יום שני, 1 ביולי 2013

רומניה - מסלול טיול לרומניה 10 ימים בדגש נופים 06/2013

מסלול טיול לרומניה 10 ימים בדגש נופים

ראשית לציין שזה טיול שני שלנו לרומניה והפעם “ויתרנו” על אזור המרכז (סיאנה/בראשוב) שביקרנו בטיול הקודם .
למעבר לטיול הראשון שלנו ברומניה לחץ   כאן
התמקדנו בעיקר במה שמסביב בדגש נופים, נופים ועוד נופים
הטיול היה “טיול מתגלגל” כאשר לא תוכנן שום מקום לינה מראש – לאן שנגיע שם נמצא מקום לינה.
היום הראשון (יום שישי 31/05)
נחיתה בבוקרשט (יורד גשם) קיבלנו רכב רנו מגאן 5 דלתות בשעה 13:00 יצאנו דרומה לכיוון ה"רינג" של בוקרשט פניה מזרחה ואחר כך צפונה על כביש מס' E-85 לכיוון בוזאו (Buzău) הגעה לעיר בשעה 15:20 סיור במרכז העיר ובשוק המקומי.
 בית העיריה (Primăria Buzău)
 בשוק של בוזאו
ולאחר סיור בעיר אנחנו חוזרים לרכב ומתחילים בנסיעה לכיוון אתר הבוץ הוולקני שמצפון ל-Berca
(Vulcanii Noroioşi Pâclele Mari), הגענו למקום בשעה 17:00 והאתר היה כבר סגור, במקום פנסיון ומסעדה צמודה ונשארנו ללון בו (Vulcanii Noroiosi SRL), ובינתיים ניצלנו את הזמן לסיור רגלי באזור שמצפון לפנסיון.

הפנסיון שצמוד לאתר
אתר הבוץ הוולקני
תם היום הראשון (והקצר של הטיול).
מסלול היום הראשון של הטיול
היום השני (יום שבת 01/06)
בוקר חדש השכמנו לפי שעות הפתיחה של האתר הוולקני ולאחר ארוחת הבוקר יצאנו (ברגל) לאתר שליד מקום הלינה. כבר בתחילת העליה לראש האתר הבנו ש"קצת חלק" המקום ומחייב משנה זהירות, אני מגיע לראש הגבעה מצלם ומסריט את הבעבוע של הבוץ

אתר הבוץ הוולקני (Vulcanii Noroioşi Pâclele Mari)

ואז שרי קוראת לי להסתובב לצילום, אני עושה חצי סיבוב ועוד חצי כלפי מטה ומתחיל להחליק על גבי במורד הגבעה נזק בריאותי לא היה אבל הביגוד וציוד הצילום כולם מכוסים בבוץ!

מזל שלא החזרנו עדיין את החדר. חזרנו לחדר, מקלחת טובה וניסיון לנקות כמה שיותר את ציוד הצילום (יש לנו עוד טיול שלם לטייל ולצלם) ע"פ הצעת המקומיים את הביגוד לא שטפנו, הם אמרו שהכל מתיבש יותר קל לנקות ע"י שיפשוף קל וניעור והם צדקו!)

לאחר התאוששות והתארגנות אנחנו ממשיכים בטיול, נוסעים דרומה חזרה לכיוון הכביש הראשי מס' 10 שמגיעה מבוזאו (Buzău)

אנחנו פונים לכיוון צפון מערב ולפני כביש מס' 11 אנחנו לונים צפונה בכביש DJ103B‏ לכיוון Ozun.

עוברים לכביש מס' 11 לכיוון צפון מזרח ל- Targu Secuiesc ופה אנחנו פונים לכביש מס' 113 לכיוון השמורה של אגם אנה (Lake St Ann). את סיורנו התחלנו בירידה (עם הרכב) לאגם שלמטה
 מפת השמורה
 אגם אנה (Lake St Ann)
סיירנו מסביב לאגם ולאחר מכן עלינו עם הרכב לחלק העליון של השמורה ועשינו בו מסלול מעגלי על שבילי העץ באזור הביצות (מומלץ).
 החניון העליון של השמורה
בשעה 16:45 עזבנו את שמורת הטבע ונסענו צפונה על כביש מס' E578 ישירות ל- Lacu Roșu (האגם האדום) הגענו ב- 19:15 ומצאנו מקום לינה באחד מהפנסיונים הרבים במקום. לאחר התמקמות יצאנו לסיור לאורך חוף האגם + ארוחת ערב (חושך אחרי 21:00).
האגם האדום (Lacu Rosu). אגם טבעי ויפהפה, אשר קיבל את שמו בשל אדמת סחף בגוונים של אדום, הזורמת אליו ו"צובעת" אותו. האגם נוצר בעקבות גשמים חריגים בעוצמתם בשנת 1837, אשר גרמו למפולת וסחף של אדמה וסלעים, אשר חסמו את המעבר של נהר הביקאז (Bicaz).
על כביש מס' E578
 Lacu Roșu (האגם האדום)
 ארוחת ערב ליד האגם
תם היום השני של הטיול.
מסלול היום השני של הטיול
היום השלישי (יום ראשון 02/06)
לאחר השכמה ואירגון הציוד אנחנו יוצאים לסיבוב נוסף לחופי האגם האדום (Lacu Roșu), הכל שקט, אין רוח ואין תזוזה של המים – הכל משתקף דרך מימי האגם והמצלמה לא מפסיקה לצלם.
 האגם האדום (Lacu Roșu)
אנחנו עוזבים את האגם האדום ומתחילים בנסיעה על כביש 12C לכיוון קניון ביקאז (Bicaz-Chei) שאליו אנחנו מגיעים לאחר כרבע שעה נסיעה, הכביש עובר במרכז הקניון ומשני צידיו מתנשאים צוקי ההרים השולי הכביש לאורך הקטע הקצר של הקניון מלא דוכנים לממכר מזכרות שקצת מכערים את המקום.
 קניון ביקאז (Bicaz-Chei)
לאחר סיור רגלי ב-2 חלקי הקניון אנחנו ממשיכים לכיוון הישוב ביקאז ולסכר הגדול (Bicaz Dam) שנמצא על כביש מס' 15, ירדנו לצלם בתחתית הסכר ולאחר מכן עלינו לתצפית על האגם הענק (Lacul Bicaz) שמעבר לסכר.
 הסכר ואגם ביקאז
מראש הסכר אנחנו ממשיכים בגדה המזרחית של האגם לכיוון צפון בכביש מס' 15 עד לישוב
Poiana Largului ששוכן על גדות הנהר Bistrița כאן גם עשינו הפסקת צהריים קצרה.
 אגם ביקאז
 הגשר מעל הנהר Bistrița בישוב Poiana Largului
המשך על כביש מס' 17B לכיוון צפון מערב לעבר Chiril. שבמחוז סוחובה, אחרי מעבר הישוב אנחנו פונים לכביש מס' 175A כביש צר ומשובש (מאד מאד) לכיוון צפון ומתחילים לטפס לעבר מעבר ההרים (Transrarăul), במעבר ההרים פוגשים את כביש  175B (זה כבר כביש נורמלי) ופונים לכיוון Pojorata.
 תמונות בכביש מס' 175A ממצלמת הדרך ברכב שלנו
לאחר הירידה ממעבר ההרים אנחנו פונים ב- Pojorata לכיוון מזרח (כביש E58/17) ופונים ממנו דרומה (כביש 177A) לבקר במנזר Manastirea Doroteia
Manastirea Doroteia
אחרי ביקור במנזר חזרנו חזרה לכביש הראשי והמשכנו איתו מזרחה ופנינו דרומה בכביש 177B למנזר וורונט (Mr. Voronet) וכשהגענו אליו הוא היה סגור ונותר לנו רק להסתכל על החומה סביבו ולחזור חזרה לכביש הראשי ולהמשיך מזרחה לכיוון סוצ'אבה (Suseava), בכניסה לעיר מצאנו מלון נחמד השארנו את הדברים במלון ויצאנו לסייר במרכז של העיר + ארוחת ערב.
סוצ'אבה (Suseava) - היא עיר בצפון רומניה, בדרום מחוז בוקובינה, את העיר מחלק נהר הסוצ'בה Suceava, בסמוך לה יש שדה תעופה בינלאומי. בעבר העיר היתה בשליטה אוסטרית ורק לאחר מלחמת העולם הראשונה חבל בוקובינה התאחד עם רומניה.
העיר שופעת מוזיאונים וכנסיות. אתר חשוב בעיר הוא שרידי ארמונו של שטפאן הגדול והמצודה שהוא מרהיב יותר בתאורת הלילה. אתר חשוב נוסף בעיר היא כנסיית הקדוש גיאורגיוס שנמנית על 7 הכנסיות המצויירות המוכרות כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו.
קהילה יהודית חשובה התקיימה בעיר סוצ'אבה עוד מהמאה ה-15, במאה ה-18 חלו על היהודים גזירות קשות, רבים גורשו, עסקיהם נסגרו ורק באמצע המאה ה-19 קיבלו היהודים שוויון זכויות והקהילה שיגשגה וגדלה והיוותה כ-40 אחוז מתושבי סוצ'אבה והיו בעלי שליטה על מרבית העסקים בעיר. במלחמת העולם השניה החלה עזיבה גדולה של יהודי העיר, מי שלא עזב הוכנס לגטאות ומשם למחנות ההשמדה. לאחר המלחמה שוקם בית הכנסת ובית הקברות היהודי בעיר אך עם הקמת מדינת ישראל רבים מתושבי העיר עלו ארצה. בעיר ניתן לראות את שרידי בתי הקברות היהודים ואת בית הכנסת ששרד.
 Nativity of St John the Baptist Church. princesses
Mănăstirea Sfântul Ioan cel Nou

הכיכר המרכזית ליד Casa De Cultura
תם היום השלישי של הטיול
מסלול היום השלישי של הטיול
היום הרביעי (יום שני 03/06)
אנחנו יוצאים בבוקר (08:00) מסוצ'אבה לכיוון צפון מערב על כביש E85 לעבר הישוב רדאוץ (Rădăuți) וממנו על כביש מס' 17A לכיוון דרום מערב לכיוון מנזר סוצ'ביטה (Sucevița Monastery
מנזר סוצ'ביצה (ברומנית: Mănăstirea Suceviţa) - הוא מנזר נוצרי אורתודוקסי רומני השוכן בחבל בוקובינה, בצפון מולדובה ברומניה, 18 ק"מ דרום-מזרחית מן העיר רדאוץ.
המנזר ידוע משנת 1582 מימי מלוכתו של השליט פטרו הפיסח (Petru Şchiopul) של נסיכות מולדובה. הוא הוקם על ידי משפחת הבויארים מובילשט, שמתוכה קמו בעלי תפקידים בכירים בחצר המלכותית, אנשי ספרות ודת ואף כמה משליטי מולדובה.
המנזר אופייני לאדריכלות המולדבית מימי הביניים - שילוב של יסודות אמנותיים ביזנטיים וגותיים ושל יסודות אדריכליים שיכולים לפגוש אותם בכנסיות הישנות מעץ ממולדובה. הבניין גדול ממדים שומר עת תוכנית תלת-אפסידית ועל סגנון הנהוג מימי שטפאן הגדול עם נרתקס (פרידבור) סגור. יוצאי דופן הם שני נרתקסים קטנים פתוחים עם עמודים מחוברים בקשתות ב"אקולדה", שנוספו בצדדים הדרומי והצפוני. אלו הדים להשפעה אדריכלית "ולאכית". נשמרות נישות של האפסידות, מסגרות גותיות מאבן, וגומחות רק בצריח, כולל בבסיס בצורת כוכב. החצר הפנימית הינה מלבן בעלי ממדים 100x104 מ' עם חומות גבוהות (6 מ'), ועבות (3 מ'), מצוידות בקונטרפורטים, סוללות, טיילת משמרות, ארבעה צריחים פינתיים ואחד עם קפלה (פאראקליס) מעל מסדרון הכניסה עם הסמל של נסיכות מולדבה. בבניין ישנם עוד חדרים של מגורים העתיקים של בית המלוכה ומרתפים.
בתוך אחת מחומות המתחם קיים מוזיאון עם דברי אומנות וחפצים בעלי ערך היסטורי.
 מנזר סוצ'ביטה (Sucevița Monastery)
לאחר סיור במנזר אנחנו ממשיכים בדרכנו ועולים למעבר ההרים קיומארנה (Ciumarna)
מעבר Ciumarna (נקרא גם מעבר פלמה) - הוא מעבר הממוקם על כביש 17A בגובה 1100 מ ' וחוצה את Obcina Mare על ידי חיבור עמק מולדוביטה לרמת סוצ'אבהבנקודה הגבוהה ביותר של המעבר היא אנדרטה בצורת כף יד אנושית בשם Monumentul Drumarilor. זהו סמל של כוח לזכר הרגע ב-1968, כאשר שני צוותי סלילת הדרכים שבאו מכיוונים מנוגדים לחצו את ידיהם על מנת לסיים את הדרך ולעקוף של הקשיים של עבודה זו.
 מעבר ההרים קיומארנה (Ciumarna)
מכאן אנחנו יורדים לכיוון מנזר מואלדוביטה (Moldovița)
מנזר מואלדוביטה (Mănăstirea Moldovița)
אנחנו ממשיכים דרומה על כביש 17A לעבר הישוב Pojorâta שעברנו דרכו גם אתמול ופונים מערבה על כביש נוף מס' 18 לאורך כל הדרך הכביש משובש מאד וגשם לא מפסיק לרדת עד שהגענו לישוב בורשה (Borşa), בחוץ 12 מעלות וגשם ולא נותר לנו אלה להיכנס לאחת המסעדות במקום ולבדור את מצב הצ'ורבה במקום (צריך הפסקה אחרי שעה וחצי נהיגה).
 מסעדה בישוב בורשה (Borşa)
לאחר הפסקה אנחנו ממשיכים בדרכנו, היעד – רכבת קיטור תיירותית שנמצאת ב- וישאו דה סוס (Vișeu de Sus) הכוונה - לישון במקום ומחר בבוקר לעשות טיול עם הרכבת.
וישאו דה סוס (Vișeu de Sus) - היא עיירה בצפון רומניה, במחוז מרמורש שבטרנסילבניה, הממוקמת בנקודת המפגש של הנהרות וישאו וואסר היוצרים עמק הנראה כמו קניון מרהיב. וישאו דה סוס היא התחנה הסופית של מערכת רכבת ליערנות המשתרעת עמוק לתוך עמק נהר ואסר, קרוב לגבול האוקראיני. זוהי הרכבת היחידה באירופה שעודנה בשימוש בתחום היערנות הנעה על ידי מנועי קיטור צרים. הרכבת חוצה את הרי מרמורש במרכזו של אחד מהנופים הפראיים והיפים ביותר של רומניה.
לאחר ברור במקום כולל ביקור בתחנת הרכבת התברר - שמחר אין רכבת לתיירים והעונה מתחילה רק ביולי – החלטנו להמשיך בדרך.
אנחנו ממשיכים מערבה ואחרי כ-8 ק"מ פונים דרומה לכביש מס' 188 ונוסעים לעבר כנסיית העץ Mănăstirea Ieud
 Mănăstirea Ieud
לאחר ביקור בכנסיה אנחנו חוזרים לכביש הראשי ופונים לכיוון כללי לצפון מערב על כביש 186 לעבר המנזר בברסאנה (Bârsana Monastery), במקום מקבץ גדול של מבנים ששיכים למנזר הנשים שבמקום.
 Bârsana Monastery
לאחר סיור במקום ובו ראינו את הנזירות שעוסקות בעבודת אריגה מסורתית אנחנו ממשיכים בדרכנו על כביש 186, נכנסים לכפר קטן מצפון לכביש לראות כנסיית עץ נוספת (Biserica de lemn din Bârsana
וממשיכים עד לישוב סיגט (Sighetu Marmatiei), בכניסה לישוב מצאנו מקום לינה (Hotel Nova) ויצאנו לטיול ערב בעיר.
סיגט (Sighetu Marmatiei) - היא עיר השוכנת במחוז מרמורש במדינת רומניה, בעברה היתה חלק מחבל טרנסילבניה ההיסטורי ומקום מושבם למעלה מעשרת אלפים יהודים בשיאה. פעלו בה אדמורי"ם גדולים וחשובים, ביניהם אדמור"י שושלת טייטלבאום שהשפעתם ניכרה בכל מרמורש ובמקומות רחוקים יותר. במאי שנת 1944 נשלחו כל תושביה לאושוויץ בארבעה משלוחים.
סיגט היתה בשליטתה של ממלכת אוסטרו-הונגריה עד מלחמת העולם הראשונה, לאחר מכן בשליטת רומניה, ובשנת 1940 בשליטת הונגריה. בתום מלחמת העולם השנייה חזרה סיגט לשליטת רומניה.
היא שוכנת בגבולה הצפוני של רומניה הנושק לגבול אוקראינה ובמרחק של כשני קילומטר ממנו.
 תם היום הרביעי של הטיול
מסלול היום הרביעי של הטיול
היום החמישי (יום שלישי 04/06)
לאחר ארוחת הבוקר יצאנו לסיור בסיגט (Sighetu Marmatiei) ובאתריה עם דגש על העבר היהודי וזכרונות ממלחמת העולם השניה, התחלנו במוזאון (Memorialul Victimelor Comunismului şi al Rezistenţei) שהיה בעבר בית כלא ידוע לשימצה של השלטון הקומוניסטי
האנדרטה לזכר קורבנות הקומוניזם וההתנגדות מורכבת ממוזיאון הממוקם בכלא הפוליטי לשעבר בסיגטו מרמאטי ובמרכז בינלאומי לחקר הקומוניזם שבבוקרשט . האנדרטה נועדה לשחזר ולשמר את זכרם של עמים מסוימים, בעיקר את הרומנים, אשר במשך חצי מאה היו מודעים להיסטוריה כוזבת.
המשכנו לכיוון הנקודה היהודית, ביקרנו באנדרטה לקורבנות היהודיים והמשכנו לבית הכנסת, בית הכנסת היה סגור אבל במבנה ליד מצאנו איש חביב שמחזיק את מבנה הקהילה והוא לקח אותנו לתוך בית הכנסת וסיפר לנו את סיפור הקהילה היהודית במקום וכל מה שעברה במלחמה ומה שקורה היום, בסיום הסיור דאגנו לתרומה יפה לשימור בית הכנסת והקהילה במקום ע"פ המבט בעינייו התרומה היתה הרבה יותר ממה שציפה שנתרום! (הוא שמח וגם אנחנו).
מבית הכנסת המשכנו לביתו של אלי וויזל אך הוא היה סגור, טיילנו עוד קצת ברחובות היפים של העיר, ואיך אפשר בלי פרעצל (ביגלה) טרי וחם, וחזרנו לכיוון האוטו שלנו.
 מכאן המשכנו צפונה לכיוון הכפר ספנצה (Sãpânta) לביקור בבית הקברות "העליז" שנמצא במקום
ספנצה- בית הקברות העליז (Sapanta-Cimitirul Vesel) - בית הקברות העליז, הוא בית קברות איחודי שנמצא בעיירה קטנה בחבל מרמורש בצפון רומניה.
בשנת 1935 התבקש "סטאן פטרש" נגר מקומי של העיירה, לבנות מצבה לאחד התושבים שנפטר. הוא התחיל בעבודתו ואז קיבל השראה לעשות משהו שונה. הוא בנה מצבה צבעונית מעץ וצייר עליה את דמות הנפטר באופן קריקטורי, בציון עיסוקו בחיים והוסיף דברי הספד משעשעים.
התושבים המקומיים היו מופתעים מן הרעיון אך קיבלו אותו בברכה, מתוך מחשבה שהמוות הוא חלק ממחזור החיים ואפשר להתייחס אליו ברוח טובה ובהומור, כהמשך מסורתם של ה-דאקים.
מאז הוקמו במקום כ-800 מצבות דומות, והחל משנות ה-70 של המאה הקודמת התפרסם המקום בכל העולם והפך לאטרקציה תיירותית חשובה ברומניה. פטרש נפטר ב-1977 ונקבר באותו המקום ובנו ממשיך את דרכו.
שווה ביקור בכל מקרה לחוויה ייחודית.

לאחר סיור בבית הקברות ה"עליז" חזרנו לכיוון סיגט והמשכנו דרומה בכביש מס' 18 דרך מעבר ההרים גוטאי (Pasul Gutâi)  ועבר אגם בודי (Lacul Bodi), אותו הקפנו ברגל ונהננו מהנוף הירוק סביב.

אגם בודי (Lacul Bodi)
חזרנו לכביש מס' 18 ונסענו דרומה עד Baia Sprie  ופנינו לכביש 184 (מזרחה) לראות את הכנסיות העתיקות ליד Șurdești

אחרי סיור ב-2 המנזרים (שאחד במקרה היה פתוח) חזרנו חזרה מערבה לעבר הכביש הראשי (18) ופנינו לכיוון העיר Baia Mare, לפני העיר פנינו צפונה בכביש מס' 183 ע"מ לראות את את הסכר הגדול ואגם Firiza, את הסכר לא הצלחנו לראות (השער היה סגור לכיוונו) אבל האגם עם ההשתקפויות סביבו היה יפה מאד.
 אגם Firiza
חזרנו חזרה דרומה פנינו לעיר באיה מארה (Baia Mare) חצינו אותה ומצאנו מקום לינה ביציאה מהעיר בכניסה לישוב Recea (Pensiunea Angela), לאחר התמקמות יצאנו לסיור בעיר Baia Mare + ארוחת ערב ולאחר מכן חזרנו למקום הלינה.
באיה מארה (ברומנית: Baia Mare), היא בירת מחוז מרמורש שבצפון מערב רומניה, בשיפולי הרי הקרפטים המזרחיים, והגדולה בעריה.
היא עיר הכורים של רומניה, היא סובבת מכרות זהב, כסף ושאר מתכות.
במרכז ההיסטורי שלה ניתן למצוא שרידים מימי הביניים. היא עיר תעשייתית שמתהדרת במבנה הגבוה ביותר ברומניה - ארובת מפעל הנחושת.
היא מהווה נקודת מוצא טובה לאטרקציות של מחוז מארמורש הסובבות אותה, הגבעות הירוקות והרי הקרפטים המזרחיים, שמורת הטבע Gutai-Ignis וכנסיות העץ הידועות של המחוז שבעיירות סורדסטי Surdesti ופלופיס Plopis, שמורת הטבע Rodenei Mountains, ועוד.
במלחמת העולם השנייה היו בעיר כ-15,000 יהודים שרוכזו בגטו ונשלחו לאושוויץ ו-85% מתוכם נרצחו. לאחר המלחמה היו בעיר פחות מאלף יהודים, כולל יהודים שהגיעו מיישובים אחרים. כעת יש בעיר יהודים בודדים.
Turnul Ştefan
 Orthodox Church

Romanian Soldier Monument
 תם יום מספר 5 של הטיול
מסלול היום החמישי של הטיול
היום השישי (יום רביעי 05/06)
בוקר טוב אנחנו מתחילים בנסיעה ארוכה ישירות לעיר קלוז'-נאפוקה (Cluj Napoca) לעיר הגענו בסביבות 11:00 בצהריים, מצאנו חניה בין הנהר לגבעת הפארק  Parcul Cetăţuia ויצאנו לשוטט בעיר היפה.
 Biserica Sf. Mihail
 Teatrul Naţional Lucian Blaga
 Catedrala Adormirea Maicii Domnului
 Curtea de Apel Cluj
קלוז'-נאפוקה (Cluj Napoca) – המכונה בקיצור קלוז' היא בירת חבל טרנסילבניה, היא העיר השניה או השלישית בגודלה ברומניה, מתחרה באופן קבוע על המקום השני עם העיר יאשי שבחבל מולדובה. מלבד רומנים שמהווים את רב אוכלוסיית העיר חיים בה גם הרבה הונגרים ומיעוט של צוענים. במהלך השנים עברה השליטה על קלוז' בין רומניה לאוסטרו הונגריה. קלוז' היא עיר אקדמית, בה נמצאת האוניברסיטה הגדולה ברומניה ואחת החשובות באירופה כולה Babes Bolyai, האוניברסיטה מפעילה גם את הגנים הבוטנים וכדאי לבקר. לעיר יש שדה תעופה בינלאומי מה שהופך אותה לעיר תיירותית, למעשה אחד היעדים המתוירים ביותר ברומניה ולכן אפשר למצוא בה מלונות בכל הרמות. העיר שופעת כיכרות ובתי הקפה הומים, נחמד לשוטט ולעצור למנוחה באחד מבתי הקפה ולחוות את קצב העיר דרך הכיכרות והשדרות היפים שלה. כמובן שישנם גם מוזיאונים רבים, פארקים, אנדרטאות והרבה היסטוריה. בקרו במבצר Cetatuia ממנו תקבלו תצפית נהדרת על כל העיר, גם המקומיים אוהבים לעלות למבצר ולהתמוגג מהאוויר והנוף.
בעיר פועל התיאטרון הלאומי הגדול אך אם אתם דוברי רומנית שימו לב שההצגות בקלוז' מוצגות בהונגרית ומלוות בתרגום לרומנית ולאנגלית. אוהבים שופינג? קלוז' היא מרכז כלכלי מרכזי וחשוב ברומניה והעיר מלאה במרכזי קניות גדולים ומודרנים. לטיול יומי מחוץ לעיר אפשר לצאת לקניון טורזי Cheile Turzii שנמצא רק ארבעים דקות נסיעה מקלוז' ואפשר לעשות שם יופי של מסלול הליכה נעים ולא קשה. יעד נוסף מחוץ לעיר הוא אגם טרניטה Tarnita, כ-30 ק"מ מערבה קלוז', לבילוי של יום רגוע על שפת האגם ובימים החמים גם לרחצה. ורחוק יותר, כ-150 ק"מ  דרומית לקלוז' בחבל טרנסילבניה נמצא אגם פנטנל Fantanele שהוא יעד חובה לחובבי טבע. העיר משמשת נקודת מוצא לעוד הרבה טיולי טבע בחבל טרנסילבניה ויש הרבה מה לראות סביב.
 Universitatea Babeş-Bolyai
 Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca
תצפית על העיר מהגבעה של Parcul Cetăţuia
 Sinagoga Neologă, Horea Street
לאחר סיור בעיר חזרנו לרכב והתחלנו לנסוע מערבה על כביש מס' 1 עד Comuna Gilău ובהמשך על כביש מס' 107P שעובר מדרום לאגמים  Gilău ו- Someșu Cald
Barajul Tarnita
אנחנו ממשיכים עם הכביש מערבה עד שמתחברים לכביש מס' 1R ופונים צפונה לכיוון הסכר הגדול (Barajul Lacului Fântânele) שנמצא על אגם פאניטנל (Beliș-Fântânele), סכר זה הוקם ע"י צ'אושסקו ע"מ לספק חשמל לעיר קלוז'.
 לאחר תצפית על האגם אנחנו מתחילים לנסוע דרומה על כביש מס' 1R (רוב הדרך – דרך עפר משובשת). הדרך חוצה את הפארק הלאומי אפוסן (Parcul Natural Apuseni) ומגיעה לבסוף לכפר Albac שממנו מתחברים לכביש מס' 75
 הנוף בכביש מס' 1R
אנחנו פונים בכביש הראשי לכיוון מערב עד הישוב Gârda de Sus שם מצאנו מקום לינה צמוד לצומת עם כביש מס' 750 (Casa Danciu).
Biserica Ortodoxă Gârda de Sus
תם יום מספר 6 של הטיול
מסלול היום השישי של הטיול
היום השביעי (יום חמישי 06/06)
פארק הלאומי אפוסן (Parcul Natural Apuseni) - אחד מחבלי רומניה היותר מפורסמים הוא חבל טרנסילבניה במרכזו חבל הרים מבודד, שהוא למעשה חלק מהרי הקרפטים ונקרא גם הקרפטים המערביים או הרי ביהור bihor .שמות רבים להרים אלו אך במפות היוצאות לאור ברומניה הרים מרתקים אלה יקראו הרי האפוסן apuseni שפירושם ברומנית "ההרים בהם השמש שוקעת". הרים אלה הופכים יותר ויותר משאת נפש למטיילים נועזים המזדרזים לגלות את נופיו של חבל זה, יש האומרים וכותב המאמר אינו כזה מומחה לכל אירופה, שחוץ מאיסלנד בעלת הטבע הפרוע, איזור האפוסן מכיל בתוכו יותר תופעות גאלוגיות, אטניות ונופיות מכל מקום אחר באירופה.
בכפרים ההרריים יושבים עדיין תושבים דקיים קדומים, אבותיהם של הרומנים בטרם נכבשו על ידי הרומאים, מוצא התושבים מהשבטים העתיקים הגאליים והקלטים, כאן ברומניה הם ניקראים "מוצי" moty שומרים על מסורות עתיקות עד היום וכאשר הם מדברים בינהם בשפתם המקורית אין רומני מבוקרשט המבין את הנאמר.
תופעות הטבע מגוונות ביותר, הרי געש כבויים, תופעות קרסטיות מגוונות למעלה מ 10000 מערות ובולענים, מערת הקרח הגדולה באירופה "סקיריאושוארה" scarisoara שבה ניתן לבקר רק בעזרת מדריך מקומי אך לא קל להגיע אליה, מכרות הזהב הקדומים ואולי אפילו הגדולים באירופה במונטנה רושייה montana rosie מכרות אורניום שחלקם סודיים שדרכי הגישה אליהם חסומים בחלקם, פסגות נישאות, אגמים רבים שאחד היפים שבהם הוא אגב פנטנלה lac fantanaela המצוי בכביש העולה מהעיירה חודין hudin פנייה מכביש E60  האגם ברום ההרים ליד עיירת הנופש בליש blish אולם אתרים רבים כמעט אינם נגישים ומתאימים רק לנועזים שבנועזים.
קמנו בבוקר ויורד גשם ואנחנו יוצאים על כביש מס' 750 לכיוון צפון ובהמשך כביש מס' 132 לעבר מערת הקרח  סקרישוארה (Peştera Gheţarul de la Scărişoara). מגיעים לחניה ויש הליכה של כרבע שעה עד לפתח המערה, ומכאן במדרגות ברזל צרות מתחילים לרדת למערה, במערה 2 מפלסים מסודרים עם שבילים ולאחר סיור (אין הדרכה במקום) אנחנו מתחילים לטפס חזרה למעלה ולחזור לרכב שלנו.
 הירידה למערת הקרח  סקרישוארה (Peştera Gheţarul de la Scărişoara)
מערת סקרישוארה (Scarisoara) - ממוקמת בהרי אפוסני (Apuseni) האדירים שברכס הקרפטים המערביים, במחוז אלבה  (Alba) כ-40 ק"מ מהעיר קמפני (Campeni) על שטחה של עיירת גרדה דה סוס (Garda de Sus) במרחק של כ-400 ק"מ מבוקרשט בירת רומניה.
מערת הקרח המרהיבה סקרישוארה היא אחת מחמשת מערות הקרחונים והגדולה ביותר ברומניה והשנייה בגודלה בעולם, בת למעלה מ-3000 שנה, מוגדרת כשמורת טבע ופלא גאולוגי מכילה קרחון תת קרקעי ענק על פני שטח של 5500 מטר מרובע ועובי של עד-37 מטר, כאשר אורכה הכולל של המערה הוא 750 מטר. הקרחון בתוך המערה נוצר לאחר שתקרת המערה התמוטטה לתוכה ובמשך אלפי שנים חדר בה שלג ואוויר קר וכך התפתח הקרחון. במערה קר בכל עונות השנה והטמפרטורה המקסימלית במערה בקיץ היא+1C ובחורף מאוד קר והטמפרטורה יורדת עד ל: -20C .
בקרחון נוצר פיסול טבעי מרהיב ולמערה מס" אולמות כאשר המרהיב ביותר הוא האולם הראשון אחרי הכניסה למערה ונקרא "האולם הגדול" (Sala Mare) וכינויו הוא "הכנסייה" בו מעל 100 זקיפי קרח הנראים כצריחים.
האולם הבא הוא "השמורה הגדולה" (Rezervatia Mare) ואורכו 70 מטר, בנוסף ישנו אולם "השמורה הקטנה"(Rezervatia Mica), והכניסה בו רק לאנשי מדע למטרות מחקר.
 מערת הקרח  סקרישוארה (Peştera Gheţarul de la Scărişoara)
לאחר שהגענו לרכב התחלנו לנסוע חזרה לכיוון הישוב Gârda de Sus וכשהגענו לכביש הראשי (כביש 75) פנינו מזרחה ובהמשך דרומה לכיוון הישוב Câmpeni. כאן עצרנו לסיבוב קצר בשוק המקומי (שוק של פעם).
 השוק בישוב Câmpeni
מכאן אנחנו מתחילים בירידה בכביש מס' 75 לאורך הנהר (Râul Arieș), בדרך עוצרים ליד מפלון קטן (Cascada Şipote) להפסקה קלה. וממשיכים לעיר טורדה (Turda).
Cascada Şipote
אנחנו חוצים את העיר ישר לעבר מכרה המלח שנמצא מצפון לעיר (Salina Turda).
 מכרה המלח בטורדה (Salina Turda)
מכרה המלח בעיר טורדה (Salina Turda) - מהווה מוזיאון לכריית מלח, מכון לתרפיה במלח, דיסנילנד תת-קרקעי וחווית WOW לתיירים. המלח נוצר לפני 13 מליון שנה בים שכיסה את מזרח אירופה. המלח בטורדה נמצא בשכבה בעובי 250 מטר על שטח של  45 קמ"ר. כרית המלח החלה כבר בתקופה הרומית. היום קיימות שתי כניסות לאתר עם מנהרה באורך 1 ק"מ המקשר ביניהם. על המבקר ללכת לכל אורך המנהרה ואז לרדת במדרגות או במעלית לבטן האדמה. כל חדר וכל קומה מבטיח הפתעות ופעלולים.
 מכרה המלח בטורדה (Salina Turda)
לאחר סיור במכרה ובאתרים בתוכו חזרנו לרכב ועכשיו אנחנו נוסעים לכיוון קניון צ'ילי טורזי (Tordai-hasadék).
יוצאים מטורדה דרומה בכביש מס' 75 (הכביש שאיתו הגענו לטורדה) ואחרי כ-11 ק"מ פונים צפונה לכביש מס' 103G ואחרי 4 ק"מ נוספים מגיעים לירידה של הקניון בכביש מס' 103I (דרך עפר טובה שגם אוטובוסים נוסעים בה), ומגיעים לחניון מסודר בפתח של הקניון, מחנים את הרכב ויוצאים לקניון, בכניסה לפני הגשר משלמים סכום פעוט ואנחנו בתוך הקניון.

קאֶיִלֶה טוּרְזִי או הקניון של טורדה (ברומנית Cheile Turzii) הוא קניון המוכרז כשמורת טבע במחוז קלוז' במערב טרנסילבניה, רומניה. הוא נוצר על ידי הנחל השדאטה (Hășdate) על ידי סחיפת אבני הגיר מעידן היורה ומהווה חלק מהרי טרסקאו (Muntii Trascău) שב"הרי אפוסן" (Munții Apuseni) שהם חלק מהרי הקרפטים המערביים הרומנים. השמורה נמצאת כ-6 ק"מ מערבית מן העיר טורדה ו- 15 ק"מ דרומית-מזרחית מן העיר קלוז'-נאפוקה.לפי הסיווג של IUCN משתייכת השמורה לקטגוריה הרביעית (שמורת טבע מעורבת).
 הכניסה לתוך הקניון
 קניון צ'ילי טורזי (Tordai-hasadék)
הדרך לקניון (כביש מס' 103I) - תצפית לאחר שעלינו מהחניה
הסיור בקניון הוא הלוך ושוב באותו שביל ואנחנו עשינו את המסלול עד לגשר האחרון, בסיום חזרנו לחניה (סה"כ המסלול כשעתיים וחצי). עלינו עם הרכב לתצפית נוספת מלמעלה רגע לפני שאנחנו עוזבים את האזור והתחלנו לנסוע חזרה לכיוון טורדה, לפני טורדה פנינו דרומה על כביש מס' E81 ובהמשך על כביש מס' A1 לכיוון העיר סיביו (Sibiu), מצאנו מלון (Pension Izabel) לפני העיר והשדה תעופה (בכניסה ל- Cristian) לקראת חשיכה (21:00) ושם גם אכלנו ארוחת ערב.
 תם יום מספר 7 של הטיול
מסלול היום השביעי של הטיול
היום השמיני (יום שישי 07/06)
התעוררנו לבוקר אפור, לאחר ארוחת הבוקר אנחנו נוסעים לעיר סיביו (Sibiu) זהו ביקור שני שלנו בעיר ולכן אנחנו מקציבים לו את שעות הבוקר הראשונות, לאחר כחצי שעה נסיעה אנחנו מוצאים חניה ליד הנהר (Cibin River) שצמוד לשוק Piaţa Cibin, חוצים את הנהר ועולים לכיוון המרכז ההיסטורי של העיר, מזג האוויר ללא שינוי אפור עם גשם קל ו"דק" מידי פעם.
 בעליה לכיוון המרכז ההיסטורי של העיר
הכיכר המרכזית בעיר העתיקה (Piața Mare)
סיביו (Sibiu- היא עיר בטרנסילבניה, רומניה, הממוקמת כ- 282 קילומטרים צפונית-מערבית לבוקרשט, ואחד ממרכזי התרבות החשובים ביותר של רומניה. העיר העתיקה של סיביו שוכנת על הגדה הדרומית של נהר סיבין (Cibin) על גבעה הממוקמת במרחק של כ- 200 מטרים מהנהר. היא מורכבת משני חלקים נפרדים: העיר העילית והעיר התחתית. באופן מסורתי, העיר העילית הייתה החלק העשיר והאזור המסחרי, בעוד שהעיר התחתית שימשה כאזור הייצור. העיר העתיקה של סיביו דורגה על ידי מגזין פורבס כ "מקום השמיני האידאלי ביותר לחיות בו באירופה". העיר סיביו וסביבתה היא אחד מן האזורים המתוירים ביותר ברומניה. היא מחזיקה באתרים ההיסטוריים המשומרים ביותר במדינה, שכן רבים מביצוריה מימי הביניים נשמרו במצב מצוין. מרכזה העתיק החל בתהליך לקבלת מעמד של אתר מורשת עולמית של אונסק"ו בשנת 2004. בנוסף, לסיביו וסביבתה יש מוזיאונים משמעותיים רבים, עם אוספי אמנות, ציורים, ומייצגים באמנות דקורטיבית, ארכיאולוגיה, אנתרופולוגיה, היסטוריה, ארכיאולוגיה והיסטוריה תעשייתית, ובהיסטוריית הטכנולוגיה ומדעי הטבע.
העיר גם שוכנת סמוך להרי פגרש,  יעד פופולרי מאוד לחובבי הטרקים, קרוב לאתרי הסקי פלטיניש (Paltinis) וארנה פלטוס המהוווים יעדי נופש פופולריים בחורף. כמו כן, אזור זה הוא ליבו ליבה של קהילות הסקסונים לשעבר בטרנסילבניה, הידועות בכנסיות המבוצרות שלהן.
בבית הכנסת (Sinagoga Mare)

גשר השקרנים (Podul Minciunilor)
 Catedrala Evanghelică C.A. Sfânta Maria
לאחר סיום הסיבוב בעיר ירדנו חזרה לרכב והחלטנו לנסוע לכיוון מעבר ההרים טראנספאגראש (Transfăgărășan), אמרנו לעצמנו "מזג האוויר לא משהו, נגיע עד לרכבל ונחשוב אחר כך". אנחנו עולים על כביש E68 לכיוון בראשוב ומתחילים לנסוע מזרחה עד לפניה לכיוון מעבר ההרים (כביש 7C) ופונים דרומה, השלט מודיע לנו שהמעבר סגור, ואנחנו ממשיכים לכיוון הרכבל, הגענו לרכבל והוא לא עובד, נראה שהמזל לא מטייל איתנו היום, עושים חושבים ומחליטים להמשיך לעלות "נראה עד לאן אפשר לעלות" אחרי כברת דרך קצרה יש מחסום בטון (השלט אמר שהכביש סגור), איך שאני מתחיל להסתובב אני רואה שמגיע רכב ממול, מבררים איתו והוא אומר שהמעבר פתוח! אנחנו עוקפים את המחסום ומתחילים לעלות.
תחנת הרכבל התחתונה
 המעבר למעלה "סגור"
הענן לא זז מההר ואנחנו נוסעים בתוך ערפל במעלה הדרך, סימני שלג נראים בצידי הדרך, והינה אנחנו פוגשים את הטרקטור שמנקה את הכביש מהשלג עוצרים לרגע והוא מסמן לנו שאפשר לעבור, אנחנו ממשיכים לעלות בפיתולי הדרך וגם השלג מתרבה בצדדים.
 מפלסים לנו דרך למעלה
 קירות שלג גבוהים בעליה למעלה
 כאשר הגענו למעבר למעלה, האגם היה מוסתר בתוך הערפל, (ביקור שני במקום בפעם הקודמת היה קיץ וראות מצויינת), הדוכנים מסביב היו סגורים ורק המסעדה היתה פתוחה, עצרנו לידה להפסקת צהריים עם צ'ורבה (מרק) חמה ומשביעה.
טרנס פאגראש (transfagarasan) - ההרים הגבוהים ביותר ברומניה הרי הפאגרש, ובהם הפסגה "מולדוביאנו" 2544 מטר מעל פני הים לא עצרו את המגלומניה של צאוצאסקו שליט רומניה בשנות השבעים של המאה הקודמת, וכאן נבנה במשך כ5 שנים כביש בנוף פראי ומרהיב, החוצה את הרכס, בגבהים מעל 2000 מטר וחולף בשיא גובהו ליד אגם קרחוני "בלאאה" (Lacul Bâlea), מקום מרתק לבלות לילה במלון על שפת האגם.
עזי הרים, איילים, ארנבות בר ועופות דורסים, ניתנים לראיה באזור, את הדובים כאן ראה צוות רומני כבר ב-1993,
מדרום מגיעים לכאן דרך" קורטא דל ארגש" (Curtea de Argeş) הכביש עובר ליד המנזר המפורסם עולה דרך כפרים לאגם הסכר וידרארו - (vidraru) על הסכר מומלץ לעצור ולצפות בנוף המרשים, מומלץ לעלות במדרגות לנקודת התצפית המרשימה ובה גם אנדרטה בסגנון קומוניסטי אופייני," לגיבורים שבנו את הסכר" אנשי חברת החשמל הרומנית, בנית הסכר גם היא התרסה של צאוצאסקו כלפי ברית המועצות בנוסח "גם אנחנו יודעים לבנות כמוכם" ,סכרים הוקמו בתכנון רוסי שנים קודם. אפשר גם לשוט בספינה באגם. הכביש מקיף את האגם (עשרות קמ) ומטפס מקצהו לגבהים לאורך מפלי מים אחדים, לעיתים אפשר לראות מטפסי הרים המנסים להתמודד גם עם המפל. קרוב לנקודת השיא עובר הכביש במנהרה כ800 מטר ויצא ליד אגם balea . מצפון מגיעים לכאן מכביש ברשוב סיביו דרך כפרים מגיעים למלון קאסקאדה, מכאן יוצא גם רכבל העולה לביליאה ,וכן שבילים מסומנים לפסגות שונות לאורך שורת מפלים של מאות מטרים חלק מהמפלים נצפים גם מהכביש המתפתל. הדרך עולה בתלילות לאורך מפלים אחרים עד לאגם. הכביש פתוח למעבר בחודשים יוני עד תחילת אוקטובר, שלטים בכניסות לכביש מודיעים עד היכן אפשר להגיע. האזור מפורסם כאזור טרקים , בעונה אפשר לפגוש כאן אנשים מארצות שונות.
המשכנו דרך המנהרה לכיוון דרום ואיך שעברנו את המנהרה "נפתחה" הראות והתחלנו לרדת בפיתולי הכביש כלפי מטה ובהמשך לאורך אגם וידררו (Vidraru) עד לסכר שנמצא בקצהו הדרומי,
 הירידה למטה (לכיוון דרום) ממעבר ההרים טראנספאגראש (Transfăgărășan
  אגם וסכר וידררו (Lacul Vidraru)
לאחר מעבר הסכר פנינו דרך המנהרה לחלק המערבי של האגם (בתוך המנהרה דרך עפר משובשת מאד) המשכנו עוד כ-2 ק"מ על דרך צרה (כביש 704I) עד שהגענו לגשר צר עם הגבלת משקל חמורה (זה לא מנע מעבר משאית עמוסת עצים על הגשר שכולו רועד בזמן המעבר),
ליד הגשר מפל קטן ונחמד (Cascada Călugăriţa),
הכניסה לכביש / דרך כביש 704I
 Cascada Călugăriţa

הגשר הרעוע ואגם וידררו
חזרנו באותה דרך חזרה לסכר והתחלנו לרדת בהמשך הכביש (7Cלאורך נהר Argeș לכיוון קורטאה דה ארגס (Curtea de Argeș).
לפני העיירה ראינו על המפה "קיצור דרך" לכיוון מערב על כביש מס' 703H ופנינו עליו בהתחלה זה היה כביש אספלט חדש ודי שמחנו בהמשך הוא נהפך לכביש ישן וצר עד לישוב Șuici, אנחנו מבררים איך ממשיכים לכיוון הישוב הבא סטנוצ'י (Stoenești) ומסבירים לנו שאין אספלט ועכשיו אנחנו בדילמה מה עושים, חוזרים חזרה או ממשיכים בדרך, החלטתי להמשיך (במפה כביש מס' 703G) ולאחר מעשה לא ממליץ על הדרך הזאת!! דרך עפר צרה ומלאה בבוץ אבל בסופו של דבר הגענו לישוב Stoenești. מכאן הדרך מערבה לכיוון כביש 7 כבר "הרבה יותר נוחה", בסיכומו של דבר "קיצור הדרך" לקח לנו כשעה ורבע נסיעה עם הרבה חוויות.
דרך העפר (703H) בין Șuici ל- Stoenești
יורדים לגשר של הנהר Sălătrucel לפני הישוב  Stoenești (ה"כביש" רעוע אבל השלטים ברורים)
בישוב Stoenești
אנחנו מגיעים לכביש הראשי E81/7 ופונים צפונה חזרה לכיוון סביו, הכביש הוא כביש נוף יפה בעל מסלול אחד לכל כיוון (כביש ראשי ועמוס מאד) שעובר לאורך נהר האולט (Olt), רק חבל שאין איפה לעצור בצד ולהנות יותר מהנוף.
 לאורך נהר Olt  על כביש מס' 7/E81 בק"מ ה-201
אנחנו חולפים מצפון לסיביו (Sibiu) לכיוון מערב בכביש מס' A1 (על הכביש שהגענו אתמול למלון) ופונים דרומה ליד הישוב Sebeş לכביש מס' 67C וביציאה מהישוב Petrești מוצאים מקום לינה (Vila Rustic Park).
Vila Rustic Park
בברור עם בעלי הצימר לגבי ארוחת ערב הוא המליץ על מסעדה במרכז הכפר 1 ק"מ ממקום הלינה, וכיוון שמזג האוויר היה בסדר וגם היו לנו הרבה שעות נסיעה החלטנו ללכת ברגל למסעדה, 20 דקות ואנחנו במסעדה אכלנו שתינו נהננו (Casa Damian) ורגע לפני התשלום נפתחו ארובות השמיים וגשם זלעפות התחיל לרדת, ואנחנו בלי רכב, בלי מטריה ורק עם מעיל קל, 20 דקות חיכינו והגשם לא מראה שום סימן שנמאס לו והחלטנו לעשות צעידה בגשם (מקווים שבחדר יהיו מים חמים), ומי מופיע בפתח המסעדה? בעל הצימר, ראה גשם ובא עם רכבו לקחת אותנו, זאת נקראת הכנסת אורחים כהלכתה! חזרנו לחדר עם אלפי תודות לבעל הבית ועלינו לישון, מחר יום חדש.
תם יום מספר 8 של הטיול
מסלול היום השמיני של הטיול
היום התשיעי (יום שבת 08/06)
קמנו בבוקר ולאחר ארוחת הבוקר אנחנו יוצאים לדרכנו דרומה על כביש 67C, דרך ארוכה שלא היה לנו הרבה מידע אליה הדרך נקראת "מעבר הטראנס אלפינה" (Transalpina).
 הכביש ברובו כביש טוב - אבל לפעמים הוא "ניגמר"
 הפסקה ראשונה אנחנו עושים ליד הסכר הגדול (Barajul Lacului Oașa) ומאגר המים שלידו, כאן יש גם פניה לכביש מס' 704 אבל אנחנו נשארים על הכביש "שלנו" 67C.
 אגם Oașa
 ממשיכים לטפס דרומה ומגיעים למעבר ההרים טרטארו (Pasul Tărtărău) שנמצא על מפגש הגבולות בין מחוז סיביו, מחוז אלבה ומחוז וילאקה.
 במעבר ההרים טרטארו (Pasul Tărtărău)
מכאן אנחנו מתחילים לרדת עד שנפגשים עם כביש מס' 7A ליד Obârşia Lotrului בצומת עצמה אנחנו פוגשים ב"גוזזי הצאן" שעושים את כל העבודה בצורה ידנית ומהירה מאד, כאן גם מסתים החלק הצפוני של הכביש ה"טראנס אלפינה".
 פנינו לכיוון מזרח על כביש 7A לכיוון אגם וידרה (Lacul Vidra) ובדרך פגשנו גם קבוצה של חוטבי עצים, צילומים באגם ושל חוטבי העצים
אנחנו חוזרים חזרה מערבה עם כביש 7A לכיוון כביש 67C למעבר ההרים הדרומי, בכניסה לכביש שלט שמזהיר שהמעבר סגור, אבל מהנסיון של אתמול אנחנו מתחילים לעלות לכיוון הקטע הדרומי של הטראנס אלפינה.
 ה"טראנס-אלפינה" (Transalpina) - הוא שמה של דרך החוצה את הרי הקרפטים בכיוון צפון-דרום. דרך עתיקה שנפרצה עוד בימי הרומאים, ונועדה לחצות את רכס הפאראנג במקביל לדרך הראשית החוצה מצפון לדרום בעמק בין רכסי הפאראנג והפגרשאן. היא נסללה בימי המלך קארול השני (תחילת המאה ה-20) ושופצה ע"י הגרמנים בזמן מלחה"ע ה-II. בזמן שלטונו של צ'אוצ'סקו נפרצה דרך מקבילה החוצה את הרי הפגרשאן, והשמועות טוענות כי השליט המגלומן סלל אותה ע"מ להתחרות עם הטרנסאלפינה (ולנצח...) על תואר "הדרך היפה/מרשימה ביותר ברומניה".לאחרונה הסתיימו עבודות סלילתה מחדש של הטראנס-אלפינה, שחלקים רבים ממנה לא היו סלולים והיא היתה קשה למעבר ע"י כלי רכב רגילים. הכביש שנסלל, קרוב ל-150 ק"מ אורכו, מטפס אל הנקודה הגבוהה ביותר בה סלול כביש ברומניה וברכס הקרפטים בכלל – "מעבר אורדל", בגובה 2145 מ'. הוא סלול למופת – חדש וטוב ומאפשר לנהגים/רוכבים ליהנות עד הסוף מכל כלי רכב שאוהב סיבובים/השכבות... וכו'. עם זאת הוא "צנוע" וניכר שהושקעה מחשבה רבה בתכנונו החכם והמתחשב, תוך פגיעה מינימאלית ככל שניתן בטבע המדהים מסביב, ללא תאורות מיותרות, ברוחב "מספיק בדיוק" ולא רחב מזאת, ללא תשתיות גרנדיוזיות שחותכות ופוצעות בטבע. הנתיב מטפס מתוך האזורים הנמוכים והמיוערים לגבהים אלפיניים, כאלו שבזמן החורף הם מושלגים לגמרי ובקיץ מכוסים בצמחיה אלפינית רכה ועשבונית. אגמים נפלאים נפרסים לאורך הדרך ולצידיה, ופיתולי הכביש שעולה ועולה ועולה חושפים לאט עוד קימוטים וגוונים של צלליות הרים רחוקים שנחשפים באופק. האזור כולו אינו מיושב כלל, טבע פראי ואמיתי, בלתי נגוע ומופרע, עוצמתי ורם, שהיה נגיש עד לא מזמן רק להרפתקנים על רכבי שטח או רגלית.
ב-2013 צפוי אירוע ההשקה שמתכננים לכביש בחברה העיסקית המפתחת את הפרוייקט ואת המיזמים (בעיקר תיירותיים) לאורך הנתיב. זה יכלול בראש ובראשונה הזמנת צוות של התכנית "טופ-גיר" לנסיעה ספורטיבית שמצטלמת טוב בכביש. היוזמה הזו עבדה לרומנים טוב מאוד כאשר רצו לקדם את הכביש המקביל, ה"טראנס-פגרשאן", אז הגדיר צוות טופ-גיר את הכביש כ"כביש הטוב ביותר בעולם". ברומניה מקווים לחזור על מודל ההצלחה שייתן פרסום לכביש, שבשנים שחלפו הלך ונשכח אפילו מידיעת הרומנים עצמם...
הכביש מצוין, אספלט חדש אבל ללא סימונים או שוליים ואנחנו נוסעים בזהירות רבה, ובדרך אנחנו פוגשים עדרי צאן ובקר עם רועים מקומיים שיורדים מההר לכיווננו,
אנחנו ממשיכים לכיוון שיא הדרך שהוא מעבר אורדלי (Vârful Urdele) בגובה 2145 מ' כאשר יש קטע דרך בגובה של 2000+ שנראה כמעט מישורי, לאחר המעבר מתחילה ירידה לכיוון הישוב Rânca.
בהמשך הירידה מגיעים לישוב Novaci שזהו סוף כביש 67C וסוף "מעבר הטראנס אלפינה" (Transalpina).  עשינו את הכביש לכל אורכו, גם החלק הצפוני וגם הדרומי, ולסיכום כביש יפיפה שהיה שווה להתאמץ ולהגיע אליו.

אנחנו עולים על כביש מס' 67 לכיוון מזרח ובהמשך על כביש E81 לכיוון העיר פיטסטי (Pitești), מצאנו מלון בכניסה לעיר (Net Hotel Pitești) ויצאנו לשוטט בעיר.
 במרכז העיר פיטסטי (Pitești)
תם יום מספר 9 של הטיול
מסלול היום התשיעי של הטיול
היום העשירי (יום ראשון 09/06)
אחרי ארוחת בוקר (09:00) יצאנו בכביש המהיר לכיוון בוקרשט (Bucuresti) הגענו למרכז העיר ב- 10:10 ומצאנו חניה ליד פארק Skatepark Herăstrău סיירנו בפארק ובשער הניצחון שלידו עד השעה 12:15 ונסענו לשדה התעופה להחזיר את הרכב (12:40).