יום שישי, 1 ביוני 2012

טיול באי מדיירה (Madeira) 05/2012
במסגרת טיול בפורטוגל טסנו גם לטייל באי מדירה (5 לילות) ששייך לפורטוגל
מצורף פה קטע הטיול שעשינו באי
האי מדיירה (Madeira) הוא שילוב ייחודי של מזג אויר מעולה עם טבע ונוף יוצאים מן הכלל. זהו מחוז אוטונומי של פורטוגל הנמצא בצפון האוקיינוס האטלנטי. אי וולקני שנוצר ע"י התפרצות הר געש במעמקי האוקיינוס. הנוף משלב הרים פראיים, עמקים, סלעי ענק היורדים לים, מפרצים מקסימים, שטחים חקלאיים מטופחים ופירות טרופיים. באי שמורת טבע ענקית עם עמקים עמוקים והרים גבוהים, אדמה פורייה, גנים מרהיבים וכמובן גפנים שהם המקור ליינות מדירה המפורסמים בעולם.
האי הירוק והפראי, שופע הצמחייה והפירות הטרופיים, אהוב במיוחד על חובבי טבע ונופש פעיל מכונה גם: "גן העדן של האוקיאנוס האטלנטי", "האי של האביב הנצחי", "הפנינה של האטלנטי", "הגנים הצפים של האטלנטי" ו- "אי הפרחים".
מדיירה הוקמה תחת החוקה הפורטוגלית, אך יש בה שלטון עצמאי והיא חלק נפרד מפורטוגל עצמה. התושבים, לעומת זאת, פורטוגלים לכל דבר ועניין: הם דוברי פורטוגזית, הם מצביעים בבחירות בפורטוגל וחוגגים את החגים הנהוגים בפורטוגל. קל ונוח להסתדר באי באנגלית, מכיוון שכל התושבים דוברי אנגלית רהוטה, בהתחשב בכך שתיירות הוא מקור ההכנסה מספר אחד באי.
קמנו בבוקר ויצאנו לכיוון שדה התעופה של ליסבון, החזרנו את הרכב ששרת אותנו במשך שבוע ועלינו לטיסה "פנימית" לכיוון האי מדיירה (Madeira) שנמצא כשעתיים טיסה מערבית לליסבון (באוקיאנוס האטלנטי).
נחתנו באי לקראת השעה 12 קיבלנו את הרכב שהזמנו כבר מהארץ ויצאנו לכיוון בית המלון שלנו (Dorisol Mimosa) ב- פוּנשָל (Funchal) היא העיר הראשית באיי מדיירה של פורטוגל. היא משמשת גם כבירת מחוז מדיירה והיא העיר הגדולה במחוז.
מקומו של האי
 שדה התעופה ב-פוּנשָל (Funchal)
לאחר התארגנות במלון אנחנו יוצאים לטיול אחה"צ בסביבה הקרובה ונוסעים לאורך כבישי החוף לכיוון מערב עד לרכבל ב- Pico do Serrado ומשם מתחילים לחזור לכיוון המלון.

הרכבל שיורד לחוף Teleferico do Rancho
 הנמל ב- Câmara de Lobos

בערב ירדנו עם ה"שטל" של המלון והסתובבנו קצת בסמטאות פונשל, ארוחת ערב וחזרנו ברגל למלון.
 Quinta Vigia בפארק לאורך רחוב Av. Do Infante

סיור ערב ראשון ב-פוּנשָל (Funchal)

Rotunda do Infante
תם יום מס' 8 של הטיול (היום הראשון באי מדירה)
היום השני באי (יום רביעי 09 במאי)
את היום השני הקדשנו לחלק המערבי של האי יש לציין שאמנם המרחקים על המפה נראים קצרים אך הדרך לוקחת תמיד יותר זמן ובעיקר בכישי הנוף הצרים והמפותלים.
לאחר ארוחת בוקר במלון עלינו לרכב והתחלנו לנסוע לכיוון מערב.
תחנה ראשונה עשינו ליד החוף ב- Cape Girão ומכאן המשכנו ל- Ribeira Brava
 Cape Girão

Ribeira Brava
המשכנו בנסיעה מערבה ובכביש מס' ER209 התחלנו בעליה צפונה למרכז האי לכיוון  Paúl da Serra, שהוא צומת מרכזית ברמה המערבית, במרכז מערב האי יש שטח גדול ושטוח והוא מנוצל בעיקר לגידול בקר ותחנות ליצור חשמל מאנרגית הרוח.
כאן פנינו לכיוון כללי מערב (שמאלה) על כביש ER110 ולאחר מכן עם הכביש לצפון לכיוון  .Porto Moniz
 על כביש ER110
על כביש ER110 (במפגש עם כביש ER210 שיורד דרומה)
ברגע שמגיעים לסיום הרמה בבת אחת נפתח נוף מאד מרשים כלפי מטה (לים) ולפורט מוניז (Porto Moniz).
בריכות הלבה של פורטו מוניז - בצפון האי, על צלע הר, שוכנת עיירת נופש בשם פורטו מוניז. כל בתי העיירה משקיפים אל החוף הסלעי, והאטרקציה המרכזית בה הן בריכות טבעיות, שקיבלו את צורתן לפני מיליוני שנים, כאשר נוצר האי בסדרת התפרצויות הרי געש תת ימיים. מפגש הלבה הרותחת ומימי האוקיינוס האטלנטי הקרירים, יצרו את הבריכות כמו גם צוקים תלולים לאורך אזור החוף.

Miradouro da Santa
 Piscinas Naturais de Porto Monìz

Natural Swimming Pools
הסתובבנו ביינות לסלעי הלבה המרשימים שנפגשים עם הים התרשמנו גם מהבריכה הטבעית הענקית שנמצאת בין הסלעים, (בפורט מוניז יש גם אקווריום גדול אך לא נכנסנו אליו),
העיר Porto Moniz היא נקודת ביקור חובה לסיור במפרצי האבן הוולקנית והחוף המדהים סביבה.
חזרנו לרכבנו והתחלנו לטפס חזרה בהר לכיוון דרום מערב על כביש ER101 עד לרכבל ב- Teléferico de Achadas Da Cruz לצערנו הרכבל היה בשיפוץ ולא יכולנו לרדת למטה אז הסתפקנו בתצפית קצרה מלמעלה.

המשכנו על כביש ER101 עד מגדלור ב- Ponta do Pargo Lighthouse ועצרנו לתצפית נוספת על החלק המערבי של החוף הצוקי, זאת הנקודה המערבית ביותר של האי מדיירה.
 המגדלור ב- Ponta do Pargo Lighthouse
 תצפית מהמגדלור ב- Ponta do Pargo Lighthouse
 לאחר תצפית מהמגדלור ירדנו (ירידה תלולה מאד) לכיוון הישוב Paul Do Mar שנמצא על החוף הכי דרום מערבי באי
 לאחר סיור קצר במקום אנחנו ממשיכים על כביש VE3 בכיוון כללי לדרום מערב עד המפגש עם כביש מס' ER211 שמעלה אותנו חזרה לכיוון הרמה (Paúl da Serra) שם אנחנו פוגשים שוב את כביש ER110 ופונים לכיוון מיזרח, לעבר תצפית  Viewpoint of Bica da Cana שצופה לכיוון מזרח לעבר רכס ההרים הגבוה האי, משאירים את הרכב בכניסה וצועדים בין הפרחים והצמחים לכיוון התצפית (הליכה קצרה של כמה דקות).

תצפית  Viewpoint of Bica da Cana
 כאן גם מסתיים המסלול שלנו להיום ואנחנו מתחילים לרדת לכיוון מזרח ודרומה על כבישים ER110, ER228 והכביש הראשי VE4 לכיוון החוף ומזרחה לכיוון המלון שלנו.
תם היום השני שלנו במדיירה
מפת מסלול הטיול של היום השני במדיירה
היום השלישי באי (יום חמישי 10 במאי)
את היום השלישי הקדשנו לחלק המזרחי של האי, לאחר ארוחת בוקר במלון עלינו לרכב והתחלנו לנסוע לכיוון מזרח, חצינו את העיר פוּנשָל (Funchal) מזרחה ואחר כך פנינו צפונה בכביש VE5 לכיוון הישוב קאמאשה (Camacha) הנחשבת לאחד המקומות היפים ביותר באי והידועה בעיקר בזכות עבודות היד הייחודיות של בני המקום שעוסקים בקליעת סלים ורהיטים. הסתובבנו קצת בין בתי המלאכה (הישוב מעוד מתוייר) והמשכנו בדרכנו.
 בישוב קאמאשה (Camacha)
 אנחנו נוסעים צפונה על כביש ER102 ולאחר מכן מזרחה לכיוון הישוב Machico אשר לחופו ירדו מגליה הראשונים של מדיירה.
 תצפית בדרך לכיוון הישוב Machico ולכיוון שדה התעופה

בישוב Machico
אנחנו ממשיכים מזרחה על כביש ER109 עוברים את עיר הנמל Caniçal ומגיעים לחצי האי Ponta de São Lourenço שנמשך לכיוון מזרח, זהו השפיץ הצפון מזרחי של מדיירה. ממשיכים מזרחה בכביש שמתפתל בין הצוקים. לאחר מעבר הנמל, עמודי תחנות הרוח לחשמל ומשטחי הקולטים הסולריים, מגיעים לחוף Prainha זהו חוף המצוקי ששווה ביקור קצר לתצפית נוף.
במקום חניון מסודר בצד הכביש (2.5 ק"מ מהישוב), ויורדים ברגל לכיוון החוף שלמטה.
 חוף Prainha
בהמשך הכביש לאחר 500 מטרים נוספים מגיעים להצטלבות/כיכר פניה שמאלה (ישר) מובילה לאחר כקילומטר בודד למספר נקודות תצפית מדהימות. כאן משאירים את הרכב ועושים סיבוב לאורך המצוקים.
 תצפית מחצי האי לכיוון מערב

Ponta do Rosto
 בהמשך, חוזרים חזרה עם הרכב לכיכר (לכביש הראשי) ופונים שמאלה להמשך הכביש עוד כ- שני קילומטר, עד לסוף הכביש. כאן מתחיל מסלול רגלי שמגיע עד הפינה המזרחית של חצי האי, במסלול מספר תחנות תצפית (הדרך הלוך ושוב באותו שביל).
מטיבי לכת (לא קשה) יגיעו עד הסוף והאחרים יעשו מספר תחנות כרצונם. אורך המסלול על פי השילוט כשלושה קילומטרים. (המסלול מסודר נוח להליכה - מדרגות ומעקות).

Ponta do Castelo

בסיום המסלול הרגלי אנחנו חוזרים לרכב, נוסעים חזרה מערבה ע"מ לצאת מחצי האי ופונים לצפון מערב לכיוון הישוב פורטו קרוז (Porto da Cruz) יורדים לכיוון החוף (לא מצאנו עניין) והמשכנו לכיוון הכפר סנטנה, שם נמצאים הבתים האופייניים לאי (קטנים, גג משופע ומשולש, מכוסה בקש, דלתות אדומות וחלונות כחולים).
 בכפר סנטנה
כאן סיימנו את יום הטיול שלנו, ומכאן חזרנו בדרך הכי קצרה לכיוון פונשל והמלון שלנו
תם היום השלישי של הטיול באי.
מסלול היום השלישי של הטיול
היום הרביעי באי (יום שישי 11 במאי)
אחרי ארוחת הבוקר יצאנו לכיוון העיר פוּנשָל (Funchal) שעות הבוקר הוקדשו לסיור באתרי העיר.
פוּנשָל (Funchal) - היא העיר הגדולה ביותר ובירת המחוז האוטונומי איי מדיירה של פורטוגל. היא נחשבת לעיר הפורטוגלית המאוכלסת ביותר מחוץ ליבשת אירופה בה נמצאת פורטוגל. העיר ממוקמת במקום ייחודי על האי: "אמפיתיאטרון" טבעי מקיף אותה, עם מדרונות קלים בתחילת נמל העיר שמתנשאים לגובה של 1200 מטר. זוהי עיר קוסמופוליטית ונופה העירוני נודע בזכות הפארקים הרבים שנמצאים בשטחה. בפונשל ישנם הרבה מלונות, כולל מלונות מהדרגה הגבוהה ביותר.
 Palácio De São Lourenço
 השדרה המרכזית של העיר - Avenida Arriaga

Episcopal Sé Cathedral
 Mercado dos Lavradores

Fortaleza de São Tiago
לאחר סיבוב ברחובות הראשים של העיר עלינו עם הרכבל לחלק הצפוני הגבוה של העיר פונצ'אל (Funchal), במקום שנקרה מונטה (Monte), במקום יש שתי אטרקציות מרכזיות: מזחלות (כמו של שלג), המובלות במהירות מסחררת במורד הכביש על ידי שני מקומיים ונקראות "תובוגן" (Toboggan) ופארק בוטני גדול ומפורסם.

"תובוגן" (Toboggan)
לשני המקומות אפשר להגיע בתחבורה ציבורית או ברכבל. לאלה הבוחרים לעלות ברכבל (רובם) הנה מספר המלצות: יש אפשרות לכרטיס הלוך ושוב והלוך ושוב כולל רכבל נוסף לפארק הבוטני. אבל, זול זה יקר או כואב ברגליים! כשהגעתם למעלה, פניתם לכיוון המזחלות והחלטתם לרדת איתם במורד, איך חוזרים חזרה למעלה? (יש כרטיס הלוך ושוב וגם רוצים להמשיך לפארק הבוטני) - מונית.
המשכתם עם הרכבל הנוסף לכיוון הפארק הבוטני, הפארק גדול ובנוי על מדרון תלול.
ירדתם לחלקו התחתון, איך חוזרים חזרה לרכבל (יש כרטיס הלוך ושוב) - טיפוס מפרך חזרה ברגל! אנחנו קנינו כרטיס לכיוון אחד בלבד (נראה למעלה מה קורה ונמשיך), לאחר ביקור באתר המזחלות, כולל ירידה עד לסיבוב ברגל וצילומים, חזרנו לכיוון תחנת הרכבל ולקחנו את הרכבל לפארק הבוטני.
 הרכבל מהחלק העליון לכיוון הגן הבוטני
 Jardim Botânico da Madeira
בתום הסיור בפארק, הכולל פארק תוכים נחמד בחלקו התחתון (כלול במחיר הכניסה), יצאנו מהפארק.
במקום מוניות שיורדות ישר למרכז העיר, או אפשרות, שאותה בחרנו והיא לרדת ברגל דרך הסמטאות (20 דקות) עד למרכז. כמובן שבכל מקום יש צלמים מקומיים זריזים שצילמו אתכם ומבקשים מחיר מופרז לכל תמונה (בעליה לרכבל ובמזחלות).
לאחר שירדנו מהגן הבוטני חזרנו למנוחה במלון
אחה"צ יצאנו בנסיעה צפונה על כביש ER107 לכיוון Curral das Freira חלק מהכביש סגור ואנחנו עוברים דרך המנהרה לצד השני של ההר ומגיעים לישוב, קצה הכביש, ממנו אנחנו עולים (עם הרכב) לתצפית Miradouro do Curral das Freiras ורואים את הכפר מ"מעוף ציפור".
 על כביש ER107
Miradouro do Curral das Freiras
תצפית לעבר Curral das Freira
מסלול היום הרביעי של הטיול
בסיום אנחנו חוזרים חזרה דרומה למלון שלנו
תם היום הרביעי לטיולנו באי
היום החמישי באי (יום שבת 12 במאי)
היום הוקדש כולו לחוף הצפוני ולפסגה הגבוה של האי מדיירה (Pico do Arieiro).
לאחר ארוחת הבוקר ימאנו מהמלון לכיוון מערב ועלינו צפונה בכביש ER209 (הכביש שנסענו בו גם ביום השני), הגענו לצומת המרכזית ברמה (Paúl da Serra) והמשכנו עם הכביש לכיוון צפון ע"מ לרדת לחוף הצפוני, בדרך עצרנו לסיבוב רגלי ליד PR14 Levada dos Cedros (פניה ימינה מהכביש הראשי – יש שילוט) במקום חורשת עצים עתיקים, הרבה פרות ונוף.

אנחנו ממשיכים צפונה בכביש ER209 ועם תחילת הירידה נפתח לנו הנוף לכיוון הים והחוף הצפוני, בסיום הכביש אנחנו ממשיכים לכיוון החוף ע"מ לצפות בסלעים שבולטים מהים (Ilheus da Rib ו-Ilheus da Janela).

Ilheus da Rib ו-Ilheus da Janela
 החוף של Seixal
 מכאן אנחנו מתחילים לנסוע מזרחה, מתברר שהכביש לאורך החוף חסום בגלל התמוטטות של סלעים והכביש עובר עכשיו דרך סידרה של מנהרות, ליד הסגירה של הכביש הישן אנחנו עוצרים לתצפית על מפל שיורד ישר לים (MIradouro do Véu da Noiva).
MIradouro do Véu da Noiva
ומכאן נכנסים לסידרה של מנהרות
במידה החלטתם לנסוע בכביש הצפוני (ER101) במדירה, כדאי מאד לעשות את המסלול מכיוון מזרח לכיוון מערב (לכיוון "פורטו מוניז"). את המסלול כדאי להתחיל בשעות הבוקר (השמש לא מסנוורת) ויש אפשרות להכנס לקטעים מסויימים בדרך הישנה.
הכביש החדש מ- Sao Vicente עד לעיר Porto Moniz עובר ברובו דרך מנהרות. חלק מהקטעים של הכביש הישן הרוסים עקב שטפונות והתמוטטויות וחלקים אחרים ניתנים למעבר רכב, רק מכיוון מזרח למערב והם חד סיטריים, אבל המעבר דרכם פותח חלון לנופים מדהימים בדרך.
לאחר שעברנו את סדרת המנהרות עשינו סיבוב פרסה וחזרנו דרך כביש הצמוד לחוף (שהוא חד סיטרי) וחזרנו לאחר היציאה להמשך נסיעה מזרחה (שוב דרך המנהרות).
 הכביש שצמוד לחוף (על הצוק) בנסיעה ממזרח למערב

אנחנו ממשיכים מזרחה לישוב Ponta Delgada חוצים אותו וממשיכים לאורך החוף (ודרך מנהרות) עד לפניה לכביש ER103 שבו אנחנו פונים דרומה ומתחילים לטפס לחלק הגבוה של האי.
 Ponta Delgada
בדרך עוצרים בחווה (Ribeiro Frio) לגידול דגי פורל ועשינו סיבוב במקום
 הנוף בעליה למעלה

בחווה (Ribeiro Frio) לגידול דגי פורל
אנחנו ממשיכים בעליה בכביש ER103 עד לפניה, במעבר הרים, ימינה לכיוון Pico do Arieiro
צילום של הצומת לאחר הפניה (צילום לאחור)
 Pico do Arieiro

מהחניה ליד הפיסגה יוצאים הרבה (הרבה מאד) מסלולי טיול רגליים קצרים וארוכים, קשים וקלים, אנחנו בחרנו מסלול קצר שמוביל למספר תצפיות על ה"שפיצים" מסביב, הנוף – מדהים וגם מזג האוויר והראות מושלמים את האוקינוס רואים משני צידי האי (צפון ודרום) וגם השפיץ ממזרח שביקרנו בו לפני יומיים נראה באופק.
השבילים שמובילים לתצפיות השונות

בתצפיות מה"שפיצים" שמסביב

פונשל והנמל שלה - מבט לכיוון דרום
הקצה המזרחי של האי
הפיסגה שקרובה לחניה
בסיום הטיול הרגלי ולאחר שהצטלמנו גם על הפיסגה אנחנו חוזרים לרכב, נסעים חזרה לכיוון הכביש הראשי ופונים דרומה חזרה לפונשל ולמלון שלנו
מסלול היום החמישי של הטיול
תם היום החמישי שלנו באי
היום השישי באי (יום ראשון 13 במאי)
בבוקר לאחר ארוחת הבוקר אנחנו מעמיסים את ציודנו ויוצאים לכיוון שדה התעופה,
מחזירים את הרכב ועולים למטוס לכיוון ליסבון.