יום שישי, 1 בנובמבר 2013

אוסטריה וגרמניה - טיול סתיו בדרום בוואריה וטירול 10/2013

טיול סתיו בדרום בוואריה וטירול
פתיחה
הכל התחיל בערב סוכות שני פרסומת של אל-על טיסה לשבוע למינכן באמצע אוקטובר רק 399 דולר
תוך שעתיים (ערב חג) כבר היו לי זוג כרטיסים במחשב
מה יהיה מזג האוויר בעוד שלושה שבועות מי יודע?
לקחנו את כל האופציות היער השחור, דרום בוואריה, טירול ואזור זלצבורג.
באתרי מזג האוויר שבוע לפני הטיסה אין בשורות טובות (גשם שלגים בהרים ועוד גשם), אמרנו מקסימום שבוע בצימר מפנק.
ביום לפני הטיסה אתרי מזג האוויר התחלקו ל-2 עם ובלי גשם.

היום הראשון (יום רביעי 16/10/2013)
ארזנו חורף ויצאנו לטיסה. שעה לפני הנחיתה השמים נראים מהמטוס כמו שמיכת פוך הכל לבן מאופק עד אופק.
לפני הנחיתה הקברניט מודיע 14 מעלות מזג אוויר נאה, בשדה התעופה גשם זלעפות, אני שואל ביציאה מהמטוס מי אמר מזג אוויר נאה והדייל הראשי עונה לי – גם אני מחפש אותו.
קיבלנו את הרכב והחלטנו נוסעים דרומה לכיוון Fussen עקב הגשם הכבד טעות קטנה בכניסה לרינג של מינכן ואנחנו ברינג המזרחי! מה עושים ניסה לכיוון Mittenwald ונראה מה יהיה (ממילא אין לנו תוכנית).
לאט לאט מפסיק הגשם וככול שממשיכים דרומה יש פחות גשם.
עוצרים להפסקה ליד אגם בעיירה Rottach-Egern ויוצאים לסיבוב חילוץ עצמות (טיסה + שעתיים נסיעה)
עיירה יפה והסתובבנו בה כשעה.
בעיירה Rottach-Egern
המשכנו דרומה לגבול עם אוסטריה בכביש מס' 307 והגענו למעבר הרים עם שבילי הליכה ביער (חייב סיבוב רגלי לראות סתיו)
המשכנו על כביש 307 לכיוון מערב לאורך החוף של אגם Sylvensteinstausee וחצינו אותו על הגשר במרכז והמשכנו בגדה הדרומית מערבה לאורך נהר ה"איזר"
המשך כביש 307 מגבול אוסטריה לכיוון מערב חייב בתשלום (כביש פרטי) עם נוף מדהים לאורך הנהר וגשר עץ יפה במרכזו. ובהמשך דרומה לכיוון העיירה Mittenwald
ובכניסה לעיירה Mittenwald השמים התחילו להאיר פנים ורואים הרבה כחול, גם צבעי השלכת מוסיפים גוונים רבים לתמונה.
עוצרים בתחנת הרכבל (השמיים התבהרו) אבל הבחורה בקופה מאד הוגנת ומפנה אותנו למסך הטלוויזיה לראות איך התצפית מהפסגה, החלטנו לוותר ולדחות את העליה למחר.
מצאנו מקום לינה בכניסה לעיירה ויצאנו לסיור + ארוחת ערב.
בשעה 19:00 כבר חושך והעיירה "הולכת לישון" סיימנו את האוכל (מסעדה בווארית מצויינת) וחזרנו לחדר להתארגן ולישון.
העיירה Mittenwald

היום השני (יום חמישי 17/10/2013)
מתעוררים בבוקר פותחים וילון – שמים כחולים עם מעט עננים נמוכים, משנים תוכניות ה"צוקשפיץ" קורץ לי,
בחוץ 6 מעלות מתחילים לנסוע לכיוון גרמיש (Garmisch) בדרך רואים שהעננים הנמוכים קשה להם "להתעורר"
מחליטים להיכנס לקניון Partnach בחוץ כבר "חם" 7 מעלות.
בחניה ליד מקפצת הסקי צריך לשלם ומחליטים ששעתיים יספיק לנו (4 יורו) ומתחילים ללכת במעלה הכביש לכיוון הקניון.
בכניסה לקניון משלמים 2X3.5 יורו ומודיעים לנו שאפשר לעשות רק את החלק התחתון (עד מפגש הנחלים) הלוך ושוב כי היתה התמוטטות בחלק העליון ואין אפשרות למעבר.
בחניה לפני הכניסה לקניון Partnach
בקניון Partnach
 בקצה הקניון שלכת ושמש (וגם מפגש נחלים)
זה מה יש ועם זה נחייה – עושים את הקניון הלוך ושוב וחוזרים לרכב דרך אצטדיון הקפיצות של הסקי.
השעה כבר 11:30 - זמן מספיק לעננים להתעורר ונוסעים לכיוון ה"זוגשפיץ".
ב-12:00 מגיעים לחניון ה-Zugspitze
הרכבל לפסגה לא עובד (בשיפוצים זה מחוץ לעונה) אבל.....
יש רכבת שיניים + רכבל נוסף שיביא אותנו עד הפיסגה, מזג האוויר בהזמנה - בהיר עם מעט עננות גבוהה.
נפרדים מ-2X50 יורו כרטיסי עליה למעלה ומתחילים לנסוע ברכבת שיניים כלפי מעלה.
את כל החצי השני של הדרך הרכבת עושה במנהרה ובסיומה מגיעים למישטח הלבן ו........ הנוף המדהים
קשה לעזוב את הכניסה והמצלמה מתקתקת בלי הפסקה יוצאים לשמש והנוווווף איזה נוף מרגישים שוב כמו בגלויה.
 פנורמת נוף מלמעלה
על ההר הגבוה צוגשפיצה (Zugspitze)
 במרפסת תצפית
לאחר סיבוב בכל התצפיות באזור תחנת הרכבת אנחנו עולים (עם רכבל שכלול במחיר) לפיסגה של ההר
הפיסגה מחולקת בין גרמניה ואוסטריה כאשר רק סמלים למעלה מסבירים לך איפה אתה עומד, ואפשר לעבור ממדינה למדינה על הפיסגה עצמה.
ומהצד האוסטרי יש גם רכבל (שעבד) ומגיע מלמטה ישירות לפיסגה
עולים עם הרכבל לפיסגה
הנוף לכיוון אוסטריה
הרכבל האוסטרי
אחרי שעתיים על ההר צריך לרדת למטה, החושך מתקרב וגם צריך למצא מקום לינה,
יורדים מההר עושים סיבוב קצר ברגל ליד אגם Eibsee
אגם Eibsee
מחליטים שאת הלילה נעשה באוסטריה ונוסעים לצד השני של Zugspitze לעיירה Ehrwald.
כך נראה ה-Zugspitze  מהצד האוסטרי
מגיעים לעיירה וכל מקומות הלינה או מלאים או סגורים (לא העונה), ביציאה מהעיירה מצאנו קמפינג עם בנין חדרים קיבלנו חדר וחזרנו לעיירה לאכול ארוחת ערב. (בחוץ 4 מעלות בהיר)

היום השלישי (יום שישי 18/10/2013)
מתעוררים לבוקר בהיר קמים ויורדים לאוטו הרכב קפוא לגמרי ומצופה בשכבת קרח קשה מד החום מראה מינוס 3 מעלות
המקום בו ישנו בלילה
 קרח בכל מקום
ואז מבינים למה שמו לנו ברכב את כל סוגי חתיכות הפלסטיק המשונות עם הגומי הקשה.
גם העשב מסביב קפוא וקיבל צבע לבנבן.
אחרי ניקיון החלונות אפשר להמשיך בנסיעה היעד נקבע אתמול בערב – דרומה לכיוון עמק הקאונרטל (Kaunettal).
בדרך הטמפרטורה יורדת ל- מינוס 4 מעלות לאחר מעבר ההרים מגיעים לאגם Fernstein, על כביש 179, עדין צל על האגם ויופיו אינו נראה (עוד נחזור אליו), וממול מתנוססת טירה עתיקה.
Fernstein
ממשיכים בנסיעה לכיוון העמק בדרך עוצרים להפסקת ארוחת בוקר (שטרודל שקנינו בישוב הסמוך + קפה) בפינת פיקניק בכביש 180.
בעיירה Landeck
על כביש מס' 180
בשעה 11:00 הגענו למחסום בכניסה לשמורה נפרדים מ-22 יורו דמי כניסה ומקבלים מפה + מדבקות, בדרך עוצרים מספר פעמים לתצפיות על הסכר האגם והנוף מסביב (וכמובן צילומים),
לאחר שעה וחצי (מהמחסום) מגיעים לקצה הכביש בחלק העליון של העמק.
הכל מושלג מסביב, שמים בהירים בקיצור מוווושלם.
Gepatsch-Stausee
הכביש שעולה למעלה ומסביב הכל קפוא
לאחר סיבוב וצילומים ברכבל התחתון נפרדים מעוד 2X17 יורו –עליה ברכבל, בחלק העליון יש תצפית לכיוון איטליה וגם הגבול עובר שם, לאחר סידרת צילומים מתחילים לרדת למטה.
הרכבל בדרך לפסגה
 הגבול בין אוסטריה לאיטליה (אני באוסטריה ושרי באיטליה)
 תחנת הרכבל העליונה
תצפית לכיוון איטליה
חוזרים לכביש 180 (14 מעלות) ומקבלים החלטה, שאם שלשום ישנו בגרמניה ואתמול ישנו באוסטריה – היום נישן באיטליה!! ומיד פונים לכיוון דרום לעבר הגבול. נכנסים בדרך לסיור קצר בכפר Dorf/ Pfunds
בכפר Dorf/ Pfunds
ממשיכים בנסיעה לכיוון הגבול האיטלקי ומגיעים ל- Vorderrauth.
השלט מראה ימינה שוויץ (כביש 184), והכביש ישר לאיטליה (כביש 180) סגור. נכנסנו למסעדה ליד לברר מה עושים – התשובה היתה תכנסו לשוויץ תסעו 10 ק"מ עד למקום ביקורת הגבולות של שוויץ  ואז יש פניה שמאלה חזרה לכיוון אוסטריה (כביש מס' 185 לכיוון Reschenpass).
והכן כך היה (מיקום הצומת נפל בדיוק בחיבור הדפים באטלס דרכים שלנו) ולאחר המעקף ומעבר ההרים חזרנו חזרה לכביש 180 לכיוון דרום שהפך אחרי הגבול לאיטליה לכביש מס' 40SS אנחנו באיטליה. עצרנו לתצפית על מגדל הכנסיה שמבצבץ ממי אגם Resia (14 מעלות - חם) - בהמשך הכביש לכיוון מזרח עוברים לכביש מספר S38S.
נסענו בכביש הזה כמעט עד העיר Merano, ולכל אורך הכביש מטעי תפוחים צהובים ואדומים וכולם עוסקים בקטיף ושינוע של הפרי לבתי האריזה.
 מטעי התפוחים לאורך כביש SS38
לפני הכניסה לעיר מצאנו פנסיון נחמד (ב- Lagundo) ובו בילינו את הלילה וכמובן מסעדה עם פיצה איטלקית.
היום הרביעי (יום שבת 19/10/2013)
אחרי ארוחת בוקר יוצאים למפעל בירה Forst שראינו אתמול בערב בדרך לפנסיון בחוץ 7 מעלות מגיעים למקום והוא סגור (אין סיורים מחוץ לעונה) והחצר בשיפוץ לא נותר אלה לעשות סיבוב מסביב ולהמשיך בדרכנו.
 מפעל הבירה Forst
חוצים את העיר Merano ובדרך מבררים על הכיוון לאוסטריה דרך מעבר Rombo/Timmelsjoch על פי דברי המקומיים המעבר כנראה סגור עקב השלג הרב שירד ונצטרך לנסוע דרך מעבר Brennero לכיוון אינסברוק.
למרות זאת החלטנו לבדוק את הדרך (ניסיון מהטיול ברומניה ביוני שגם אמרו שהמעבר הרים סגור) מספר ק"מ מצפון לישוב  Merano הופיעו השלטים שחיכינו להם והם צבועים ירוק – המעברים פתוחים.
השלט שכל כך אהבנו
מכיוון שלא חסר לנו זמן החלטנו לעלות ולרדת (הלוך ושוב) אל מעבר Giovo 20 ק"מ לכל כיוון (כביש מס' SS44) אבל הנוף שגילינו בראש המעבר היה שווה כל מטר נסיעה,
(Passo Giovo - (Jaufenpass
לאחר סיור בראש המעבר (9 מעלות) ירדנו חזרה ל- St. Leonhard in Passeier והמשכנו את דרכנו לכיוון צפון, לאוסטריה על כביש SS44bis.
עולים למעבר Rombo/Timmelsjoch והדרך כמעט שעתיים וכל זאת בזכות הנוף והעצירות הרבות לצילומים,
עולים למעבר Rombo/Timmelsjoch
תצפיות במעבר Rombo/Timmelsjoch
בצד האיטלקי של מעבר Rombo/Timmelsjoch
מיד לאחר תחילת הירידה פוגשים את המחסום האוסטרי ונפרדים מ- 14 יורו דמי מעבר לכיוון הוצטאל, לאחר הפסקת צילום נוספת יורדים לעמק.
מעבר הגבול לאוסטריה והתצפית לכיוון עמק הוצוטל
מיד בתחילת הירידה אנו פונים לכביש לכיוון הישוב Obergurle (כביש L15) שמתברר כישוב כמעט נטוש לחלוטין (לא העונה) אבל עם הרבה הרבה נוף.
 לפני הכניסה לישוב Obergurle
הישוב Obergurle
הפסקת שתיה חמה ליד הישוב Obergurle
ממשיכים בכביש העמק (186) צפונה ופונים דרום מערבה לכיוון Vent (כביש מס' L240) דרך מפותלת לאורך נהר, פה גם ראינו מה קורא למי שלא נוסע בזהירות,
הגענו לכפר Rofen השארנו את הרכב ויצאנו לסיור רגלי לראות את המפלים והגשר התלוי.
 הגשרים של הכפר Rofen
הקניון שליד כפר Rofen
במסלול הרגלי (שמכוסה שלג) מעבר לקניון
חוזרים באותו כביש ונוסעים ל- Solden, מתחילים לעלות לכיוון דרך הקרחונים בצומת רואים שהדרך נסגרת ב-18:00 ומחליטים לנסוע לכפר Hochsolden עוד כפר עם מלונות כמעט נטוש עקב העונה מצלמים קצת
 בכפר Hochsolden
ועכשיו אנחנו יורדים ל- Solden למצוא מקום לינה מיד בכניסה לעיר מצאנו פנסיון נחמד והתמקמנו בו מאוחר יותר יצאנו לעיר לאכול ארוחת ערב.
הפנסיון ב-Solden

היום החמישי (יום ראשון 20/10/2013)
קמים בבוקר 4 מעלות מזג אויר יפה מאד, יוצאים לכיוון כביש הקרחונים במחסום נפרדים מ-17.5 יורו וממשיכים בדרך לכיוון הקרחונים. עוצרים ברכבל הראשון וממשיכים דרך המנהרה לצד השני של ההר,
החניה כבר כמעט מלאה על הבוקר
לאחר בירור קצר מחליטים לעלות ברכבל לכיוון (דרום) Tiefenbachbahn לגובה 3249 מ', מכיוון שאנחנו לא גולשים הכניסו אותנו לקרונית ללא תור וסגרו לה את הדלתות (VIP) למעלה יש מרפסת תצפית יפיפיה ושוב אנחנו מרגישים בתוך "גלויה"
 Big 3 Panorama Felssteg Tiefenbachkogl
מלבד הנוף ולהצטלם אין מה לעשות שם וירדנו חזרה למטה ומשם נסענו חזרה לכיוון Solden.
חצינו את העיר ושמנו פעמנו לכיוון מפלי Stuiben (11:30 – 13 מעלות בהיר)
בכניסה למפלים השלט הודיע שאין אפשרות לעלות למעלה אלה רק למרפסות 1+2 ושאר הדרך חסומה.
עלינו עד המרפסת השניה וחזרנו לרכב ואיתו עלינו לראש המפל לאחר סיור בראש המפל חזרנו לתצפית המפל (ממרפסת הנכים)
מפלי Stuiben
 בחלק העליון של מפלי Stuiben
משם המשכנו צפונה לכיוון העיירה Oetz.
בעיירה Oetz פנינו לכיוון מזרח לעבר Kuhtai בכביש L237 לכיוון הסכרים והאגמים
בכביש L237
צמוד לכביש הראשי Speicher Längental
בהר למעלה יש אגם נוסף והדרך אליו תלולה ומפותלת והסיבובים תוך כדי עליה בתוך מנהרה שעוברת בצלע ההר, מגיעים למעלה והנוף שנשקף מלמעלה הרבה יותר מיפה.
האגם העליון Speicher Finstertal
הנוף מלמעלה לעבר Kuhtai
לאחר ביקור במקום אנחנו יורדים חזרה לעבר Kuhtai בכביש התלול, חוצים את הישוב לכיוון מזרח ועוברים "במעבר ההרים" שנמצא פה.

המשכנו מזרחה ויצאנו לכביש המהיר ליד אינסברוק, עלינו לכביש המהיר לכיוון מערב עד המפגש עם כביש 189 ליד Telfs והמשכנו לכיוון מערב וצפון לעבר אגם Fernstein, הפעם האגם נראה הרבה יותר יפה.
 אגם Fernstein
המשך נסיעה ישירות לכיוון Fusen תוך חציית הגבול חזרה לגרמניה ושם מצאנו פנסיון בכניסה לעיר ויצאנו לארוחת ערב + סיור לילי בפוסאן העתיקה.
סיור לילי בפוסאן העתיקה
היום השישי (יום שני 21/10/2013)
בוקר יום יפה 11 מעלות יוצאים לסיור יום ב- Fusen בעיר העתיקה לאחר מכן המשכנו ברגל לכיוון המפלים וחזרנו לרכב.
Fusen - בעיר העתיקה
 Lechfall
נסענו לטירת Neuschwanstein עלינו לטירה, על כניסה ויתרנו הספיק לנו בפעם הקודמת, והלכנו לגשר מריאן משם ירדנו בדרך עפר חזרה לכיוון החניה.
 Schloss Neuschwanstein
 צילום מגשר מריאן Marienbrücke
Schloss Hohenschwangau
מכיוון שמזג האוויר איתנו החלטנו לנסוע לארמון Linderhof בדרך ממש לפני המעבר הגבול לצד האוסטרי גילינו גשרים תלויים שלא הכרתי בעבר, מיד נכנסנו לחניה (בצד האוסטרי) נפרדנו מ- 4X2 יורו דמי הליכה על הגשר והלכנו לארכו, 10 דקות לכיוון, את הדרך חזרה עשינו במסלול מתחת לגשר.
 הגשרים התלויים ליד פוסאן (על גבול בין גרמניה ואוסטריה)
כאמור המשכנו לכיוון ארמון Linderhof בדרך מראות סתיו שלא מפסיקים להתפעל מהם.
הארמון אכזבה במלא מובן המילה – כל הצמחים לפני הארמון נעקרו, הפסלים כוסו בצריפונים למניעת נזקי חורף, המזרקה במרכזית ריקה ממים ומזל שאת העצים מסביב לא יכלו לחסות גם – נשארנו עם זכרון של התמונות של פעם.
 הגנים של ארמון Linderhof
ארמון Linderhof
מכאן יצאנו ישירות למלון שהזמנו מראש במינכן ibis-muenchen-city-nord. סיור קצר בעיר העתיקה ארוחת ערב בבית בירה וחזרה בתחתית למלון – מחר בבוקר טיסה חזרה לארץ.
 בית העיריה העתיק - Marienplatz
חנות כוסות במדרחוב
ארוחת ערב בבית הבירה Der Pschorr

היום השביעי (יום שלישי 22/10/2013)
השכמה מוקדמת ואחרי ארוחת הבוקר (המוקדמת) יצאנו לכיוון שדה התעופה בדרך השמש זורחת
וכאן גם מסתיים טיולנו שהיה מאד מאד מוצלח.
מפת מסלול הטיול
סיכום
למרות שאת רוב המקומות כבר הכרתי, הטיול נראה כמו טיול "בפעם הראשונה" וזה בזכות העונה – סתיו עם הצבעים המשגעים של הנוף, השלג שירד שבוע קודם ורק הוסיף לנוף וכמובן המזל (והרבה מזל) עם מזג האוויר שהיה לנו מבחינת ראות נקיה בפסגות ההרים ונופים על רקע שמים כחולים.
גם החוסר "לחץ להספיק" כי זה לא טיול ראשון לאזור הוסיף .
סה"כ צילמתי כ-1300 תמונות (את חלקם אפשר לראות באלבום המצורף)
עשינו בשבוע 1200 ק"מ ב-88 ליטר דלק
באיטליה הדלק הכי יקר – 1.75
באוסטריה 1.40
בגרמניה 1.45
חזרנו עם טעם של עוד, ועוד נחזור לבקר באזור – רק צריך מזג אוויר טוב (כסף וזמן)