יום שני, 1 בדצמבר 2014

מלטה - הטיול שלנו 11/2014

מלטה

יצאנו לחמישה ימים להכיר את מלטה החודש חודש נובמבר הטיסה נבחרה ברגע האחרון ע"מ להבטיח מזג אוויר טוב.

היום הראשון
נחיתה בבוקר באי מלטה מזג אוויר טוב אבל יש רוח חזקה עולים להסעה שלוקחת אותנו לבית המלון.
בדרך מתחילים "לטחון" לנו על הטיולים שהכי כדאי לעשות דרך החברה שהוציאה את הדיל (אצלנו הכי טוב, אצלנו הכי זול). מכיוון ששעורי בית הכנתי אנחנו לא זקוקים לשרות הנ"ל. יש תחבורה ציבורית מצוינת במלטה ומאד זולה.
הגעה למלון שבחרנו (CORINTHIA MARINA) ב- Saint George Bay מלון 4 כוכבים במקום שקט וקרוב למרכזי הבילוי.
החדר עדיין לא היה מוכן אז הפקדנו את המזוודות ויצאנו לסיור ראשוני בסביבה הקרובה שהיא אזור  St. Julien’s בדרך התחלנו לברר על מחירי טיולים בסוכנויות נסיעות מקומיות (לא בדוכנים ברחוב!), אחרי מספר ברורים הגענו ל"מקור", (מי צריך לשלם דמי תיווך) שיחה נעימה עם הבחורה במשרד והבנו את הפרנציפ של כל הטיולים באי. המשכנו בסיור ובשעות הצהריים חזרנו למלון קיבלנו את החדר התארגנו ויצאנו חזרה להמשך הטיול בסביבה.
דבר ראשון חזרנו למשרד הנסיעות ע"מ לסגור טיולים מכיוון שרצינו לראות הכל לקחנו את הכל.
חבילה שכללה את האוטובוס הכחול + האוטובוס האדום באי מלטה. והאוטובוס הירוק באי GOZO  קיבלנו גם בונוס – שייט של שעה וחצי שיוצא מסלימה ועובר לאורך כל המפרצים המקפים את וולטה (כל החבילה ב- €90 לזוג).
אכלנו ארוחת ערב במסעדה מקומית וחזרנו למלון עייפים מאד(אחרי לילה לבן של טיסה) ישר לישון.
היום השני
היום הזה הוקדש למסלול הכחול (הצפוני) של האי מלטה.  מזג האוויר מצוין ושמים בהירים ירדנו מהמלון לתחנה לתפוס את האוטובוס הכחול הראשון ב-08:30 שיוצא מסלימה (האוטובוסים הכחולים והאדומים עוברים ליד בתי המלון ע"מ לאסוף את המטיילים ולהביאם לתחילת המסלול).
התחנה הראשונה שהחלטנו לרדת בה היא בכפר האמנים Ta’Qali Crafts  בדרך האוטובוס עובר ליד וולטה הבירה אבל אותה השארנו ליום אחר סיור קצר בין בתי המלאכה לזכוכית וקרמיקה ועברה חצי שעה ועולים על האוטובוס הבא לכיוון העיר Mosta   שם יורדים להתרשם מהקתדרלה הענקית במקום ומה שסביבה.
חוזרים לאוטובוס הכחול הבא שמגיע ונוסעים לכיוון העיר Mdina כאן יש הפסקה ארוכה בנסיעה
(יש הרבה מה לראות)
מדינה היא בירתה העתיקה של מלטה – עיר מוקפת חומה בנקודה הגבוהה ביותר באי עם רחובות צרים.
בכיכר המרכזית ממוקמת הקתדרלה העתיקה ביותר במלטה כמו כן יש בעיר 2 ארמונות, אחד הארמונות שנותר משומר להפליא הוא ארמון פלצון (Palazzo Falzon). ארמון נוסף, ארמון סנטה סופיה.
לאחר סיבוב בעיר + ארוחת צהריים במסעדה על החומה (עם נוף מרהיב ורוח נעימה).
יצאנו מבין החומות ופנינו רגלית לכיוון העיר Rabat שממוקמת בצמוד לעיר מדינה ביקרנו במערות הקבורה התת קרקעיות וחזרנו לכניסה למדינה ע"מ לתפוס את האוטובוס הכחול הבא.
המשכנו עם האוטובוס על לחוף הים ב- Golden Bay ירידה לחוף וסיור וחזרנו ע"מ לתפוס את האוטובוס לכיוון המלון, (כבר מתחיל להחשיך) – הגענו בחשיכה למלון ישר למקלחת ויציאה לעיר לארוחת ערב (מהצהריים לא אכלנו)
תם היום השני – מחר ניסע לאי גוזו.

היום השלישי
קמנו מוקדם בבוקר (07:00) על פי המלצת סוכנת הנסיעות המקומית לא כדאי לקחת טיול מאורגן לאי או הסעה מאורגנת ע"מ לא להיות מוגבלים בזמנים. אכלנו ארוחת בוקר ויצאנו רגלית למרכז St. Julien’s  ע"מ לתפוס את האוטובוס הציבורי בקו 222 שיביא אותנו עד למעבורת לאי גוזו קנינו כרטיס נסיעה יומי שתופס את כל קוי האוטובוסים (€1.5 לכרטיס יומי)
ואחרי שעה של נסיעה הגענו למעבורת זמן השייט לאי גוזו 15-20 דקות בשייט לגוזו לא צריך לשלם – התשלום הוא השייט חזרה!! בירידה מהמעבורת עלינו על האוטובוס הירוק (כרטיסים קנינו כבר ביום הראשון בסוכנות נסיעות).
התחנה הראשונה חוף Ramla Bay   עוזבים את האוטובוס (יש לנו 45 דקות עד לאוטובוס הבא) ויוצאים לסיור לכיוון החוף ולאורכו.
בסיום הסיור חוזרים לתחנה לחכות לאוטובוס. מפה האוטובוס ממשיך ועצר להפסקת קניות בחנות שמייצרת את העוגות המקומיות (20 דקות הפסקה) ומשם המשכנו לתצפית על צוק מעל החוף "רמלה" שטיילנו לאורכו, כאן הוא עושה הפסקה של 10 דקות שמאפשרת להגיע לתצפית לצלם ולחזור מבלי להמתין 45 דקות.
האוטובוס ממשיך לחוף נוסף בעיירה Marsalforn - אך פה לא ירדנו עקב חישובי זמן ומכאן האוטובוס המשיך לויקטוריה.
דילגנו על הפסקה בעיר ויקטוריה (החלטנו להשאיר אותה לסוף) ונסענו לכיוון החוף המערבי שם נימצא החלון הכחול,
בדרך (לפני הירידה לחוף) הוא עובר דרך הכנסיה בשם Ta' Pinu ויורד לכיוון החוף.
החוף צוקי מאד ומרשים קרוב אליו מתחת לצוק יש אגם פנימי שמחובר לים באמצעות מנהרה סיור במקום לוקח לפחות שעה וחצי. כמו כן אפשר להמשיך לטייל לאורך הצוקים לכל כיוון - הכל תלויי בכמות הזמן שיש וזמינות האוטובוס
 עדכון חשוב:- מתאריך 09/03/2017 מהעיתון
“אחד ממוקדי התיירות המרכזיים של מלטה, "החלון הכחול", שער הסלע המפורסם על יד מפרץ דוויירה באי גוזו, שכיכב בסדרות ובסרטים רבים, ובהם סידרת הפנטזיה הפופולרית "משחקי הכס", קרס אתמול לתוך מימי הים התיכון.”
אין זכר לקשת. (האתר אחרי ההתמוטטות | צילום: רויטרס)
מכאן חזרנו לעיר ויקטוריה לסיור בעיר ולקראת ערב חזרה למעבורת. את השקיעה ראינו מהמעבורת לקראת ההגעה לנמל ב- Cirkewwa. ירדנו מהמעבורת והלכנו לתחנת האוטובוס (בצמוד לנמל) לתפוס את האוטובוס 222 חזרה לכיוון המלון שלנו.
תם יום הטיול ב-"גוזו".

היום הרביעי
יום "מנוחה" מוקדש ל- Valletta עיר הבירה של מלטה.
לאחר ארוחת בוקר + התארגנות ירידה לתחנת אוטובוס הקרובה (כרטיס יומי €1.5) ונסיעה למעגן של סלימה, מכאן יוצא השייט מסביב לוולטה (יש לנו שובר מהדיל של היום הראשון) עולים לשייט ויוצאים לשעה וחצי של שיטוט מסביב לוולטה בין המרינות והיכטות, לפי דעתי שייט חובה להכרת האזור ככה רואים את כל האתרים מכיוון הים + הסברים.
בסיום לוקחים שוב אוטובוס (בכרטיס היומי) שמגיע עד לתחנה המרכזית של וולטה ליד השער הראשי של החומה.
כאן מתחיל הסיור הרגלי בין הסמטאות והאתרים של העיר העתיקה לפני הכניסה לעיר ברחבה הגדולה מזרקת טריטון (Tritons Fountain) הכניסה היא מדרחוב הרפובליקה (משרד המודיעין נימצא קרוב לכניסה לגנים העליונים) סיור לאורך הרחוב ומסביב יצאה חזרה דרך הרחוב המקביל וסיור בגנים העליונים
לאחר ארוחת צהריים הליכה לכיוון צפון למבצר שבקצה העיר ומשם לפעמון ולגנים התחתונים,
לקראת ערב פנינו לכיוון היציאה מהעיר לחומה המערבית ע"מ לצפות בשקיעה. לאחר מכן לקחנו אוטובוס חזרה למלון התארגנות קצרה והולכים לספא בריכה מחוממת + ג'קוזי לסיום היום.
לאחר מכן שמנו פעמנו לכיוון סנט ג'ון לארוחת ערב באחת המסעדות קרוב למלון.
תם היום הרביעי.

היום החמישי
קמנו בבוקר ארוחת בוקר וביצוע צ'ק אאוט במלון את המזוודות אפסנו במלון ויצאנו לסיבוב האדום (הדרומי) באי.
החלק הראשון של הקו עובר באזור וולטה וסביב, האזורים שכבר טיילנו בהם ברגל ושטנו במפרץ. הפסקת סיור ראשונה עשינו ב- Vittoriosa סיור רגלי קצר לכיוון הכנסייה ומה שמסביב ועליה על האוטובוס הבא (30 דקות).
התחנה הבאה שלנו הייתה בכפר הדייגים Marsaxlokk כפר יפיפה סירות צבעוניות לאורך כל הרציף ועל הרציף שלל מסעדות ודוכני מזכרות סיור לאורך הרציף הלוך ושוב ללא הפסקה לוקח כ-1 שעה אם רוצים לעשות במקום הפסקת צהריים יש להוסיף את זמן ההפסקה (אוטובוס עובר כל חצי שעה).
משם ממשיך המסלול לכיוון המערה הכחולה Blue Grotto, מגיעים למקום יורדים לכיוון המעגן אבל הסירות לא עובדות – יש גלים אין מערה כך אומר לנו מקומי באנגלית רצוצה בקיצור אכזבה ישבנו במסעדה ליד תחנות האוטובוס לאכול ארוחת צהרים (היתה טובה) ושהגיע האוטובוס חזרנו למלון.
לקחנו מס' דברים מהמזוודה המאופסנת והלכנו לנפוש בספא, לאחר מקלחת והחלפת בגדים יצאנו לסן ג'ולין לאכול ארוחת ערב ובסיומה חזרה למלון והמתנה להסעה לשדה התעופה.
תם הטיול/נופש נגמרו חמישה ימים.

מסקנות!
הקו תיור האדום לדעתנו מיותר – אפשר לנסוע לכפר הדייגים עם תחבורה ציבורית רגילה וזולה
למערה הכחולה גם מגיע אוטובוס ציבורי אבל כדאי מאד לבדוק אם אפשר להיכנס למערה ואם לא חבל על הנסיעה.
את כל אזור וולטה רבתי אפשר לעשות לבד עם תחבורה ציבורית (€1.5 ליום שלם – כרטיס קונים אצל הנהג) וזה נותן המון גמישות.
את הקו הכחול כדאי לעשות זה מאד נוח ביחוד שהתדירות שלו היא אחת ל- 30 דקות יש לו תחנות קבועות והמסלול יפה.
נסיעה לאי גוזו לעשות רק עם קו 222 ולא בהסעה מאורגנת זה נותן הרבה גמישות בחזרה וזמן הנסיעה אותו זמן (אולי בעונה יש יותר לחץ) באי עצמו כדאי לקחת את הקו הירוק למרות שעובר "רק" כל 45 דקות הוא מוביל לכל האתרים וזמין הרבה יותר מהתחבורה הציבורית באי (למרות שאפשר לעשות הכל בתחבורה ציבורית).
מבחינת מסלול באי – למרות שהאוטובוס עובר פעמיים בויקטוריה כדאי להשאיר את העיר לסוף המסלול ע"מ לא להיות בלחץ לגבי שאר האתרים ובראשם ה"חלון הכחול" (כבר לא קיים).
מלון כדאי לקחת באזורי התיירות ב- St. Julien's ו- Saint George שצמודים אחד לשני, ושניהם קרובים לאזורי הבילוי.
מלונות בחלק המערבי או הפנימי של האי הרבה יותר מבודדים ומרוחקים (למשל אזור בוגיבה Bugibba).
היה נחמד מאד (גם בזכות מזג האוויר) וקיבלנו תמורה מלאה למחיר ולציפיות.