יום רביעי, 1 בנובמבר 2017

צ'כיה - צפון ומערב וגם סקסוניה השווצרית 10/2017

צ'כיה היא לא רק פראג ויש גם את סקסוניה השווצרית

הקדמה – חלק ראשון
סיום פרק במקום עבודה זאת סיבה מספיק טובה לחפש כרטיסים לטיול.
ראשית – לכמה זמן נוסעים?
שנית – מתי כדאי?
שלישית – לאן בעונה הזאת ולפי הסעיף הראשון
ואז נפלה החלטה 2 אזורים בחבילה אחד
אזור דרזדן המוכר גם כ"סקסוניה השווצרית" ולחבר אליו את צפון וצפון מערב צ'כיה
תאריך – אזור סוכות. ואז התחלתי לחפש טיסות נוחות ובמחיר סביר אנחנו באמצע יולי והטיסות הזולות
באמת אזלו כבר לפני פסח לתקופה הזאת.
ומי שמחפש גם מוצא 3-16/10/2017 טיסת בוקר לפראג וחזרה בטיסת צהריים משם (בפראג כבר ביקרנו פעמיים)
התוכנית לקחת רכב ולצאת ישר לטיול.
המסלול – אין מסלול. אני יושב חופר באתרים ובמפה ומסמן בכוכב בגוגל כל מקום שנראה שווה לטייל
באזורים ממזרח לפראג לכיוון צפון ולמערב פראג. כאשר המקום הראשון לטייל בו בחרתי את העיירה קוטנה
הורה (Kutna Hora) מקום בו ביקרנו לפני המון שנים ונשארה לי הרגשה של פיספוס.
כמו כן צריך לקחת בחשבון שהימים קצרים, מזג האוויר לא ידוע ואנחנו אחרי לילה קצר בשינה.
בחרנו גם מקום לינה ללילה הראשון בעיירה איצ'ין (Jičín) שממנה הכוונה להתחיל לטייל בצפון צ'כיה.
גם את 2 הלילות האחרונים שיריינו מבחינת לינה בעיר פראג. מבט בלוח השנה הראה לנו שבעיר זה סוף
שבוע של פסטיבל האורות אז למה שנחמיץ אותו.
אז יש לנו לילה ראשון יש לנו 2 לילות אחרונים ויש לנו מפת כוכבים אמיתית מלאה מלאה וכוכבים ואפשר
לצאת לדרך.
ואיך אומרים חברינו "טיול שמתחיל ברגל שמאל תמיד יהיה מוצלח"
מפת הכוכבים שלנו עם כל הנקודות המענינות באזור בו אנו מטיילים
הקדמה – חלק שני
כמו כל טיול בשמחו"ל גם הטיול שלנו מתחיל בנתב"ג. התור בטרמינל אחד ארוך ואיטי להחריד התחלנו ב-3 שעות לפני הטיסה, השעון רץ והתור בקושי זז 45 דקות לפני הטיסה מגיעים לדלפק (חברת התעופה הצ'כית Travel Service) שלום בוקר טוב מנומס נותנים דרכונים הגברת בודקת ומכריזה יש בעיה תעברו למפקחת, מה הבעיה? לא יודעת תעברו למפקחת.
אנחנו בדלפק הראשון אצל ה"אחראית" מי שלח אותכם לפה? (תור VIP) הבחורה משם, תנו לי דרכונים בבקשה.
והיא מכריזה יש בעיה! מה הבעיה אני שואל והיא עונה אין מקומות במטוס!
(חחח מחייך בתוכי) יש עוד הרבה אנשים בתור לכולם אין מקום?
כנראה הקול שלי קצת חרג מהדציבלים הנמוכים של הבוקר טוב והגיע איזה בחור מאחורי ה"אחראית" מה הבעיה והיא מסבירה לו שאין לה מקומות פנויים והוא בשאלה עונה לה כמה מקומות נשארו לך? (כנראה יש מיוחסים) והיא עונה יש לי ל-4 משפחות עם ילדים! אני מסתובב אחורה ואין שום ילד בתור ומיד שואל על מה אתם מדברים אין פה שום ילדים למי אתם שומרים מקומות? והבחור מיד מתעשת ואומר ל"אחראית" תשחררי כרטיסים של משפחה אחת ופתאום יש כרטיסים גם לנוסעים האחרים בתור.
מוסרים את המזוודות ורצים לבידוק ולדרכונים נשאר חצי שעה להמראה (ומקווים שגם המזוודות יספיקו להגיע).
מגיעים לשער ויש תור לירידה לאוטובוסים (סיבה לחזור רגע אחורה ולנצל את השרותים בנתב"ג) עולים למטוס כולם קשורים והמטוס.........
הה המטוס לא זז – ככה ישבנו שעה וחצי במטוס וממה שאמרו לנו הבעיה בשדה התעופה ולא במטוס. מחכים לאישור ממגדל הפיקוח.
טוב אחרי שעה וחצי סוף סוף זזים ואפילו הצלחנו להמריא בלי עיכוב נוסף
יאללה מתחיל הטיול
עוד 2 אנקדוטות קטנות מהטיסה
1. במטוס יש 2 מקומות בסוף המטוס (כיסאות הפוכים) עבור צוות המטוס, גם במקומות האלה ישבו נוסעים
2. מתברר שבטיסה היתה קבוצה של טיול מאורגן ול-2 זוגות לא היה מקום במטוס והם נשלחו לפראג דרך איסטנבול (לא הייתי רוצה להיות במקומם)
ועכשיו להמשך הטיול
נחתנו בפראג באיחור של שעה וחצי, ביקורת דרכונים, קבלת מזוודות וקדימה לדוכן השכרת הרכבים (בחוץ גשם 12 מעלות).
קיבלנו פורד פוקוס סטיישן דיזל 6 הילוכים (ותודה מיוחדת לאורן – קיבלנו שרות VIP והשדרוג בדוכן) בדקנו את הרכב מסביב - הכל תקין.
מסמנים על הגוגל (Off-line) את קוטנה הורה והטיול מתחיל.
שעה וחצי נסיעה ואנחנו כבר בחניה של קוטנה הורה (Kutna Hora) השעה 13:00 (וכבר מבינים שחלק מהתוכניות ישתנו בעקבות העכוב בטיסה)
גשם גשם מיטפטף ואנחנו מתחילים לטייל
קוטנה הורה (Kutna Hora) - עיר ימי הביניים הקסומה-  (כ-65 ק"מ נסיעה מפראג לכיוון מזרח). בזכות מכרות הכסף שלה שהתגלו לפני כ- 250 שנה נהיתה קוטנה הורה, העיר העשירה השנייה של הממלכה הבוהמית אחרי פראג.
ממגרש החניה אנחנו מגיעים ישר ל- Stone Fountain ובהמשך במורד הרחוב עוצרים לקפה ועוגה (צריך קצת אנרגיה לפני תחילת ההליכה).
Stone Fountain
 תחנה הבאה שלנו בעיירה היא כנסית ברברה הקדושה. דוגמא מיוחדת במינה ומרהיבה בקנה מידה אירופי, של אדריכלות גותית, מוקדשת לקדוש המגן על הכורים. חלל החוץ והפנים מקושטים בעושר רב וחלונות ענק עם ויטרזים מציפים באור את פנים הכנסיה.
בדרך אנחנו חולפים ליד הכניסה למכרה הכסף (ויתרנו על ביקור בו כי היינו בו בטיול הקודם).
ועוברים גם בצמוד ל- Jezuitská kolej שהוא בית ספר/מיכללה לבנות שהוקם ב-1624 ע"פ צו הקיסר פרדינד השני ושדרת הפסלים לאורכה.
הכניסה למיכרה
 Jezuitská kolej
 כנסית ברברה הקדושה
 לאחר ביקור בכנסית סנט ברברה אנחנו אנחנו צועדים חזרה במורד העיירה לכיוון בית הכנסת שלצערנו היה סגור
בית הכנסת בקוטנה הורה
 צועדים לכיוון החצר האיטלקית במורד העיירה (יש לציין שלאורך כל הדרך מלווה אותנו גשם קל וטורדני).
החצר האטלקית (Vlassky Dvur)  – במקור היתה מטבעה מרכזית בה יוצר ה"גרושן של פראג" הפכה זמנית בסוף המאה ה-14 למושב כס המלכות.
החצר האטלקית (Vlassky Dvur)
מכאן אנחנו חוזרים לרכב שלנו שהשארנו בחניה אך לא עוזבים את קוטנה הורה, ונוסעים לחלק הצפוני של העיירה לביקור ב-…….
כנסיית העצמות המפורסמת Sedlec Kostnice  - כנסייה זו שוכנת במרכזו של בית קברות הממוקם ברובע סדלץ. בית הקברות לא הכיל מספיק מקום עבור קורבנות המגיפות והמלחמות שפקדו את האזור, וכתוצאה מכך נטמנו שרידי עצמות בקפלה התחתונה. אגדה מקומית טוענת כי אחד מאבות המנזר במאה ה-13, יינדז'יך, הביא אדמה מקודשת מכנסיית הקבר שבירושלים, ופיזר אותה ברחבי בית הקברות כך שהוא הפך לכאורה לחלק מארץ הקודש.
פנים הקפלה מקושט כמעט כולו בערימות של עצמות אדם שעברו תהליך חיטוי. עצמות אלה עוצבו ליצירת נברשת, צלב, ושלט האצולה של משפחת שוורצנברג המקומית שמימנה את הכנת הקישוטים. ככל הנראה נעשה שימוש בתהליך זה בעצמותיהם של כ-40,000 אנשים.
Sedlec Kostnice
 ממשיכים לאתר הקרוב קתדרלת עלייתה לשמים של גבירתנו (Church of the Assumption) כנסיה ענקית (היתה סגורה) כאן גם מסתיים הטיול בקוטנה הורה ואנחנו חוזרים לרכב להמשך הטיול.
אנחנו נוסעים צפונה לכיוון העיירה קולין (Kolín).
הציון החשוב ביותר בקולין הוא הקתדרלה הגותית של סנט ברתולומיאו (Chrám sv. Bartoloměje),
עבודתו של האדריכל פטר פרלר הנודע, שעבד גם על בניית הקתדרלה הקדוש ויטוס בטירת פראג.
הגענו לעיר בשעה 16:30 והעיר כמעט ב"תרדמת".
Chrám sv. Bartoloměje
 עוברים בסמטאות וליד הקתדרלה (סגורה), יורדים לכיוון הכיכר המרכזית ומחפשים את בית הכנסת בעיר החץ מראה לשם והחץ משם מראה חזרה סה"כ 50 מטר איפה הוא.
מתברר שבית הכנסת נמצא בחצר פנימית וכמובן סגור. אנחנו נכנסים למסדרון שמוביל לחצר דרך דלת פתוחה וגברת נחמדה עוצרת אותנו ושואלת לאן אנחנו הולכים (כמובן שהיא לא יודעת אנגלית) ואנחנו מסבירים לה שמחפשים את בית הכנסת והיא מצידה מראה לנו שלפי השעה (עוד 5 דקות) בית הכנסת סגור אבל הסכימה להכניס אותנו אבל בלי צילומים מראה לנו את השלט שאסור לצלם.
בית הכנסת בקולין (Kolín)
יצאנו החוצה וחזרנו לרכבנו
מסמנים בגוגל את הכוכב הבא שהוא בית המלון שהזמנו ללילה הראשון בעיירה איצ'ין  Jičín
הבנו שאין טעם לבקר בעוד מקום כי הכל נסגר בשעה 17:00 ובזאת ויתרנו (זמנית) על עיירת הספא פודבראדי (Poděbrady)
כמו כן הגשם הטורדני לא מפסיק לרדת.
מגיעים למלון (גשם 11 מעלות)ע"פ הבוקיינג מלון מבטיח אני נשאר ברכב (2 גלגלים על המדרכה) ושרי יורדת לברר איפה החניה חינם שהבטיחו לנו. הרחוב חד סיטרי 50 מ' מכיכר העיר העתיקה ואין איפה לזוז.
עוברות 5 דקות ויוצא בחור נחמד (מדבר 8 מילים באנגלית) ומנסה להסביר לי איך להגיע לחניה. בנימוס הזמנתי אותו לתוך הרכב שיבוא איתי ואני הגיע למקום הנכון.
מתברר בדיעבד שהחניה נמצאת 50 מ' מאחורי איפה שעמדתי אבל הרחובות חד סיטריים, כמובן שמאחורי דלת (שנפתחת חשמלית) שמי שלא מכיר לא חושב שיש שם חניה.
יש לציין שהמלון ממש מצויין וכל מילה שנכתבה עליו נכונה (שם המלון Hotel U krále).
לאחר התמקמות בחדר יצאנו לסיור ערב חשוך למרכז העיר שאיתנו 3 המלצות למסעדות טובות שאפשר לאכול בהם ארוחת ערב. לאחר סיור בכיכר ובמדרחוב הכמעט שומם פנינו לחפש את המסעדות שהומלצו.
המסעדה הראשונה היתה סגורה.
המסעדה השניה היתה בתוך בית מלון וכמעט מלאה והחלטנו לאכול בה (הארוחה היתה מצויינת והמחיר מצחיק) לאחר הארוחה חזרנו למלון ובזה תם יומנו הראשון בצ'כיה.
איצ'ין Jičín
תם היום הראשון של הטיול
היום השני (יום רביעי 04/10/2017)
התעוררנו לבוקר חדש
את ארוחת הבוקר דחינו ע"מ לעשות סיור בוקר (באור יום) בעיר העתיקה של איצ'ין ומיד לאחר ארוחת הבוקר עזבנו את המלון צפונה לכיוון גן העדן הצ'כי צ'סקי ראי (Český Ráj).
האתר הראשון שסימנו לביקור היה הפארק הלאומי Prachovské skály - צוקי פראחוב (Prachov Rocks). המקום הוכרז כפארק לאומי ב 1930, המסלול בפארק קליל ויפה, אורכו כשלוש שעות (ניתן גם לקצר) והוא עובר למרגלות המצוקים המרשימים והנופים היפים של הפארק הלאומי.
10 דקות נסיעה והגענו לכניסה לפארק. שילמנו חניה וכניסה לפארק ואנחנו מתחילים בטיול הרגלי. ע"פ המלצות שקראנו בחרנו במסלול הצהוב.
 החלק הראשון משותף לשלושת המסלולים כאשר
המסלול האדום חוצה את השמורה לכל אורכה ומחיב הקפצת רכב או חזרה באותה דרך.
המסלול הירוק הוא המסלול הארוך והמקיף את רוב אתרי התצפית בשמורה ומחייב הרבה מאד טיפוסים.
המסלול הצהוב הוא המסלול המטויל ביותר ונותן מבט על השמורה מלמטה וגם תצפית מעל.
תחילת ההליכה משותפת ל-3 המסלולים ונעשית בשביל רחב ונוח אפילו לעגלות ילדים, לאחר הפיצול בחרנו לעשות את המסלול עם כיוון השעון (להמשיך ישר בשביל) ואז הגענו למדרגות שעולות ועולות ועולות ועולות ובסיומם הגענו לשביל שעובר מעל הצוקים למרות הטיפוס הארוך במדרגות הנוף מסביב היה מדהים לאורך כל שלבי הטיפוס.
המשכנו בשביל העליון עד למרפסת תצפית מעל המצוקים (Schlikova Vyhlídka) תצפית מרשימה מאד שצופה על המסלול שעשינו למטה ועל הצוקים ממול.
הפארק הלאומי Prachovské skály - צוקי פראחוב (Prachov Rocks)
 ומכאן מתחילה הירידה (מזל שלא עשינו את המסלול הפוך) מדרגות חצובות בסלע כרשר בחלק גדול מהירידה אין מעקה וזאת למה?
כי אם היו שמים מעקה לא היה מקום לעבור גם לאנשים נורמליים אז יורדים בזהירות 2 ידיים על הקירות בצדדים ומקווים שאף אחד לא יגיע מלמטה. והגענו למטה בשלום.
 מכאן הדרך רחבה עד לחניה (הדרך בה הגענו לפיצול), לאורך כל צידי הדרך שלל פטריות מכל הסוגים והצבעים.
סה"כ המסלול בשמורה לקח לנו כשעתיים.
המשכנו בנסיעה לכיוון סובוטקה (Sobotka) ועלינו ל- Zamek Humprecht, בקתת הציד הסגלגלה שנישאת מעל העיירה.
Sobotka - Zamek Humprecht
מכאן המשכנו לטירת קוסט (Hrad Kost) זוהי טירה גותית השמורה ביותר בכל צ'כיה. למרגלותה אגם ובנויה על סלע גבוה מעל פני השטח.  http://www.hrad-kost.cz/en/
טירת קוסט (Hrad Kost)
 הגענו לחניה של המבצר 3 מכוניות חונות ואין אף אחד שקופץ לקחת כסף (נדיר ביותר בצ'כיה) עולים לכיוון המבצר ומבינים מה קורה – המבצר סגור פרט לסופי שבוע וחגים (מה לעשות אנחנו הגענו לא בעונה) צופים על הנוף והאגם בצמוד חצר מסעדה סגורה ונטושה אבל עם נוף נהדר ופסלי עץ מדהימים בכל שולחן ומקום. לאחר צילומים רבים והנאה מהנוף אנחנו ממשיכים לטירת טרוסקי (Trosky Castle) או יותר נכון חורבות Trosky. שני המגדלים המכונים סבתא (Baba) ו"הבתולה" (Panna) ניצבים זה מול זה מול זה משני צדי הרכס המקשר בניהם. תמונות המקום מצויות כמעט בכל ספר טיולים על האזור.
טירת טרוסקי (Trosky Castle)
מגיעים למגרש החניה ומתחילים לטפס במעלה השביל לכיוון הטירה הנוף מדהים והשביל כמעט כולו מכוסה עלי שלכת צבעוניים לאחר חצי שעה של טיפוס מגיעים לטירה שמתברר....... סגורה ע"פ השילוט במקום היא אמורה להיות פתוחה, מגיעים עוד מטיילים במעלה השביל וגם הם נראים די מאוכזבים מהשער הסגור.
זה המצב אין מה לעשות וממשיכים בטיול.
יורדים לרכב ומחליטים לנסוע ל-טירת וולנשטיין Hrad Valdštejn,  הנמצאת בפאתי העיר Turnov . הגענו לחניון התחתון של הטירה והתחלנו בעלייה מתונה של כחצי שעה אל עבר הטירה. הדרך עוברת ביער קסום ובהחלט שווה את המאמץ שבהגעה אליה. למרות שגם אותה מצאנו סגורה. את הירידה מהטירה החלטנו לעשות דרך הכביש הדרך אמנם ארוכה יותר אבל הנוף שונה לגמרי ונותן כיוון ומבט נוסף לעבר הטירה היפה.
טירת וולנשטיין Hrad Valdštejn
פתחנו את אתר בוקיינג מצאנו והזמנו מקום לינה ב-טורנוב  Turnov ונסענו לעיר.
הגענו למלון ו....... הכל סגור אין עם מי לדבר יש טלפון, מתקשרים ואומרים לנו שתוך רבע שעה יגיע מישהו ובאמת הגיע, התנצלה והראתה לנו את החדר (ללא ארוחת בוקר) נקי ונחמד. התארגנו ויצאנו לסיור בעיר העתיקה לראות להנות ולאכול.
טורנוב  Turnov
 בית הכנסת בטורנוב  Turnov
בסיום חזרנו למלון
תם היום השני (הטירות היו סגורות אבל הנוף פיצה על הכל באמת גן עדן המקום).
היום השלישי  (יום חמישי 05/10/2017)
התעוררנו בבוקר (אין ארוחת בוקר) וישר יצאנו לטייל בחוץ 9 מעלות וגשם שוטף.
הכיוון טירת סיחרוב (Zamek Sychrov) (Sychrov Castle) 10 דקות נסיעה ואנחנו בכניסה לחניה משלמים חניה ונכנסים פנימה לכיוון הגנים, חלק מהמקום בשיפוצים הגשם לא מפסיק לרגע, מבררים בקשר לסיור בטירה – כל הסיורים בשפה הצ'כית הסיור הראשון בעוד חצי שעה בסדר נחכה עברה חצי שעה ואז הגברת ה"נכבדת" מספרת לנו שאם אין 5 אנשים הסיור לא מתקיים ואי אפשר לטייל לבד בתוך הטירה (תודה על העדכון).
טירת סיחרוב (Zamek Sychrov)
 בחוץ הגשם ממשיך ואנחנו עושים התיעצות של כל הקבוצה (אני ואישתי, אישתי ואני ושנינו ביחד) ומגיעים להחלטה שאין מה להמשיך במסלול וצריך להפסיק אותו פשוט חבל על הזמן, צריך לממש אופציה אחרת (שהבאנו מהבית על כל צרה שלא תבוא).
אנחנו נוסעים לקרלובי וארי Karlovy Vary להתפנק באיזה מלון טוב עד יעבור זעם (ישתנה מזג האויר).
מסתכלים על המפה ומסכמים שבדרך לשם עוצרים בגטו בטרזין.
בדרך לכיוון טרזין ממש לפני המחנה אנחנו נכנסים לעיר ליטומירצה (Litoměřice) לסיור קצר במרכז העיר.
העיר ליטומירצה  (Litoměřice)
לאחר הסיור בעיר אנחנו ממשיכים למחנה טרזין (Terezín Memorial) משאירים את הרכב בחניה ויוצאים ברגל לעבר המחנה.
מחנה העבודה טרזין Terezín Memorial
גטו טרזין – זהו מבצר קטן וחלק ממערכת ביצורים גדולה שנבנה בסוף המאה ה-18 שנועדו להגן מפני פלישה פרוסית.
בשנת 1940 הגסטפו הפך את המקום לבית סוהר לאסירים פוליטים ומתנגדי המשטר.
הגטו בטרזין שימש כמחנה לדוגמה אותו הציגו בפני העולם, והוקמו בו בתי קפה וחנויות מדומים כדי ליצור מצג של חיים נורמליים. לקראת ביקור הצלב האדום נשלחו יהודים רבים לאושוויץ על מנת לשנות את תנאי הצפיפות הקשים שבכלא.
הגענו למקום בשעות הצהריים עשינו סיור (עצמאי ללא הדרכה אבל עם הדף בעברית) במחנה במערכת המנהרות הארוכה ובצד של סגל המחנה.
לאחר מכן הלכנו ברגל למוזאון היהודי שנמצא בסמוך כ-1 ק"מ הליכה (אפשר להגיע אליו גם עם רכב).
Památník Terezín - Muzeum ghetta
לפני היציאה מהחניה בדקנו ובחרנו מלון בקרלובי וארי ל-3 לילות ויצאנו בנסיעה של שעתיים לכיוון המלון כאשר הגשם מלווה אותנו מידי פעם.
 למלון הגענו ב-19:00 התמקמנו ויצאנו למסעדה קרובה לאכול לארוחת ערב.
תם היום השלישי (בו הפכנו את הטיול מקצה לקצה).
היום הרביעי (יום שישי 06/10/2017)
התעוררנו לעוד יום גשם בחוץ 10 מעלות והיום הזה הוקדש כולו לעיירת הנופש קרלובי וארי.
הסתובבנו לאורך כל הרחוב הראשי, קנינו כוס/קנקן קטן לטעום ממבחר הברזים של המים (החמים) שיש לאורך כל הרחוב.
קרלובי וארי Karlovy Vary
ניסינו להזמין ג'קוזי בירה אבל מתברר שצריך להזמין כמה ימים מראש וכל התורים מלאים.
המלון שלנו (התברר לנו שזה מלון דירות לא שמנו לב שהזמנו) נמצא 100 מטר מהרחוב הראשי אבל עוד דבר שלא שמנו לב - שכל מה שלא ברחוב הראשי מחייב ירידה תלולה לרחוב וכמובן אחרי זה עליה תלולה חזרה למלון. הדירה שקיבלנו מפוארת ומרווחת וחדר האוכל (ארוחת הבוקר) הכל כפי בקשתך ונעשה על המקום וטעים מאד.
הבטיחו לנו שמחר מזג האוויר יהיה יותר טוב.
עוד כמה תמונות מהעיר
תם היום הרביעי של הטיול
היום החמישי  (יום שבת 07/10/2017)
התעוררנו וירדנו לארוחת בוקר(נפלאה) מזג האויר השתפר והתארגנו לצאת לטיול באזור בחוץ 8 מעלות ללא גשם.
נוסעים לתצפית Vyhlídkový altán Josefa Jungmanna ע"פ גוגל כביש מגיע עד התצפית אבל יש מחסום בכביש ואנחנו צועדים במעלה ההר לכיוון התצפית (20 דקות) הליכת בוקר להורדת ארוחת הבוקר. התצפית ממש יפה רק חבל שהכל אפור מסביב וגם האגמים שלמעטה נראים אפרוריים (רצינו צבע טורקיז), חזרנו במורד חזרה לרכב.
Vyhlídkový altán Josefa Jungmanna
 ועכשיו פנינו מועדות ל"בית הכריסמס" (Christmas house) אבל גם הוא סגור פרט לסופי שבוע וחגים (נפתח כל יום מאמצע נובמבר).
"בית הכריסמס” (Christmas house)
 המשכנו לכוכב הבא שמסומן לנו באזור הגשר התלוי בקניון אוהרה
קניון אוהרה (Svatošské skály)
נהר אוהרה (Ohre) חפר בגוש הגרניט של יער סלאבקוב בין לוקט (Loket) ל-קארלובי וארי ויצר קניון עמוק. תיאטרון הסלעים סגור בסוף הקניון על ידי סלעי Svatoš יפים.
הסלעים מגיעים עד לגובה 50 מ' והם שבורים עם מערכת מורכבת של סדקים, אשר הפנטזיה האנושית הפכה "תהלוכת חתונה". לכן מספר סיפורים על יאן סוואטש (בגרמנית: הנס היילינג) ותהלוכת חתונה הפכו לאבנים שהתפתחו בעבר. תצורות סלעים אינדיבידואליים כבר נקראו על שם אורחי החתונה.
"עיר הסלעים" הוכרזה כ"יצירת טבע מוגנת "על ייחודה כבר ב -1933 ובשנת 2007 הוכרזו סלעי סוואטש כאנדרטת הטבע הלאומית. התכונות המוגנות כאן הן תצורות גרניט ייחודיות גיאו-מורפולוגית עם שברי יער האורן המקורי ואת המופע של מיני צמחים נדירים בסכנת הכחדה. סלעי Svatoš מושכים מספר רב של תיירים, מטפסים סלעים ורוכבי אפניים באופן קבוע.
הגשר התלוי (Svatošské skály) מעל לנהר אוהרה (Ohre)
משאירים את הרכב במגרש החניה ומתחילים לרדת לכיוון הקניון (כ-40 דקות הליכה) מגיעים לגשר נהנים מהנוף והצוקים ומתחילים לחזור חזרה (ההרים גבוהים יותר בדרך חזרה), לקראת סוף העליה התחיל ללוות אותנו גם טפטוף טורדני.
הכוכב הבא במסלולנו הוא טירת לוקט (Loket Castle)
טירת Loket, בנויה מאבן, ונבנתה לפני יותר מ -800 שנה, ממוקמת על סלע גרניט מעל הנהר אוהרה.  הטירה המלכותית קיבלה לכאורה את שמה מן המקום שבו נהר אוהרה יוצר עיקול מקסים בצורת מרפק אנושי (לוקט בצ'כית). צ'רלס הרביעי אהב את המקום, למרות שאביו, ג'ון בוהמיה, שמר אותו כאן בכוח במשך מספר חודשים בילדותו. הטירה שימשה למלכים, לורדים של שליק ולורדי פלאון, תושבי לוקט, והיא שימשה לכלא במאה ה -19 וה -20.
מהטירה נראה נוף כבמעוף ציפור.    https://www.hradloket.cz/en/
טירת לוקט (Loket Castle)
מגיעים לפני הכניסה לטירה ורוצים להיכנס לחניה ומתברר שהחניה מלאה ואין מקום יורדים במורד הכביש והינה עוד חניה ניכנס ישר פנימה ו.............. אין מקום ועכשיו איך יוצאים? מתחיל ברוורס ועוד רכב מגיע מתמרנים ומתמרנים ובסוף חזרנו לכביש, ממשיכים עם הכביש ואנחנו כבר רחוקים. רגע רגע יש לנו את החבר גוגל ובעזרתו אנחנו נכנסים לישוב דרך שכונת וילות ומתחילים לעלות במעלה ההר ומגיעים עד הכיכר המרכזית אבל פה אסור לחנות, מסתובבים ומתחילים לרדת חזרה עד השלט שמראה שמכאן החניה מותרת, משאירים את הרכב וחוזרים לכיכר הראשית.
בכיכר שוק מסתובבים מספר אנשים אבל כמות האנשים פה לא מצדיקה את כמות הרכבים בחניה ממשיכים לגשר שליד החניה הגדולה (5 דקות הליכה מהכיכר) ומתחילים לעלות לטירה, כאן התברר איפה כל האנשים – יש פסטיבל אוכל ויין בטירה! הכל מלא בדוכנים ואנשים.
 פסטיבל אוכל ויין בטירת לוקט (Loket Castle)
שילמנו כניסה וקיבלנו צמיד (שיראו ששילמנו) והתחלנו לעלות דרך הדוכנים ואפילו דגמנו מנת אוכל (מנה מנה בקושי סיימנו אותה אבל היתה טעימה מאד). סיירנו בטירה טיפסנו לתצפית מראש המיגדל שלה. עכשיו יש לנו גם 2 פרוסות עוגה נדיבות אבל אין מקום בבטן לאכול אותן אז הן יטיילו איתנו  חזרנו חזרה לרכב (עכשיו מסביבו חברים רכבים נוספים) והמשכנו בטיול.
הכוכב הבא שמסומן לנו הוא 3 הצלבים (The Three Crosses) שנמצאים מצפון למריאנסקה לאזנה. בחוץ 7 מעלות ורוח ההליכה לצלבים קצרה (מהחניה) ובשביל מסומן. (רבע שעה במקום).
3 הצלבים (The Three Crosses) שנמצאים מצפון למריאנסקה לאזנה
אנחנו ממשיכים לשמורת קלדסקה (Kladská) שמורת ביצות מקסימה במרחק של כ-10 ק"מ מצפון למארינסקה לאזנה,     קלדסקה (Kladská)
שמורת קלדסקה (Kladská)
שמורה יפיפיה עם המון מסלולי הליכה (לכל חובבי ההליכה שלא מוגבלים בזמן) ואפשר לבלות בה יום שלם ולטייל בשבילי העץ שמסביב לאגמים. למקום הגענו לפני השעה ארבע כך שרק דגמנו אותה (וגם הקור והרוח התחילו להשפיע) בסיור קצר והמשכנו בדרכנו ל........
מריאנסקה לאזנה  Mariánské Lázně עם המזרקה המוזיקלית והגנים המרהיבים, ואם שאלתם מה זה ה-Colonade - זה מקום של הספא במרכז העיר שבו נאספים כל האנשים וכעת גם התיירים. הקולונאדה מרהיבה עם ציורים בתקרה ובצדדים.
מריאנסקה לאזנה  Mariánské Lázně
 המזרקה וה-Colonade  במריאנסקה לאזנה  Mariánské Lázně
 ה-Colonade במריאנסקה לאזנה  Mariánské Lázně
הסתובבנו קצת בעיר, ראינו את המזרקה המזמרת (לא משהו שאפשר להגיד Wow) טיילנו בגן הענק וברחוב הראשי, דגמנו קפה ועוגה (עדיין יש לנו ברכב 2 פרוסות ענק מהטירה) וחזרנו לרכב
שעה נסיעה ואנחנו חזרה במלון שלנו בקרלובי וארי
תם עוד יום טיול (שהיה מאד מוצלח).
היום השישי (יום ראשון 08/10/2017)
אחרי 3 לילות וארוחת בוקר טובה (והבטחה למזג אוויר נורמלי) אנחנו עוזבים אל קרלובי וארי, שעה נסיעה ואנחנו מגיעים ל....
שמורת ביצות בוזי דאר (Boží Dar Peat Bogs) - שמורת ביצות עם מסלול של 3.2 ק”מ. ממוקמת בקצה העירייה בוזי דאר (Boží Dar) על שטח של קצת פחות מ-1000 מ"ר וזאת השמורה הגדולה ביותר באזור קרלובי וארי. השמורה מגינה על כמה ביצות כבול, כרי מרעה, הרים ויערות נמצאת בגובה של 1000 מ' מעל פני הים.
הטבע הייחודי בשמורה יוצר יחידת נוף יפה ומרשימה שנוצרה עקב ניצול היסטורי ארוך טווח ומגוון - על ידי ייעור וחקלאות, ועל עפרות ברזל וכריית כבול. ביצה כבול הוא ביוטופ של מינים מוגנים רבים של בעלי חיים וסכנת הכחדה.
הנקודה הבוטנית החשובה ביותר של ביצת הכבול היא ליבנה הגמד, שריד של עידן הקרח האחרון.
שמורת הביצות בוזי דאר (Boží Dar Peat Bogs)
בחוץ 6 מעלות וערפל קל שמקווים שיתפזר. אנחנו מתחילים את ההליכה מהחניון שנמצא כ-1 ק"מ מערבית לישוב (Ježíškova cesta) מסלול קליל שכולו נמצא על שביל עץ שבנוי בתוך השמורה לקראת סיום המסלול שאנחנו כבר קרובים לישוב גשם התחיל לטפטף,
הגשם התגבר ושרי נשארה לשבת בתחנת אוטובוס בכניסה לישוב ואני צעדתי (1 ק"מ) להביא את הרכב מהחניה בה השארנו אותו, הגשם התגבר וגם רוח התחילה אבל הרכב חיכה לי ונשאר עכשיו רק להתחמם ולהתיבש.
הגעתי עם הרכב אספתי את אישתי והמשכנו בדרך מיד אחרי הישוב אנחנו חוצים את הגבול לגרמניה.
בחוץ ערפל וגשם לפרקים
מעבר הגבול לגרמניה ליד בוזי דאר
היעד שלנו:- מוזאון רכבות ליד  ג'סטאד (Jöhstadt) שניקרא Preßnitztalbahn.
מגיעים לשם בשעה 11:55 ואני רואה רכבת ישנה מעלה עשן והרבה אנשים סביב, מתארגנים במהירות ומגיעים למקום, מתברר שהרכבת יוצאת בעוד 5 דקות לסיבוב של שעתיים, מזג האוויר עדין לא לטובתנו ואנחנו מחליטים לעלות לרכבת ולנסוע בה הלוך ושוב  45 דקות לכל כיוון (חוויה).
Preßnitztalbahn
 ממלאים מים לקטר הקיטור  Preßnitztalbahn
לרכבת יש מספר תחנות בדרך ובסיום המסלול הקטר מתנתק מהרכבת מגיע לעמדה מסודרת ושם ממלא מים ומשמנים את הגלגלים לפני שהוא מתחיל לעשות את המסע חזרה (חוויה שלא כל יום פוגשים). בסיום המסע אנחנו שמחים שבחרנו באופציה הזאת שהגענו אליה בתזמון מושלם, ביחוד לאור מזג האוויר שמלווה אותנו.
אנחנו ממשיכים בדרכנו בגרמניה לאורך הגבול עם צ'כיה לכיוון צפון ופנינו מועדות לישוב סייפן.
סייפן (Seiffen) – ממוקמת ליד הגבול הצ'כי, זהו כפר קטן אשר מפורסם בזכות תעשיית הצעצועים שבו ובתי המלאכה לצעצועי עץ, בובות ועיטורים, קישוטים בייחוד בתקופת חג המולד.
סייפן (Seiffen)
הגענו לישוב (15:45) ויצאנו לסיבוב בין החנויות, מרגישים שאנחנו לא בצ'כיה הכל יקר מאד היצירות והבובות מעץ יפות מאד וגם יקרות מאד הסתובבנו קצת הבנו את הפרנציפ וחזרנו לרכב.
ממשיכים צפונה וחוצים את הגבול לצ'כיה על מנת לראות את סכר פלאיה (dam Fláje) ומאגר המים שלו שלוקח את שמו מן הכפר שהוצף פלאג'. הוא נבנה בין 1954 ל -1963 כדי לספק את המים לאזור. גובה 47.5 מ', אורך 459 מ'.
סכר פלאיה (dam Fláje)
לפי תחזית מזג האוויר מחר זה היום הכי טוב בשבוע ואנחנו פונים לכיוון סקסוניה השווצרית לכיוון הישוב פירנה (Pirna) שם נמצא מקום לינה ליומיים. בדרך חל שיפור משמעותי והשמים התחילו להתבהר. הגענו לעיר בסביבות 7 בערב ומצאנו מקום לינה מעבר לנהר האלבה, התמקמנו,  בחוץ 9 מעלות וגשם התחיל שוב לרדת ואת ארוחת הערב אכלנו במלון.
תם היום השישי של הטיול (שהיה מצויין מבחינת המסלול למרות מזג האוויר).
היום השביעי  (יום שני 09/10/17)
התעוררנו לערפילי בוקר אבל השמש מציצה מלמעלה, ארוחת בוקר ויוצאים לדרך (ומאמינים למזג האוויר) חצי שעה נסיעה ואנחנו ב- בסטאי (Bastei)
7 מעלות מעט ענני ערפל למעטה ושמש מלמעלה פתיחה מעולה מכיוון שהגענו מוקדם (09:30) יש חניה בחניון הקרוב לכניסה לשמורה רבות נכתב על המקום אז אני אדבר בתמונות.
בשמורת בסטאי (Bastei)
הסתובבנו בשמורה קצת יותר משעתיים (לא ירדנו עד למטה) ונהננו מכל רגע.
חזרנו לרכב ונסענו לישוב באד-שנדאו (Bad Schandau)  אתר הנופש הפופולרי ביותר בסקסוניה השוויצרית ועיירת ספא הידועה מאז 1730 במים שלה, העשירים בברזל. (חצי שעה נסיעה).
וחנינו ליד תחנת הרכבת (התיירותית) Kurpark.
Bad Schandau Kurpark
 החשמלית הזו, שנוסעת כבר משנת 1898 מתפתלת בתוך יער סבוך ומסיימת את מסלולה בתוך חצי שעה מול מפל קטן וחמוד בשם Lichtenhainer Wasserfall.
עלינו לרכבת ויצאנו בנסיעה איטית עד לתחנה האחרונה ושם התחלנו ללכת כמו כולם לכיוון.............
אנחנו עולים בהר מסביב השלכת בעיצומה ועולים ונחים וממשיכים לעלות עד שמגיעים לקשת אבן יפה עם נוף מהמם מאחוריה לכל העמק למקום קוראים Felsentor Kuhstall.
Felsentor Kuhstall
מזג האוויר איתנו 10 מעלות ללא גשם, במקום גם מסעדה שנראת נחמדה (לא דגמנו אבל היתה מלאה מקומיים).
ואני מנסה לברר איפה המפל, מצאתי בחור שדובר אנגלית (כבר חצי הצלחה) והוא מברר אצל אשתו שמוציאה מפה ומסבירים לנו שהמפל שאנחנו מחפשים נמצא ממש ליד תחנת הרכבת למטה. מצד אחד קצת אכזבה אבל מצד שני זכינו לראות מקום נפלא עם נוף נהדר.
התחלנו את הירידה חזרה למטה הגענו לתחנה 2 דקות לפני שהרכבת יוצאת וויתרנו על המפל ע"מ לא לחכות חצי שעה נוספת לרכבת הבאה. כשירדנו מהרכבת פנינו לטייל במרכז הישוב והגשם החליט לחזור אלינו. אז מה יותר טוב מקפיטריה/מאפיה טובה לשבת בה ולשתות משהו חם עם עוגה טובה וזה מה שעשינו עד שיחלוף הגשם.
המשכנו בסיבוב בישוב לכיוון נהר האלבה ופנינו לעבר המעלית העתיקה תוך כדי שאנחנו מבררים פרטים בנושא המרחצאות "טוסקנה תרמה".
הגענו למעלית, עלינו למעלה ולא התעצלנו וצעדנו במעלה השביל עד לכפר אוסטראו (Ostrau) הסתובבנו קצת במקום וירדנו במורד השביל חזרה למעלית וירדנו למטה.
Historic elevator
 פנורמה מלמעלה
חזרנו לרכב ונסענו למרכז העיר פירנה (Pirna) הסתובבנו במרכז העתיק של העיר מצאנו מסעדה לארוחת ערב ובסיומה חזרנו לרכב, חצינו את האלבה למלון שלנו.
פירנה (Pirna)
תם יום מס' 7 שהיה מוצלח מאד!
יום מס' 8  (יום שלישי 10/10/17)
התעוררנו לעוד יום גשם בחוץ 10 מעלות ולאחר ארוחת בוקר טובה
Hotel und Restaurant Elbparadies Pirna
 אנחנו יוצאים לכיוון העיר דרזדן  (Dresden).
דרזדן - שוכנת לגדות נהר האלבה (Elbe) והיא מהחשובות וההיסטוריות שבערי גרמניה. לאורך ההיסטוריה שימשה דרזדן כמקום מושבם של שושלות מלכים ונסיכים מיוחסים ותחושת ההוד וההדר מורגשת בכל פינה בעיר. ייחודה המרכזי של דרזדן טמון ביופיה הארכיטקטוני שובה העין. סגנון הבארוק שולט ברחובות מרכז העיר ובא לידי ביטוי בכמה מהמבנים היפים והמושקעים באירופה.
העיר דרזדן (Dresden) , שידעה גדולה עד לפני מלחמת העולם השניה, חרבה כמעט לחלוטין בהפצצות בעלות הברית, בפברואר 1945 ומאז שוחזרה באופן מעורר השתאות.
כיום מנסה דרזדן להחזיר עטרה ליושנה ושבה לשלוט בכיפת התיירות במזרח.
ע"פ המלצות מהפורום כיוונו את נסיעתנו ישר לעבר החניה מומלצת ב- Centrum-Galerie - Car Park מתחת לקניון הגדול (הארה קטנה החניה היא לפי שעות ולא יומית כפי שכתבו אבל נוחה מאד ולא רחוקה מהמרכז ההיסטורי).
את סיורנו התחלנו בבית העיריה ששווה להיכנס ולראות אותו גם מבפנים.
בית העיריה בדרזדן  (Dresden)
בהמשך עברנו את כל אתרי העיר העתיקה ובשעות הצהריים חזרנו לקניון לאכול ולשתות משהו טעים.
בעיר דרזדן (Dresden)

מדרזדן נסענו לארמון פילניץ Pillnitz Castle & Park הגענו לארמון (14:40) סיירנו לאורך האלבה ונכנסנו לטייל לפי מסלול מומלץ (בפרוספקט שקיבלנו עם הכרטיסים) בגני הארמון, לקראת סוף המסלול הגשם חזר לבקר אותנו.
ארמון פילניץ Pillnitz Castle & Park
בחרנו מקום לינה ללילה הקרוב בישוב Schöna ונסענו למקום (45 דקות נסיעה) התמקמנו בחדר, התארגנו ונסענו לסגור חוב מאתמול היעד .........
מרחצאות טוסקנה תרמה (Toskana Therme) בבאד-שנדאו מתחם מקסים עם בריכה פנימית וחיצונית, ג'קוזי ענק וסאונות - כייף גדול!!!
מרחצאות טוסקנה תרמה  (Toskana Therme) בבאד-שנדאו
כיוונו להגיע בדיוק בזמן של Happy Houre - שלוש שעות במחיר של שעתיים. משלמים ונכנסים. בחוץ 12 מעלות וגשם ואין כייף יותר גדול מאשר להיות בבריכה החיצונית עם המים החמימים ומעליך יורד גשם. לאחר מכן נכנסנו לבדוק את מבחר (ויש הרבה) הבריכות הפנימיות עם שלל ההפתעות שהן מציאות כגון בריכת זרמים עגולה, משטחי שכיבה עם זרמים מלמטה, בריכת מלח שצפים בה עם מוסיקה בתוך המים ותאורה נעימה ו...... בריכת סאונה שלשם נכנסים ערומים לגמרי במקום משפחות שלמות כולל ילדים מבוגרים וזקנים מכל הגילים וכולם ערומים לגמרי.
כל המתחם מרהיב, גדול, מושקע, מגוון ושווה כל יורו ששילמנו.
לאחר כשעתיים + מיצינו את המקום התלבשנו ונכנסנו למסעדה שנמצאת במקום לארוחת ערב שהיתה מצויינת ובסיומה חזרנו לחדרנו (רבע שעה נסיעה)
 תם יום מס' 8 של טיולנו (יום מוצלח מאד עם סיום מעולה)
יום מס' 9  (יום רביעי 11/10/17)
לאחר ארוחת הבוקר אנחנו יוצאים לכיוון הרנסקו Hrensko  (בצ'כיה).
בדרך אנחנו ממלאים דלק בבאד-שנדאו ובשעה 10:10 אנחנו כבר בחניה בהרנסקו בחוץ 12 מעלות בלי גשם.
 את הרכב השארנו בחניה שמול המסעדה (Restaurace Klepac) בכניסה למסלול הרגלי בנחל,  שילמנו חניה עבור יום שלם והתחלנו לצעוד, חצינו את המסעדה ועכשיו אנחנו הולכים לאורך הנחל (Soutesky Kamenice) ונהנים ממראות השלכת והמים הזורמים, מתברר שיש רק קטע אחד של שייט והקטע השני סגור למעבר (אין שום הסבר באנגלית רק איקסים על המסלול). הגענו לנקודת השייט ובסירה אין מקום ונאלצנו לחכות בחצי שעה עד שהתמלאה עוד סירה, בסיום השייט המשכנו לאורך השביל עד הגשר שמעברו המסלול חסום.
Soutesky Kamenice
כאן ציפה לנו טיפוס תלול וארוך (שחשבנו שלא יגמר) עד לישוב Roman Pluhacek ובקצה העליה מסעדה, זהו בדיוק המקום להחזיר נשימה ולנוח מהטיפוס (סה"כ העליה 25 דקות ארוכות ותלולות).
 לאחר שתיה ומנוחה וברור מתי מגיע אוטובוס (עוד שעתיים) בהמלצת הבחור במסעדה אנחנו ממשיכים ברגל במסלול הצהוב בכיוון כללי צפון מערב בשביל שיורד לעבר הכביש (כשעה הליכה) ומגיעים בדיוק לתחילת המסלול של העליה לקשת Pravčická brána. כאן באה הדילמה בין העייפות של אשתי לרצון שלי לעלות לראות את הקשת. לאחר מנוחה קצרה התחלנו לעלות בשביל למעלה (כשעה הליכה) ובסיומו הקשת
עליה לקשת Pravčická brána
 České Švýcarsko - Turistické
 Pravčická brána
אפשר לנוח ולהנות מהנוף מסביב ויש גם מסעדה במקום (Zámek Sokolí hnízdo) שצמודה לקשת, אז כחלק מהמנוחה קצת אוכל ושתיה לא מזיקים לאף אחד, גם האינטרנט עובד מצויין ובזמן המנוחה אנחנו מחפשים איפה כדאי לישון הלילה ומחליטים על הישוב דצ'ין Děčín מחפשים, מוצאים ומזמינים מלון ללילה. עכשיו אחרי שאכלנו ונחנו וגם יש לנו איפה לישון צריך להתחיל לרדת למטה. אחרי שהגענו לכביש יש ללכת לחניה עוד כ-2 ק"מ לאורך הכביש ולחניה הגענו בשעה 17:40 (סה"כ 7.5 שעות טיול רגלי). עזבנו את הרנסקו מבלי לעצור בשום דוכן של שוק שנמצא לאורך כל הכניסה לישוב ואנחנו בדרך לדיצין, לפני ההגעה למלון יש כמה אתרים שכדאי לראות לפני השקיעה ואנחנו עוברים דרכם.
דצ'ין Děčín
אחד מהם הוא בית הכנסת שהיה סגור (ערב שמחת תורה) קיווינו שלמחרת אולי בבוקר יהיה פתוח (לפי השילוט כן).
בית הכנסת בדצ'ין Děčín
 המשכנו למלון שלנו וזכינו לראות שמיים אדומים של שקיעה.
את ארוחת הערב אכלנו במלון (לא נשאר לנו כח לחפש משהו אחר).
תם יום מס' 9 (יום מצויין עם מזג אוויר שהיה איתנו לאורך כל הדרך)
יום מס' 10  (12/10/17)
התעוררנו לבוקר שמבטיח מזג אוויר נורמלי (מפחד להגיד טוב) ולאחר ארוחת הבוקר אנחנו נוסעים לתצפית מ- Lookout Tower Shepherd's wall על הנהר והמבצר ב-דצ'ין Děčín ובדרך עוברים ליד בית הכנסת (סגור) גם בחזרה מהתצפית בית הכנסת היה סגור ואנחנו פונים מזרחה.
דצ'ין Děčín
הנקודה הראשונה בתוכנית היא פאנסקה סקאלה (Panská skála)
שמורת טבע פנסקה סקאלה (597 מ ') הוא מבנה בזלת וולקני בולט והוא המבנה הגיאולוגי העתיק ביותר על הטריטוריה הצ'כית. הסלע מורכב של חמישה עד שישה עמודות טור מסודרים אנכית באלכסון. מלמעלה יש נוף יפה, למקום יש מראה רומנטי, מה שהופך אותו למקום מבוקש לא רק למקומיים ותיירים אלא גם עבור צוותי הסרט הנסיכה.    Panská skála
פאנסקה סקאלה (Panská skála)
לאחר סיור וטיפוס על הצוק אנחנו ממשיכים בדרכנו.
התחנה הבאה - טירת סלופ (Rock Castle Sloup)
לטפס על מדרגות האבירים לראש המצוק ולגלות את הטירה סלע הנזיר של Sloup, מקום מעוצב על ידי הנזירים אשר מתגוררים לעתים קרובות כאן לאורך הדורות. אבל המקום סגור ושומם ולא נראה שביקרו פה בזמן האחרון.
טירת סלופ (Rock Castle Sloup)
ואנחנו ממשיכים בדרכנו מזרחה לעבר מצודת למברק (State Chateau Lemberk)
הטירה נוסדה במאה ה -13 בסמוך לנתיב לעיר זיטאו (Zittau) בגרמניה על ידי חלק ממשפחת מרקוורטיצ'י (Markvartici), שהתחילה לכתוב את ההיסטוריה שלה בלמברק (בגרמנית, Löwenberk). גם טירה זאת סגורה (לא העונה – פתוחה רק בסופי שבוע וחגים).
 מצודת למברק (State Chateau Lemberk)
ממשיכים בנסיעה מזרחה לכיוון העיר ליברץ. כל הנקודות עד לליברץ היו ע"מ לגוון את הדרך ולא "סתם" לנסוע ישר.
העיר ליברץ Liberec היא בירת מחוז ליברץ. ושוכנת לגדת נהר נייסה, למרגלות הרי ייזרה (Jizera).
בדרך היתה לנו התלבטות אם לנסוע קודם ל מגדל תצפית "יישטייד" אך ענן שישב על ההר ולא ראו בכלל את המגדל פתרו לנו את ההתלבטות.
הגענו לעיר מצאנו חניה במרכז "הפקדנו" את כל המטבעות במכונת החניה ויצאנו לטייל במרכז העיר.
בית העיריה של ליברץ Liberec
בית העיריה (Liberecká Radnice) - במחצית השנייה של המאה ה -19, העירייה העתיקה של הרנסנס כבר לא יכלה לספק את הצרכים של העיר המתפתחת באופן דינמי. פקידי העיר החליטו אז לבנות בית עירייה חדש שייצג את עושרה ועוצמתו של ליברץ בצורה הולמת יותר. הפרויקט של האדריכל הווינאי פרנץ פון נוימן זכה בתחרות והבנייה בוצעה על ידי חברת סאקרס וגרטנר בשנים 1888-1893. בניית בית העירייה בסגנון הרנסנס טרנס-אלפיני התאפשרה גם הודות לתרומה נדיבה של פרנץ ליביג הבן שהוריש בתורתו 100,000 מטבעות זהב לעיר.
כאות הוקרת תודה, הקימה העיר את פסלי שני פטרוניה, פרנץ והיינריך ליביג, מעל גרם המדרגות, שהכין הפסלים עמנואל גרהרט וגוסטב הרמן, אך לצערי לא שרדו עד היום. חלונות הזכוכית הצבעונית שהוזמנו על ידי אחיו של פרנץ, לודוויג ליביג ונכדיו פרדיננד ופרנץ ליביג, הצעירים ביותר, ראויה גם הם להערכה.
 Reichenberg Castle
 כיכר העיר המרשימה עם בית העיריה שמרשים עוד יותר הסתובבנו במורד המדרחוב וחזרנו לכיוון המרכז בדרך הפסקה בקפטריה נחמדה (העוגות היו מעוד טעימות).
חזרנו חזרה לחניה והמשכנו עם הרכב לכיוון מאגר הרקוב (Přehrada Harcov).
מאגר הרקוב (Přehrada Harcov), המכונה גם מאגר Starc Harcov , הסכר ממוקם בלב ליבה של העיר ליברץ בהרקוב. הוא מוקף בצד אחד על ידי יער והשני באזור מגורים שקט. נועד במקור להגן על העיר מפני שיטפונות וכמאגר מים לצורכי התעשייה. הסכר נקרא על שמו של הנחל שמזין אותו, הוא נבנה בשנת 1904. מחסום הלבנים שלו מגיע לגובה של 13 מ 'ואורכו 157 מ' הסביבה של הסכר ושטחי הרחצה מעניקים מקום של שלווה לא רק לתושבי ליברץ ', אלא גם לתיירים. החוף הגדול היחיד הוא על הגדה הימנית, ליד הסכר ומציע למשל מגרש כדורעף חופים, כיבוד, מסעדה עם מרפסת מקורה, וכו 'החוף הוא עשב וחולי. הסכר גם מספק דיג עבור דייגים.
מאגר הרקוב (Přehrada Harcov)
לאחר סיור בסכר ובאגם מזג האוויר השתפר והעננים נעלמו מאזור "מגדל יישטייד" ואנחנו נוסעים עליו.
מגדל תצפית "יישטייד" Rozhledna Ještěd  - הר "יישטייד" ממוקם דרומית לליברץ בצפון בוהמיה ומתנשא לגובה של 1,012 מטר מעל פני הים. על פסגתו הוקם מגדל טלוויזיה. זהו מגדל בגובה 94 מטרים בצורת חרוט, שמתנשא בראש ההר. כשיש ראות טובה אפשר לראות משם חלקים מגרמניה ומפולין. ותצפית מרהיבה על האזור. בראש ההר הוקם צלב גדול בעל היסטוריה ארוכה. ישנו תיעוד לקיום הצלב כבר מ-1737. הצלב הראשון היה בנוי אבן והוא נהרס ב-1812. ב-1834 נבנה מחדש, והפעם מעץ.
בין השנים 1966-1973, נבנה במקום הבניין הנוכחי הכולל מסעדה, מלון וכמובן את מגדל הטלוויזיה ומעליו מתנוססת אנטנה בגובה של עוד 17 מטר.  בחורף שקר וניתן להיכנס ל”תצפית לחורף” ככה הם קוראים לזה-ומשם רואים הכל דרך חלונות עגולים.  http://www.rozhlednajested.cz/
מגדל תצפית "יישטייד" Rozhledna Ještěd
מגיעים לחניה מתחת למגדל ממנה צריך לעלות (דרך כביש) עוד 1 ק"מ למעלה עד למגדל השמים כחולים לגמרי אבל עננים נראים מרחוק. מגיעים למעלה וכגודל וגובה המגדל כך גם עוצמת הרוח מצלמים מסביב נכנסים פנימה (יש במקום מלון למי שחובב קרינה מכל האנטנות סביב) במקום גם מסעדה וקפיטריה בתוך המבנה אנחנו מחליטים שאת 2 הלילות הבאים אנחנו נעשה בישוב הארחוב (Harrachov) ומחפשים ומוצאים מקום לינה במרכז הישוב. ומתחילים לרדת למטה לכיוון החניה (אפשר להגיע למעלה גם עם רכבל מהעיר).
וכך נראה המגדל שירדנו (מתחיל להתכסות בעננים)
מגיעים לחניה ונוסעים חזרה לכיוון ליברץ. ומשם לכיוון ארחוב. המרחק לשם כשעה נסיעה.
מגיעים ל-הארחוב (Harrachov)  למקום הלינה בעל הבית לא יודע מילה אנגלית לא שואל מי ומה אנחנו רוצים וישר לוקח אותנו לחדר (יעילות של בוקיינג). החדר נחמד השעה כבר שש בערב ואנחנו יוצאים לסיבוב ברחוב הראשי (שמלא בחנויות ומסעדות) החנויות מתחילות להסגר ואנחנו מחפשים מסעדה.
דוכן להחלפת ספרים בהארחוב (Harrachov)
צדה את עיני מסעדה דרום אמריקאית ואנחנו נכנסים אליה לפי כמות האנשים במקום בחרנו מקום מאד פופולרי עם שולחן אחד קטן פנוי (מיוחד בשבילנו)
restaurant u studny harrachov
האווירה במקום מצויינת האוכל והשרות גם והמחירים – מצחיקים, חזרנו לחדרנו עייפים, שבעים ומאוד מרוצים.
תם יום טיול מס' 10 (שהיה באמת 10).
יום מס' 11  (יום שישי 13/10/17)
קמים בבוקר בחוץ 9 מעלות מעונן חלקית ויש לנו נסיעה ארוכה על הבוקר, כמעט שעתיים נסיעה בנוף מדהים של סתיו ושלכת מביא אותנו ישירות לשמורת הצוקים Adršpach-Teplice.
סתיו בדרך לשמורת הצוקים Adršpach-Teplice
 החניה הצמודה לכניסה היתה עדיין חצי ריקה שילמנו לחניה וצעדנו לעבר הכניסה (הכניסה בתשלום) הגענו לשפת האגם ועקב כיווני השמש החלטנו להתחיל במסלול הירוק ולחזור אחר כך לאגם.
 שמורת הצוקים Adršpach-Teplice
 הקטע הראשון של המסלול הוא קטע נוח מאד ורובו מישורי  עד לנקודה של Skalní kaple
מכאן יש 2 אפשרויות.
1. לחזור בשביל קיצור נוח לכיוון האגם
2. להתחיל לטפס במדרגות, לחצות את הסלעים ולרדת דרך מעבר בין 2 סלעים של ברוחב של 50 ס"מ בלבד.
אנחנו בחרנו את האפשרות השניה והתחלנו לטפס במדרגות (שלא נגמרות) עד למעלה, והנוף מלמעלה מדהים.
שמורת הצוקים Adršpach-Teplice
הירידה די קלה וכבר חשבנו שהמעבר הצר הוא רק סיפור הגזמה עד שהגענו לפיתחו. באותו זמן עשו במקום צילומים מקצועיים ואת היציאה סגרו ביריעת בד שחורה (לכל הפחדנים של המקומות הסגורים קצת תוספת חושך).
סיימנו את הירידה ופנינו בהמשך השביל חזרה לעבר האגם. לא הקפנו את כל האגם שמחייב עוד טיפוס בגדה הצפונית והמצוקית שלו (לשרי כבר לא היה כח וסבלה מכאבי רגלים) עשיתי רק את החלק הדרומי הלוך ושוב עד מול האי וחזרתי חזרה.
פנורמה של האגם בשמורת הצוקים Adršpach-Teplice
יצאנו מהשמורה לכיוון החניה. סה"כ היינו בשמורה שלוש ורבע שעות.
אנחנו מכוונים את דרכנו עכשיו חזרה לכיוון מערב כאשר התחנה הבאה שלנו היא עיירת הסקי שפינדלרוב מלין (Špindlerův Mlýn) ו- סכר לאבסקה  (Labská Dam).
כאן מעל העיירה נמצאים מקורות נהר האלבה שאנחנו פגשנו אותו בכמה אתרים במשך טיולנו.
הסכר בכניסה לעיירה נבנה כבר בשנת 1918, במטרה למנוע הצפות שהיו מנת חלקו של האזור בעונת הפשרת השלגים. זהו סכר בסגנון עתיק ומיוחד.
שעה וחצי נסיעה מהחניה של שמורת הצוקים ואנחנו חונים ליד הסכר, מטיילים לאורכו ונהנים מהנוף (רשמו שיש אומגה במקום אבל ראינו רק שלט עם תמונה ללא כבל ואומגה).
סכר לאבסקה  (Labská Dam)
בסכר לאבסקה  (Labská Dam)
המשכנו לכיוון העיירה מצאנו מקום חניה והסתובבנו קצת ברחובותיה ישבנו ליד הנהר במסעדה נחמדה לשתות ולנשנש משהו וחזרנו לרכב. (אם יש למישהו התלבטות לישון פה או בהארחוב אז העיירה הארחוב הרבה יותר תוססת ואטרקטיבית).
שפינדלרוב מלין (Špindlerův Mlýn)
אנחנו יורדים בכביש חזרה דרומה מהעיירה לכיוון הכביש הראשי ועולים לכיוון (מהכביש הראשי) הישוב Horní Mísečky. הכוונה להגיע למפלי נהר האלבה והמעיין שלו. אך כשהגענו לישוב מתברר שהמשך הדרך עם רכב אסור (ע"פ השילוט והתמרורים). השעה כבר רבע לשש וזה לא הזמן לצעוד 6 ק"מ לכיוון ועוד בעליה.
פנינו מהישוב חזרה דרומה והכיוון לצימר בארחוב, באמצע הירידה פנינו לכביש נוף יפיפה (כביש מס' 294) שגם קיצר לנו את הדרך. ובאמצע הדרך פגשנו את אחת השקיעות המדהימות שראינו שהשתלבה כמו ציור לנוף השלכת מסביב.
שקיעה בכביש מס' 294
לפנסיון שלנו הגענו קצת אחרי 18:30 התארגנו ויצאנו לאכול (באותה מסעדה כמו אתמול - שם המסעדה restaurant u studny harrachov).
הגענו למסעדה, מלאה עד אפס מקום אבל הבחור רק ראה אותנו חייך מאוזן לאוזן ומיד סידרו עבורנו שולחן  (הרגשנו אחמי"ם).
בסיום הארוחה חזרנו לחדרינו עייפים, שבעים ומאד מרוצים!
תם יום מס' 11 (שהיה יום נפלא ומוצלח מאד).
יום מס' 12   (יום שבת 14/10/17)
לאחר ארוחת הבוקר אנחנו נוסעים לבקר במפלים של הארחוב (Mumlava waterfall) מהכביש הראשי אנחנו עולים ברגל במעלה הכביש הפנימי עד למפל ויורדים דרך השביל שצמוד לנחל סה"כ הליכה כשעה הלוך ושוב. והנוף? נוף שלכת סתווית מדהים.
Mumlava waterfall
כאן סיימנו את טיולנו באזור הרי הענקים ואנחנו פונים דרומה ונוסעים במשך שעתיים עד ל-...........
עיירת הספא פודבראדי (Poděbrady)
במשך יותר ממאה שנים, Poděbrady הייתה אחת מערי הספא הצ'כיות החשובות ביותר. היא מקום ציורי לחיות בו, העיר שוכנת על נהר אלבה (Elbe), במרחק של 50 ק"מ ממזרח לפראג (Prague). היא מתגאה בהיסטוריה עשירה המגיעה אל לעמקי ימי הביניים. מלבד התזכורות בעידן המפורסם ביותר שלה - שלטונו של המלך ג'ורג 'מפודבראדי - בעיר עצמה או בסביבתה הקרובה תוכלו למצוא עקבות של שושלת סלבניק המפורסמת, המלך אוטוקאר השני של בוהמיה, או הקיסרית מריה תרזה. האנדרטה הוותיקה והמפורסמת ביותר בפודבראדי (Podebrady), אשר משקיפה על נהר האלבה ומקשטת את כיכר ג'ורג ', היא הדבר הראשון שפוגש אורח בעיר. אי אפשר להתעלם מהפסל המונומנטלי של המלך גיאורג 'על גבי סוס לפני שערי הטירה, שנוצרו על ידי הפסל המפורסם בוהסלב שניך. ציון דרך מפורסם נוסף הוא כנסיית הצלב הקדוש הנעלה, שנבנה במאה ה -14 והוא כולל את קברה של אשתו הראשונה של ג'ורג 'מפודבראדי - הקוניגונדה של שטרנברג. ההיסטוריה האחרונה של העיר קשורה קשר הדוק לטיפול ספא. גילויו של המעין המינרלי הראשון בשנת 1905 הפך את העיר החקלאית הקטנה והמנומנמת הזאת לאתר נופש פופולרי. הספא הטבעי של העיר מספק מקור ריפוי טבעי מסורתי - מי קרבונט מינרליים. מי הספא ידועה בתכולת הפחמן הגבוהה שלה, והיא משמשת לשתייה ולאמבטיות פחמן טבעיות המסייעות לקדם זרימת דם טובה. העיר ידועה לטיפולים לב שלה
flower clock -  עיירת הספא פודבראדי (Poděbrady)
אנחנו מוצאים חניה חופשית ליד הפארק Lázeňský park ויוצאים לטייל ברגל דרך הפארק ושעון הפרחים לכיוון נהר האלבה, הכיכר המרכזית והמבצר. לאחר מכן עוברים לאי וחוזרים דרך הפארק לכל אורכו עד תחנת הרכבת וחזרה לרכב סה"כ טילנו במרכז כשלוש וחצי שעות כולל הפסקה קלה לשתיה ונשנוש. יש לציין שהמקום מאד נחמד ואפשר להמשיך לשוטט בו עוד כמה שעות אך זמננו היה מוגבל.
George of Podebrady Statue -  עיירת הספא פודבראדי (Poděbrady)
 Zámek Poděbrady
 פארק Lázeňský park
בעיירת הספא פודבראדי (Poděbrady)
השעה כבר 15:30 ואנחנו מתחילים לנסוע לכיוון פראג למלון שהזמנו עוד מהארץ, יש לנו עוד ערב ארוך בפראג יש פסטיבל אורות בסוף השבוע הזה ואנחנו כיוונו את מסלולנו ע"מ להיות ולחזות בפסטיבל.
שעה נסיעה והגענו למלון שם פגשנו גם זוג חברים מהארץ (היה מתוכנן) התארגנו בחדרים ויצאנו לעיר לראות את המופעים.
Church of St. Ludmila
 מגדל הטלביזיה בפראג
נסענו עם מונית ישירות לכיוון Church of St. Ludmila. ע"מ לעשות את המסלול הקצר ונראה מה נספיק בהמשך. עברנו ממופע למופע ברובע 3 של פראג בסיום ארוחת ערב משותפת במסעדה וחזרה למלון.
תם יום מס' 12
יום מס' 13   (יום ראשון 15/10/17)
לאחר ארוחת הבוקר נפרדנו מהחברים שחוזרים לארץ ויצאנו רגלית דרך פארק סטרומובקה (Stromovka) לכיוון Troja Castle
פעם זה היה מתחם מלכותי שהוקם על ידי אחד השליטים הצ'כיים, הוא הפך לפארק אנגלי גדול ולמקום נופש פופולרי עבור תושבים ומבקרים בפראג. משתרע על שטח של 95 דונם, והוא ללא ספק הפארק הגדול ביותר בפראג.
פארק סטרומובקה (Stromovka)
 אנחנו חוצים את נהר הולטאבה דרך גשר הולכי הרגל Trojská lávka ומגיעים ל- Troja Castle
המקום נמצא בשיפולי הגבעה (שעליה נמצא הגן הבוטני). הוא נבנה עבור הרוזנים של שטרנברג מ-1679 עד 1691.
Troja Castle הוא אכן בניין יוצא דופן יוצא דופן. למעשה, עדיף לקרוא לזה וילה במקום טירה, כי זה מהדהד הווילות פרברים הרומית מפוארים אשר בונה שלה, הרוזן ונצל אדלברט של שטרנברג, נתקל במסעו הארוך. הבתים המרהיבים בין הגנים האינסופיים מהופנטים אותו עד כדי כך שהוא החליט להעביר פיסת "עיר הנצח" אל מולדתו. לספירה הצעירה היה מזל בבחירת האתר והאמנים שהיו אמורים להגשים את חלומו.
בנייתו של טירת בארוק המוקדמת החלה בשנת 1679. הפרוייקט בוצע על ידי אדריכל ממוצא צרפתי, ז'אן בטיסט מאתי, שתכנונו ניצל את חוויותיו מהמסע לאיטליה, בהשראת וילה רומית טיפוסית של פרברים. המאפיין המרכזי והדומיננטי של המסה כולה של הבניין הוא אולם גדול עם מסדרון רץ לשני הצדדים עם אפך של סלונים סמוכים. בצדדים, הבניין מוקף אנכית ואופקית על ידי שתי קומות מתנשאות. העיטור הפיסולי של גרם המדרגות הדו-מפלסי המוביל אל הגן הופקד בידי האמנים ג'ורג' ופול הרמן. הפסלים המונומנטליים על המדרגות מסמלים את הטיטאנים הנלחמים באלים הקלאסיים. פסלים בודדים לאורך ההיקף של המדרגות מייצגים אלים קלאסיים, אלגוריות של תקופות של יום ושנה ואלגוריות של יבשות.
רוב הציורים שנמצאו בקומת הקרקע של הטירה נוצרו על ידי קרפופורו טנקלה, בעוד פרנצ'סקו מרצ'טי ובנו ג'ובאני פרנצ'סקו עבדו בקומה הראשונה. הציירים הפלמים אברהם ואיסק גודנס זומנו על ידי הקבלן לבצע את העיטור האשליה של האולם הראשי הגדול.
Troja Castle
מזג האוויר – חם ושמש (מעל 20 מעלות) סה"כ כ- 4 שעות טיול בפארק ומסביב לוילה היפה.
אחה"צ לקחנו מונית לגשר קארל ומשם התחלנו לטייל בעיר העתיקה (פעם שלישית כבר בפראג) כאשר בערב לבלות בפסטיבל האורות במסלול הארוך שבעיר העתיקה.
לקראת השעה 21:30 הגענו חזרה למלון (ברגל) עייפים ומרוצים.
תם יום מס' 13  (יום של עיר).
יום מס' 14  (יום שני 16/10/17)
תם הטיול
אנחנו אחרי ארוחת בוקר, בדרך לשדה התעופה ממלאים דלק בפעם השניה והאחרונה חצי שעה נסיעה ואנחנו בשדה, החזרת הרכב מהירה וללא שום תקלות וחיובים ואנחנו צועדים לכיוון הטרמינל.
בדלפק מסירת המזוודות מתברר שיש לנו 2 ק"ג עודף (בשקילה של 2 המזוודות יחד) ואנחנו פונים הצידה ע"מ להעביר 2 ק"ג לתיק הגב. חוזרים לדלפק (בלי תור ואם הרבה מבטים מסביב) ועכשיו הכל בסדר, נפרדנו מהמזוודות, הסתובבנו קצת בשדה, ביקורת דרכונים ובטחון לתיקי היד וישבנו לאכול משהו, כבר צהריים והטיסה היא ללא אוכל.
הטיסה יצאה באיחור קל ולאחר קצת יותר מ-4 שעות נחתנו לפנות ערב בארצנו החמה והלחה.
תם טיול סתיו ארוך יפה ומהנה מאד.