יום שישי, 1 ביולי 2016

בולגריה - גבינה בולגרית והרבה נופים חלק ב' (דרום בולגריה) 06/2016

גבינה בולגרית והרבה נופים (חלק שני - דרום)
למעבר לחלק הראשון (צפון) של הטיול לחץ ==> כאן
מפת מסלול החלק הדרומי של טיולנו

היום החמישי (יום שישי 10/06/2016)
התעוררנו וירדנו לארוחת בוקר (טובה מאד) התארגנות ואנחנו יוצאים לדרך (כבר 09:25).
יצאנו מהעיר פלובדיב לכיוון דרום דרך המנהרה שעוברת מתחת לעיר העתיקה לכיוון הרי רודופי (Rhodope Mountains). לאחר שעה נסיעה הגענו למנזר בצ'קובו (Bachkovo), השני בגודלו ובחשיבותו בבולגריה. במנזר זה קבור -הפטריארך מקסים שארגן את העם הבולגרי להפגנה למען שמירת היהודים במלחמת העולם השנייה.
מנזר בצ'קובו (Bachkovo)
בתוך כנסיית המנזר קבורים זה לצד שני חסידי אומות עולם - מטרופוליטן סטפן ומטרופוליטן קיריל, ראשי הכנסייה הפרובוסלבית בסופיה ופלובדיב,שלקחו חלק חשוב בהצלת יהודי בולגריה במלחמת העולם השניה. המנזר שוכן לצידי נהר צ'פלרה (Chepelare) על המורדות הצפוניים של הרי רודופי.
לאחר סיום הביקור במנזר פנינו בטעות ימינה במקום לשמאל ואז ה"גברת גוגל" החליטה שאני צריך לנסוע כמעט 5 ק"מ ע"מ לבצע סיבוב חזרה – מה היא לא שמעה על סיבוב פרסה באמצע הכביש? הסתובבנו נסענו לעבר הכפר זברדו (Zabardo) שבכביש שעולה מעליו אפשר לראות את "הגשרים המופלאים". השארנו את הרכב למעלה בחניה וירדנו תחילה אל מתחת לקשתות,
המשכנו מעט במורד הנחל הזורם דרך הקשתות ובפינה מוצלת ישבנו לאכול קצת פירות שקנינו בדרך.
בהמשך עלינו חזרה למעלה והפעם לתצפית שמול הקשתות ע"מ להתרשם מיופיים גם מלמעלה (כל הסיור ערך כשעה ורבע).
חזרנו לרכב והתחלנו לנסוע חזרה למטה. בדרך פנינו לסיבוב (עם הרכב) בכפר זברדו שאין הרבה מה לראות בו (כפר טיפוסי לאזור).
חזרנו לכביש הראשי והמשכנו בנסיעה דרומה. פנינו מערבה לכיוון Llevocevo ולכיוון עיירת הסקי סמוליאן (Smolyan) . העיירה בנויה מרחוב/כביש ראשי שחוצה אותה, ומלאה בבתי מלון (עכשיו לא העונה) עצרנו בכניסה המערבית לעיירה ליד אחד מאגמי סמוליאן גשם טיפטף והשמים היו אפורים. לאחר סיבוב בעיירה הפסיק הטיפטוף ועברנו שוב באגם ע"מ לצלם ולהנות מיופיו. בהמשך הדרך ראינו אגם נוסף (סה"כ יש שבעה אגמים חלקם יבשים כשלא בעונה).
אגמי סמוליאן (Smolyan)
 עכשיו אנחנו פונים בנסיעה לכיוון שירוקה לוקה (Shiroka Laka) ו....הופ הכביש סגור לרגל שיפוצים, פונים דרומה בכביש שאת חלקו כבר עברנו קודם לכן, עוברים דרך Pamporovo ומגיעים לכפר שירוקה לוקה,
שירוקה לוקה (Shiroka Laka)
מצאנו מקום לינה בצימר נחמד (ללא ארוחת בוקר) שאפילו אינטרנט לא היה בו, ויצאנו רגלית לטייל בסמטאות הכפר בדרך סימנו לעצמנו באיזה מסעדה נרצה לאכול ארוחת ערב, ובסיום הסיור נכנסנו למסעדה לארוחה דשנה.
תם היום החמישי של הטיול.

היום השישי (יום שבת 11/06/2016)
התעוררנו ליום בהיר ויפה ארזנו את עצמנו לרכב ויצאנו למרכז הכפר (במקום גינה קטנה) כדי לראות את פסלו של מטרופוליטן סטפן, ותעודת הכבוד של יד ושם המוצבת ליד הפסל.
והחלטנו לנסוע לכפר גלה (Gela). קראתי בכמה מקומות ששם מיצרים חמת חלילים ושם נולד אורפיאוס,
גדול המשוררים ונגן חמת חלילים. עליה ארוכה לכפר. הגענו לשם והמקום שומם לגמרי ממש ממש אין כלום - יש 2 חיצים לכנסיה ומבצר ניסינו גם את זה אבל זכינו רק בטיול רגלי נחמד בנוף היפה.
ירדנו עם הרכב חזרה לשירוקה לוקה ונסענו לכיוון קניון (לא של קניות) טריגארד (Trigrad) אליו הגענו ב- 11:00. הכביש עובר בתוך הקניון, מעליו מזדקרים צוקים גבוהים,
קניון טריגארד (Trigrad)
בהמשך מגיעים למערת "לוע השטן" (Devil's Throat). הכניסה למערה יוצאת כל שעה עגולה ומכיוון שהיה לנו זמן יצאנו לסיבוב בכפר הקרוב.
היינו היחידים בכניסה שלא מבינים בולגרית אז המדריך לפני הכניסה הסביר לנו קצת על המערה ואמר לנו לעקוף את כולם, ללכת עצמאית ולא לחכות לשאר הקבוצה בזמן ההסברים.
מערת "לוע השטן" (Devil's Throat)
הירידה לתחתית המערה נוחה ודי קלה אבל........ העליה – מדרגות ברזל (קרות) שמגיעות לשמים, תלולות וללא סוף. בדרך רואים את המערה מאחור ומפל המים שנופל למערה מהצד. מראה יפה מאד ומרשים
כשמגיעים למעלה והחוצה יש מספר נקודות תצפית (שאסור להחמיץ!) על קניון האבן, דרכו עובר הנחל ונופל למערה.
היציאה החוצה, היא ליד הכניסה לכפר ועכשיו יורדים לאורך הכביש חזרה למקום חניית הרכב.
על מערת הנטיפים יגודינה (Yagodina) ויתרנו פשוט רווינו ממערות נטיפים.
נסענו חזרה דרומה דרך קניון טריגארד לכביש הראשי, ופנינו מערבה לכיוון אגם דוספט (Dospat). העיירה שוממת לגמרי כולל בכיכר ליד המיסגד.
פנינו לחלק המערבי של האגם, ביקרנו בסכר ונסענו לאורך החוף המערבי של האגם עד שניגמר הכביש וחזרנו חזרה.
 אגם דוספט (Dospat)
המשכנו בדרכנו בכיוון כללי מערבה לכיוון Gotse Delchev. לפני היציאה מהרי רודופי (Rhodopes). עלינו צפונה לבקר בכפר קובצ'ביצה (Kovachevitsa).
השארנו את הרכב בכניסה לכפר ויצאנו רגלית לטייל בכפר העתיק והיפה. ראינו מסעדה נחמדה ונכנסנו לאכול ארוחת צהרים מאוחרת (ומאד טעימה) ולאחריה המשכנו להסתובב בסימטאות הציוריות של הכפר (עד 17:15).
בכפר קובצ'ביצה (Kovachevitsa)
ירדנו מהכפר (כאן גם הסתיים הטיול שלנו ברודופי) ופנינו לכיוון העיר Gotse Delchev שהתגלתה כמקום שומם עם מלון אחד ראוי (ומלא), ועוד מלון לא ראוי. חיפשנו מקומות לינה בסביבה (booking) ומצאנו מקום מבטיח בכפר דלצ'בו (Delchevo),
לא רחוק אבל עם עליה ארוכה (מה איכפת לי האוטו סוחב). מלון עם ציון 8.9 (Delchovski Han) המלון שוכן בכיכר המרכזית של הכפר והנוף מסביב יפיפה.
בכפר דלצ'בו (Delchevo)
התארגנו ויצאנו לסיבוב בכפר לצפות בנופים מסביב ואת ארוחת הערב בחרנו לאכול במלון (לא ראינו מקום אחר שכדאי להכנס אליו) ועלינו לחדר לישון.
תם היום השישי של הטיול.

היום השביעי (יום ראשון 12/06/2016)
אין ארוחת בוקר - התארגנות ואנחנו יוצאים לכיוון מערב לעבר מעבר ההרים פופסקי (Popski), שחוצה את הרי פירין (Pirin) מדרום.
מעבר ההרים פופסקי (Popski)
המשכנו לכיוון העיירה הציורית מלניק (Melnik) לביקור ב"פרמידות של מלניק".
לעיירה הגענו ב- 10:30 מצאנו מקום חניה ויצאנו להסתובב במעלה הרחוב המרכזי של העיירה שנמצא משני צידי הנהר (היה יבש) שחוצה את העיירה כמוכן התישבנו באחת המסעדות ע"מ לאכול משהו (ברנץ) לקראת הצהרים.
העיירה הציורית מלניק (Melnik)
המשכנו מזרחה מהעיירה לראות את הפרמידות לכיוון הכפרים קרלנובו (Karlanovo) ורוז'ן (Rozhen), בהמשך לכביש לאחר רוז'ן יש את - מנזר רוז'ן (Rozhen Monastery) שגם הוא יפה בפני עצמו וממנו נשקף נוף לעבר כל האזור.
מנזר רוז'ן (Rozhen Monastery)
מרוז'ן מתפצלת דרך לכיוון Kashina, דרך משובשת שעוברת דרך מינהרה מתחת לפרמידות שזהו גם קצה השמורה (שווה להגיע למנהרה והנוף מהצד השני).
הפרמידות של מלניק הם היווצרות טבעיית ייחודיית אשר מושכת אליה תיירים מכל רחבי העולם. מאמינים כי הפירמידות נוצרו בתהליך הבלאי של קרקעות החימר . פירמידות מלניק נמצאות בתהליך של עיצוב חיצוני ומשתנות לאורך הזמן.
הפרמידות של מלניק
הפרמידות הן פסלים טבעים נהדרים ויש צורות שונות ומשונות. מעניינות במיוחד הן ארבעת הפירמידות בכפר קרלנובו - אשר דומות לאובליסקים, מעל 100 מטרים, עם מדרונות תלולים ופסגות חשופות, בלתי נגישות , מכוסות דשא.
לאחר סיום הטיול בכל האזור חזרנו לכביש הראשי והמשכנו צפונה לכיוון העיר סודנסקי (Sandanski) אליה הגענו לקראת השעה 2 בצהריים. מזג האוויר השתנה לגמרי את פנינו קיבלה העיר עם חום כבד (30 מעלות צלסיוס).
בעיר סודנסקי (Sandanski)
העיר הידועה באתרי המרפא שבה והיא יעד ספא פופולרי באזור. יש יותר מ 12 מעיינות בהם הטמפרטורות נעות בין 42-81 מעלות צלזיוס .היום יום ראשון ואין בעיה למצא חניה אז "נטשנו" את המזגן ברכב ויצאנו לטייל במדרחוב.
אורך המדרחוב כק"מ אחד והתחלנו בהליכה מדרום לאורך כל הרחוב עד מלון סודנסקי, בהמשך יש גינה/פארק ששטחו הכולל 344 דונם, ובשטחו צומחים מעל ל-200 מינים של צמחים מהים התיכון .
 "Park "St.Vrach
הפארק הוא מקום יפה ומוצל שהסתובבנו בתוכו לכיוון צפון ולאחר מכן חזרנו לאורך כל המדרחוב חזרה למקום חנית הרכב הלוהט. (סה"כ הסתובבנו בעיר כשעה וחצי).
יצאנו מהעיר ופנינו צפונה לכיוון סופיה. לאחר כ-50 ק"מ פנינו מערבה לכביש מס' 17 המוביל לעיר בנסקו (Bansko) .
הכביש מפריד בין 2 רכסי ההרים פרין ורילה שהם גם שמורות טבע. לפני הכניסה לעיר (בנוהל קבוע) עצרנו לבדוק/לחפש מלון ללילה הקרוב (בוקיינג) ומצאנו את מלון הבוטיק Hotel & Tavern Momini Dvori עם ציון 9.1 ובמבצע חצי פנסיון.
Hotel & Tavern Momini Dvori
המלון נמצא על המדרחוב במקום מעולה (גם המלון מעולה) אם חיסרון אחד – חניה אבל מצאנו חניה באחת הסמטאות שהחניה בהן חינם (בערב אין בעיה לחנות אבל מ- 08:00 הזהירו אותנו שנותנים דוחות ולא רצינו להילחץ).
עשינו סיבוב קצר במדרחוב וישבנו לארוחת ערב מוקדמת במלון. לאחר הארוחה יצאנו לטייל בעיר העתיקה לכיוון הכנסיה המפורסמת שבראש המגדל שלה יש קן חסידות ענק (היתה סגורה)
ממול ראינו מסעדה יפה עם מלצרים בתלבושת מסורתית (סימננו אותה) המשכנו להסתובב בסמטאות העיר העתיקה וגם הערב ירד
  בעיר בנסקו (Bansko)
ושהגענו שוב למסעדה המלצרים שם ניגנו ושרו והחלטנו לשבת במקום לקינוח ושתיה שם המסעדה - Obetsanova mehana, התחלנו עם שוקו חם והמשכנו עם עוגות ואף זכינו שיבואו לשיר לנו בשולחן (קיבלו גם טייפ)
חזרנו מאוחר למלון והלכנו לישון.
תם היום השביעי.

היום השמיני (יום שני 13/06/2016)
התעוררנו לבוקר אפור. ירדנו לאכול ארוחת בוקר טובה וחשבנו לאן פננו מועדות? התוכנית היתה לעלות להרים, אבל ההרים מכוסים בעננים, אז החלטנו לנסוע לכיוון מנזר רילה. יצאנו מבנסקו ב- 09:40 לכיוון המנזר.
בכביש הכניסה לכיוון המנזר החלטנו להיכנס קודם לראות את הפירמידות של סטוב (Stob) - הפירמידות של סטוב הן בין אתרי התיירות הטבעיים המפורסמים ביותר בבולגריה. הן נמצאות לא רחוק מכפר סטוב הן הוכרזו כפלא טבע . עובי הפירמידות 30-40 מטר, הגובה הממוצע 6-10 מטר ויש מקומות שמגיעה ל-12 מטר. חלק מהפירמידות הן חדות ודמויות מחט, אחרות הן חרוטיות ומסתיימות עם כובע "אבן", המגיע לגודל 120/80 ס"מ הדומות לפטריות ענקיות. היסודות שלהן רחבים ולעיתים קרובות ממוזגים זה עם זה. הכי הרבה פירמידות יש על המדרון הדרומי.
את לשכת המודיעין בכפר מצאנו אך היא היתה נטושה, פנינו לכיוון הפירמידות, השארנו את הרכב בחניה ליד הכניסה – כניסה עולה כסף אך אין שום דף או הסבר מי, מה, למה וכמה. יש ללכת ולראות, וגם הקופאית לא יודעת שום שפה חוץ מבולגרית.
אנחנו הולכים אל הלא נודע, אחרי חצי שעה של עליה בשביל נוח, הגיע ענן שחוווור וגשם התחיל לרדת.
כל טיפה חצי כוס מים... אז מה עושים? מרחוק ראיתי גגון והתקדמנו לעברו, זה היה גגון של שלט, אבל לידו היה משהו שדומה לצריף פתוח/סככה, מיד נכנסנו פנימה למצוא מחסה מהגשם שהפך לגשם זלעפות,
יש לציין שלא היה קר בכלל, לאט לאט התגלה שגם הגג מטפטף כמעט מכל מקום ומצאנו מקום (כל אחד לחוד) ב"כמעט" אחר. לאחר כחצי שעה פסק הגשם והחלטנו להמשיך בדרך.
כמה לעלות? אף אחד לא יכול להגיד לנו! המשכנו מעכשיו בשביל צר ורטוב בעליה תלולה אל הלא נודע . (מה שלא הורג - מחשל). בהמשך הגענו לצריף דומה נוסף ושם התחלנו לראות את הפירמידות.
 הפירמידות של סטוב (Stob)
המקום יפה מאד אך העליה ארוכה וקשה, עלינו עוד קצת במעלה השביל (עד שהרגשתי שנהיה מסוכן) וירדנו חזרה לכיוון הרכב והגענו אליו כמעט יבשים לגמרי.
סה"כ הסיבוב לקח כמעט שעתיים וחצי (כולל חצי שעה הפסקת גשם).
יצאנו בנסיעה לכיוון מנזר רילה (Rilski manastir) כאשר הגשם התחיל שוב לרדת והפך לגשם זלעפות ונתן את אותותיו בכביש העולה למנזר.
מנזר רילה הוא סמל של בולגריה ויעד תיירותי מועדף. המנזר שוכן במעמקי ההר רילה בגובה 1,147 מ' מעל פני הים, והוא נוסד במחצית הראשונה של המאה העשירית. ההיסטוריה שלו קשורה לנזיר הראשון איוון רילסקי הקדוש אשר התבודד באזור והקדיש את עצמו להסתגפות ותפילה. בשנת 1983 הוכרז המנזר ע"י אונסק"ו כאתר מורשת התרבותית העולמית.
 מנזר רילה (Rilski manastir)
הסתובבנו במנזר כ-40 דקות, ספגנו את יופיו והמשכנו בדרכנו חזרה למטה לכיוון הכביש הראשי.
פנינו לכיוון צפון הרי הרילה לכיוון הישוב סמוקוב (Samokov), סטיה נוספת מהדרך בחלק הצפוני של הרי הרילה עשינו ליד הישוב Sapareva Banya אל המדרונות הצפוניים של הרכס – המטרה לראות מפל שמסומן במפה,
עלינו במדרון בכביש מס' 6206, השארנו את הרכב בתחילת דרך עפר המובילה למפל והתחלנו לצעוד (חוץ משלטים "למפל" אין שום דבר שיגיד כמה ואיך) למפל לא הגענו אבל נהננו מאד מהנוף והאוויר הנקי.
חזרנו לכביש הראשי ונסענו לסמוקוב (Samokov) למקום שחשבנו ללון בו, מצאנו את מלון Sonata שנמצא קרוב מאד למרכז וקרוב אליו מרכז קניות. שמנו את הדברים במלון ויצאנו להצטייד ב........ שוקולדים (מחר חוזרים לארץ) לאחר הקניות חזרנו למלון להשאיר בו את הקניות ויצאנו לראות את העיר שהיתה די שוממת (שמונה וחצי בערב).
בעיר סמוקוב (Samokov)
הסתובבנו במרכז וחיפשנו מסעדה. חיפשנו וחיפשנו הסתובבנו וחיפשנו וכבר חשבנו ללכת לישון רעבים.
ופתאום בצד בכלל לא צמוד לרחוב התגלתה מסעדה גם יפה מבפנים וגם אוכל מצויין וטעים, ומנות גדולות גדולות (אפילו שם למסעדה לא היה וגם בגוגל היא לא מופיעה).
חזרנו עייפים ומרוצים למלון.
תם היום השמיני.

היום התשעי (והאחרון) (יום שלישי 14/06/2016)
התעוררנו בבוקר ארגנו את המזוודות ואת כל הדברים. 09:30, 16 מעלות ואנחנו בנסיעה לכיוון סופיה עיר הבירה. בכניסה לעיר פקקי תנועה גדולים ושילוט לא מהמשובחים, הגענו למרכז העיר אבל איפה יש חניה?
לא יכלו לשים איזה שלט קטן - חניה?
בנוסף לכל, גשם התחיל לרדת ושוטר נחמד הסביר לנו איך להגיע לחניה (מצאנו יש!), אבל הגשם לא מפסיק לרגע והחלטנו לנסוע לקניון הגדול. אמנם קצת רחוק מהמרכז אבל עם חניה מסודרת (בתשלום) והגנה מהגשם.
Mall of Sofia כתובת – "bulevard Aleksandar Stamboliyski 103".
לאחר סיבוב ארוך בקניון השתפר מעט מזג האוויר ויצאנו ברגל למרכז לתור את העיר. הלכנו ישירות לכיוון Tsurkva Sveta Sofia - הכנסיה של סופיה.
עברנו דרך בית הנשיא ששומרים מדוגמים עומדים בכניסה אליו,
המשכנו דרך Tsurkva Sveta Nedelya - הכנסיה של נדליה,
עד הקתדרלה של אלכסנדר נבסקי.
וכאן הגשם התחיל שוב לרדת, מצאנו מחסה ובהפוגה הראשונה עברנו לאחד מבתי הקפה - אם לא מטיילים לפחות נהנה מקפה ומאפה.
המשכנו אחר כל דרך שאר האתרים במרכז העיר המסגד, בית הכנסת (היה סגור), השוק, והמדרחוב.
והתחלנו לחזור דרך המדרחוב לכיוון הקניון והרכב שלנו.
סה"כ מרכז סופיה יפה ולא יותר מזה ע"פ דעתנו, ב-18:30 יצאנו מהקניון לכיוון שדה התעופה בדרך מלאנו דלק ותוך חצי שעה היינו בשדה החזרנו את הרכב (הכל היה תקין ושלם)
ובזה תם הטיול הנפלא שלנו.