדרחוב עד למסגד ונכנסנו לעיר העתיקה. לא זכינו לראות את העיר העתיקה ביום אבל בלילה היא יפיפיה. בחלק הדרומי של הגבעה – האמפיתאטרון הרומי,
בחלק הצפוני תצפית על אורות העיר ובאמצע שלל בתי קפה ומסעדות בסמטאות הצרות.
סיימנו במסעדה טובה ב"כמעט" ראש הגבעה (Rahat Tepe)
עלינו לגינה בקצה הגבעה לתצפית והתחלנו לרדת חזרה לכיוון העיר והמלון (העיר שווה יותר מחצי יום טיול) חזרנו מאוחר עייפים אבל מאד מאד מרוצים.
תם היום הרביעי של הטיול. (כאן גם תם החלק הצפוני של הטיול שלנו)